Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
chinook

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav chinook » 180507 kl 17:01

Har alla glömt att Rögle blev bland SHL:s 6-8 bästa lag under Abbotts ledning 2018?
Därefter har truppen förstärkts med Sjögren,Zaar, Curran, Elvenes, Bengtsson, Bristedt, Bertov och devis Liss.
DE flesta av de som försvunnit har forumet inte velat ha kvar.
Erfarenheten av Abbotts är dessutom att de sparar en hel del av budgeten för att användas när skador och spelarbesvikelser visat sig under säsongen.Många gnällspikar här.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 17:14

Ingen här har klagat på forwardssidan inför kommande säsong, den har i nuläget alla förutsättningar för att bli hyperintressant. Men tycker du på allvar att backbesättningen känns stabil? Känns som att Abbotts inbillat sig att Youds och JW!!?? (pga ett par slagskottsmål i pp) är bra offensiva backar på shl-nivå vilket är direkt felaktigt. Synd.
Senast redigerad av Flood 180507 kl 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Limpin

Inläggav Limpin » 180507 kl 17:47

Saxat nedan från Flashbacks hockeyforum:
Allsvenskans bästa spelare Bertov klar för Rögle. Var riktigt bra i Leksand redan när han kom från division 1 och har sen hela tiden utvecklas. Verkar vara en målinriktad kille som kommer lira i landslaget framöver. Grattis Rögle, lycka till Bertov och välkommen tillbaka när vi slagit ut Mora.

Rätt fina ord kan jag tycka..
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180507 kl 18:07

Ingen spelare som sticker ut. Spelar enkelt. I nuläget ser jag honom som en bättre version än S. Jonsson.

Detta kan inte vara sista pusselbiten då det behövs tyngd både framåt och bakåt.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180507 kl 18:20

chinook skrev:Har alla glömt att Rögle blev bland SHL:s 6-8 bästa lag under Abbotts ledning 2018?
Därefter har truppen förstärkts med Sjögren,Zaar, Curran, Elvenes, Bengtsson, Bristedt, Bertov och devis Liss.
DE flesta av de som försvunnit har forumet inte velat ha kvar.
Erfarenheten av Abbotts är dessutom att de sparar en hel del av budgeten för att användas när skador och spelarbesvikelser visat sig under säsongen.Många gnällspikar här.

Jag är nöjd med både anfall och försvar. Bertov var en av ha's bästa backar senaste säsongen. Jag är väl en av få här som försvarar backarna. Med riktig tränare istället för lallarhockey, kommer inte backarna att göra oss besvikna.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 18:34

Limpin skrev:Saxat nedan från Flashbacks hockeyforum:
Allsvenskans bästa spelare Bertov klar för Rögle. Var riktigt bra i Leksand redan när han kom från division 1 och har sen hela tiden utvecklas. Verkar vara en målinriktad kille som kommer lira i landslaget framöver. Grattis Rögle, lycka till Bertov och välkommen tillbaka när vi slagit ut Mora.

Aha,
Jo men står det på Flashback är det sant.
Precis som detta :

Jag kommer ihåg när jag var på Peppes Bodega i Båstad en gång, det var en så sjuk jävla kväll och något som samtliga inblandade säkert vill glömma. Men jag var så dyngrak att jag helt enkelt gick in i fel hotellrum. (Hotellet hette Skansen tror jag)
När jag kom in på rummet (som var fel rum) så sitter Patrik Ekwall på en sådan gammal stol/pall helt naken och på honom sitter den gamla Hammarbyprofilen Alexander Östlund och kvider så hela rummet ekar. Han red Ekwall och Östlunds hår gick åt alla hållen samtidigt som han guppade upp och ner, jag vet än idag inte om dom såg mig men jag var mest i chock... Det är det sjukaste sommarminnet jag har.

Vi kan väl för Guds skull inte bedöma spelare och dess förmåga med grund i vad det står på Flashback av alla ställen :-) ..att han skulle vara Allsvenskans bästa spelare (där alltså bland annat Bengtsson,Dahlen,Emil Molin och Ritola spelat) är direkt oseriöst och felaktigt. Sen om han inte nått landslaget vid 26 års ålder så ska det närmast till ett Lissmirakel att han gör det nu.
MEN hur som helst.

För mig är det en enda gåta hur laget som har en topp 3 uppställning offensivt defensivt bara har ett lag som har sämre uppställning - Timrå.
Jag säger det nu och jag kommer att ha rätt. Vår backsida håller INTE om du ska kriga om slutspelsplats. Jag förstår ingenting. Djupt oroande. Bibic,Bertov,Williamsson,Jonsson,

Ångest.

DW - Du är alltid nöjd, hade vi värvat 4 spelare ifrån Olofström hade du sagt att du litar på Chris och att vi har toppbackar.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 18:45

Du glömde Youds. Pseudooffensiv och direkt vek i försvarsspelet. Vi har i nuläget EN back som vi vet håller hög SHL-klass. Helt sinnesrubbat.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180507 kl 18:47

Håller med om att vi inte har det helt på det torra när det gäller backarna. Men om sandin inte kommer hem nu så tänker jag att man kan monster-värva. Personligen så gillar jag JW och tror att han kommer vara så mycket bättre än under förra ledarskapet. Han är jag inte orolig för. Youds spelar lite för slarvigt och nej är inte så bra att han är top 4.. Men jag hoppas på att han kan göra det stabilt som 5 back. Bibic kommer vara 4 back med någon offensive påg och så får det krigas om både extra back. Men som sagt skall sandin hem eller inte.

Schira - Sandin/JW/ny
Curran - Bibic
Youds/JW - Bertov
Jonsson
Limpin

Inläggav Limpin » 180507 kl 18:57

Titanus88 skrev:
Limpin skrev:Saxat nedan från Flashbacks hockeyforum:

Aha,
Jo men står det på Flashback är det sant.
Precis som detta :

Jag kommer ihåg när jag var på Peppes Bodega i Båstad en gång, det var en så sjuk jävla kväll och något som samtliga inblandade säkert vill glömma. Men jag var så dyngrak att jag helt enkelt gick in i fel hotellrum. (Hotellet hette Skansen tror jag)
När jag kom in på rummet (som var fel rum) så sitter Patrik Ekwall på en sådan gammal stol/pall helt naken och på honom sitter den gamla Hammarbyprofilen Alexander Östlund och kvider så hela rummet ekar. Han red Ekwall och Östlunds hår gick åt alla hållen samtidigt som han guppade upp och ner, jag vet än idag inte om dom såg mig men jag var mest i chock... Det är det sjukaste sommarminnet jag har.

Det är tur att vi har dig som kan berätta vad som är sant och inte nu när GVM har tagit time out!
Jag hade kanske också hoppats på ett starkare namn men samtidigt måste jag säga att det börjar bli rätt tråkigt att läsa ditt ideliga tjatande om hur usel backsida Rögle har. Tror de flesta här vet var du står ifrågan vid det här laget.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 18:59

Limpin.
Men kära någon du saxar ett inlägg ifrån Flashback av alla ställen där någon skrev att Bertov var Allsvenskans bästa spelare som var nästa landslagsstjärna.
Jag vet inte på vilket annat sätt du förväntar dig att man ska bemöta det :-)
Limpin

Inläggav Limpin » 180507 kl 19:18

Titanus88 skrev:Limpin.
Men kära någon du saxar ett inlägg ifrån Flashback av alla ställen där någon skrev att Bertov var Allsvenskans bästa spelare som var nästa landslagsstjärna.
Jag vet inte på vilket annat sätt du förväntar dig att man ska bemöta det :-)

Tyckte mest att det var uppfriskande med lite motvikt till alla dysterkvistar här inne :) Men sant, jag borde förstått att det skulle tas emot med hån och pekpinnar.
Sedan förstår jag inte riktigt varför folk skulle vara mer oseriösa på det hockeyforumet än vi på vårt..
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 19:27

Limpin, det kanske inte är Flashback primärt jag vänder mig emot då det givetvis finns både vettiga skribenter och inlägg där som rör såväl politik som i ditt fall hockey och givetvis är det upplyftande och glädjande att någon skriver så om en Röglespelare.

Jag skrev inte heller att Bertov var värdelös och hånade verkligen inte honom men jag menar bara på att jag inte kan förstå baserat på vad han skulle vara Allsvenskans bästa spelare eller en kommande landslagsspelare?

Jag tycker inte det är dysterkvistar för i samma inlägg där jag ifrågasatte backsidan så skrev jag att forwardssidan är topp 3 i SHL. Men man måste kritisera och ifrågasätta utan att folk här går i taket och jag är ledsen men jag tycker att en backsida där Bibic och Williamsson är tänkte som spets är för mig djupt oroande. Just nu står vi och faller med en enda back - Schira.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 19:33

UppflyttningsByrån skrev:Håller med om att vi inte har det helt på det torra när det gäller backarna. Men om sandin inte kommer hem nu så tänker jag att man kan monster-värva. Personligen så gillar jag JW och tror att han kommer vara så mycket bättre än under förra ledarskapet. Han är jag inte orolig för. Youds spelar lite för slarvigt och nej är inte så bra att han är top 4.. Men jag hoppas på att han kan göra det stabilt som 5 back. Bibic kommer vara 4 back med någon offensive påg och så får det krigas om både extra back. Men som sagt skall sandin hem eller inte.

Schira - Sandin/JW/ny
Curran - Bibic
Youds/JW - Bertov
Jonsson

Men JW var ju en dussinback (som bäst) även i HV71. Om vi bortser från Bertov, Curran och Sandin och istället fokuserar på de vi faktiskt sett spela för Rögle BK är det ju alldeles uppenbart att det inte är tillräckligt bra. Youds är inte bra, Alen är inte bra, JW är inte bra, Jonsson kanske kan bli bra på sikt men håller inte i nuläget. Min känsla är att MINST tre av dessa kommer vara helt ordinarie och det är långt ifrån ok.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180507 kl 20:00

Flood skrev:
UppflyttningsByrån skrev:Håller med om att vi inte har det helt på det torra när det gäller backarna. Men om sandin inte kommer hem nu så tänker jag att man kan monster-värva. Personligen så gillar jag JW och tror att han kommer vara så mycket bättre än under förra ledarskapet. Han är jag inte orolig för. Youds spelar lite för slarvigt och nej är inte så bra att han är top 4.. Men jag hoppas på att han kan göra det stabilt som 5 back. Bibic kommer vara 4 back med någon offensive påg och så får det krigas om både extra back. Men som sagt skall sandin hem eller inte.

Schira - Sandin/JW/ny
Curran - Bibic
Youds/JW - Bertov
Jonsson

Men JW var ju en dussinback (som bäst) även i HV71. Om vi bortser från Bertov, Curran och Sandin och istället fokuserar på de vi faktiskt sett spela för Rögle BK är det ju alldeles uppenbart att det inte är tillräckligt bra. Youds är inte bra, Alen är inte bra, JW är inte bra, Jonsson kanske kan bli bra på sikt men håller inte i nuläget. Min känsla är att MINST tre av dessa kommer vara helt ordinarie och det är långt ifrån ok.

så detta innebär..? att vi inte går till slutspel? att vi kommer sist? att vi inte tar guld? ser inte riktigt faran i detta. det är inte det laget som hv hade varit nöjda med men vi är inte på hv nivå än. men nästa år..
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 20:46

Detta innebär bara att vi inte har en så bra backsida som jag var helt övertygad om att vi skulle få.
Prebens

Inläggav Prebens » 180507 kl 21:20

Håller med flera, backsidan oroar. Känns som Chriss överskattar backsidan, samtidigt bra tvåvägsbackar växer inte på träd.

en toppback i SHL=Schira,
Curran oprövat kort i SHL det går myyyycket fortare än i Norge.
Bertov är oprövad i SHL visst han hade en säsong med Lif men den imponerade inte. Saik tog den bästa backen Norén. Bertov har inte alls samma offensiva uppsida,
JW? Finns det en uppsida här? Jag är tveksam men Chriss tror nog detta.
Bibic är en lojal, bra kille men som bäst en defensiv 6e back.
Youds är en berg och dalbana. Ena stunden en bra pass i andra stunden en total felbedömning.

Tyvärr tror jag inte vi ska hoppas på mer. Vi får hoppas att Curran, JW o Bertov lyfter i år.

Fast en back till kommer nog. Blir det Sandin eller Jalasvara?
Ingen av dem spetsar backsidan tillräckligt..
Jag hoppas på en ny Schira
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180507 kl 21:35

Prebens skrev:Håller med flera, backsidan oroar. Känns som Chriss överskattar backsidan, samtidigt bra tvåvägsbackar växer inte på träd.

en toppback i SHL=Schira,
Curran oprövat kort i SHL det går myyyycket fortare än i Norge.
Bertov är oprövad i SHL visst han hade en säsong med Lif men den imponerade inte. Saik tog den bästa backen Norén. Bertov har inte alls samma offensiva uppsida,
JW? Finns det en uppsida här? Jag är tveksam men Chriss tror nog detta.
Bibic är en lojal, bra kille men som bäst en defensiv 6e back.
Youds är en berg och dalbana. Ena stunden en bra pass i andra stunden en total felbedömning.

Tyvärr tror jag inte vi ska hoppas på mer. Vi får hoppas att Curran, JW o Bertov lyfter i år.

Fast en back till kommer nog. Blir det Sandin eller Jalasvara?
Ingen av dem spetsar backsidan tillräckligt..
Jag hoppas på en ny Schira

Jo en ny etablerat back hade varit bra. Oavsett ifall jag vill se det positiva i Chris jobb hittills så skulle en bra värvning lugna många. =)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 21:39

Prebens skrev: JW? Finns det en uppsida här? Jag är tveksam men Chriss tror nog detta.

Det kanske inte är så konstigt när JW hade det stimmet ett tag, på tre matcher noterades han för 5 poäng innan skadan. Låt gå att han hade 2 briljanta matcher till innan det.
Tycker ändå att det är smått märkligt att basera hans insatser på dom 5 matcherna vilket var hans bästa i karriären,
Om vi ska vara helt ärliga så höll han lägre nivå än vad vår flopp Cade Fairchild gjorde.
Men visst, kan någonstans förstå att bröderna Abbots bedömning baseras på det han uträttat under deras tid och inte tidigare. Jag tror dock likt förbannat att med hans skada i beaktning plus hans tidigare insatser på seniornivå så har jag svårt att förstå hur han ska vara i andraformationen. Samma gäller givetvis Bibic.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 21:40

Mitt enda hopp i nuläget är att Sandin tar ett år i RBK och är över allt förväntan. Janne är helt ok men det finns inte att han bidrar offensivt, något vi verkligen kommer behöva.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 21:47

Flood skrev:Mitt enda hopp i nuläget är att Sandin tar ett år i RBK och är över allt förväntan. Janne är helt ok men det finns inte att han bidrar offensivt, något vi verkligen kommer behöva.

Janne vem?
Jalasvaara?
Han ska inte tillbaka.
grower

Inläggav grower » 180507 kl 21:50

Eftersom Abbotts antagligen ej läser svenska inlägg så skulle vi kanske öppna en sida på engelska "tips till Coachen"?
Håller med om alla risker med backsidan men eftersom det är enorm brist på 2-vägsbackar så får vi utbilda dem och hämta i egna leden. Var har våra tidigare J20 backar tagit vägen?
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 21:59

Titanus88 skrev:
Flood skrev:Mitt enda hopp i nuläget är att Sandin tar ett år i RBK och är över allt förväntan. Janne är helt ok men det finns inte att han bidrar offensivt, något vi verkligen kommer behöva.

Janne vem?
Jalasvaara?
Han ska inte tillbaka.

Svarade bara på Prebens fundering.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180507 kl 22:11

Jag tycker ändå inte vi har så dålig offensiv på backplats.

Schira, Curran, Youds är alla backar som kan styra ett PP och är bra offensivt. Om du adderar Sandin på det, så har vi rätt skaplig offensiv, Bertov är inte urusel framåt heller. Så håller inte riktigt med. Vi har PP-backar och offensiv styrka, däremot kanske inte den spets-spets som man önskat.

Om man sedan jämför med förra året, så har vi BETYDLIGT mer spelskickliga backar.. Lägg till Bertov, Sandin, Curran, Youds mot Almen, Fairchild, Marshall...

Vi kommer spela med högt tempo, att våra backar är skickliga på rören och mer spelskickliga kommer vara det absolut viktigaste, vilket jag tycker ändå är en förbättring.

Dagens hockey handlar mycket om kreativa lösningar och snabba beslut för att spela sig ur press, vilket denna backbesättningen kommer göra betydligt bättre än föregående.

Lägg där till forwards som jobbar bättre och på ett mer strukturerat sätt bakåt.

Jag är också enig om att det nog hade krävts en toppback till utöver Bertov/Sandin, men oavsett hur det blir så är framförallt uppgradering till mer spelskickliga backar det viktigaste i långa loppet. Och där tycker jag Chris har fattat galoppen och gjort ett bra jobb.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 22:16

Det är mycket möjligt att Curran är ett kap men i nuläget vet vi inget om hur han klarar sig på en avsevärt högre nivå än norska ligan. Sedan håller jag inte alls med dig om Youds.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180507 kl 22:24

Flood skrev:Det är mycket möjligt att Curran är ett kap men i nuläget vet vi inget om hur han klarar sig på en avsevärt högre nivå än norska ligan. Sedan håller jag inte alls med dig om Youds.

Så är det, det hänger ju lite på att Curran lyckas hänga med ordentligt i SHL. Vad jag har sett av honom ser han bra ut på rören, riktigt bra teknik och uppoffrande och fysiskt spel. Så jag är inte speciellt orolig faktiskt, han verkar vara en intelligent herre både på och utanför isen.

Ja, smaken är som baken med Youds. Jag gillar honom för han är kreativ, försöker spela sig ur situationer och inte bara dumpar alltid. Sen har han lite att jobba på i defensiven och kan bli jämnare helt klart. Kan börja skjuta mer, känns som det finns mer att hämta där också.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180507 kl 22:28

Det bästa vore om Craig har en tvilling så vi kan värva honom med. Det verkar vara ett vinnande koncept.
Annars kloning.
Men jag är nöjd med Bertov, har bara hört bra saker och tycker han gjort det bra i Leksand.
Zink

Inläggav Zink » 180507 kl 23:21

Trots att jag förstår att många hade hoppats på en toppback så måste jag ändå försöka lyfta fram några positiva saker:

- Backsidan från i slutet av förra säsongen räckte för att spela som ett mittenlag. Backsidan nu är likvärdig på förhand. Forwardssidan kommer troligtvis att bli starkare.
- Chris och Cam är oerhört noggranna med vilken typ av spelare de väljer. Nu kommer Cam få jobba med spelare som passar in och har "rätt attityd". Dessutom slipper han att ändra allt för mycket i backuppsättningen vilket jag tycker är positivt.
- Backsidan kommer att vara levande, vilket innebär att det finns möjlighet till förstärkning efterhand om det behövs. Chris kommer nog inte att ligga på latsidan.
- Jag anser att det kan finnas potential att hämta i Bartov, Rasmus Sandin (om han nu kommer spela) , JW (jag vet att många säger emot) och förhoppningsvis även Kurran. Kan två eller fler av dessa ta stora kliv så kanske inte vi har så dålig backuppsättning ändå?
- Det är lätt att stirra sig blind på vissa namn eller på statistik. Till stor del handlar det ändå om att komma ihop och vinna som ett lag, och det är ju en av Cams styrkor. Nu får han jobba med fler spelare som han själv varit med och plockat in till laget än förra säsongen.

Ha en skön kväll!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 23:55

Zink du har vissa vettiga poänger.
En snabb fråga bara.

- Backsidan från i slutet av förra säsongen räckte för att spela som ett mittenlag. Backsidan nu är likvärdig på förhand.

Detta förutsätter ...att Curran är bättre än eller likvärdig med Gagné, detta blir tufft då Gagné i slutet på förra säsongen var bland våra i särklass bästa spelare. Det förutsätter att Bertov är bättre än Jalasvaara. Vilket inte är omöjligt men han har inte i närheten den rutinen....att JW håller samma klass som han höll innan sin skada.
Faller inte alla dessa 3 på plats så ser jag inte hur det kan vara likvärdigt?
Hade vi behållit Gagné och bytt in Bertov till förmån för Jonsson/Bibic/Williamsson hade jag varit rentav nöjd. Nu tappar vi 1-2 bra backar och ersätter dom med två chansningar.

Så Gagne/Jalasvaara = Curran/Bertov. Hugget som stucket kanske. Men jag tror att Gagné var en spelare man skulle lagt krutet och pengarna på att behålla och inte Lerg. Men jag saknar inblick där, kan vara att det var mission impossible.
Henrik

Inläggav Henrik » 180508 kl 01:25

Med risk för upprepningar. Självklart hoppas vi alla att det lag som i slutändan ställs på isen vid seriestart ska hålla. Bertov är säkert ok, men känns tyvärr mer som bredd än spets. På förhand inte mer än för tredje par i min kalkyl. Då har vi Bertov, Youds, JW, Alen och Jonsson som på förhand borde slåss om femte, sjätte och sjunde backplats. Självklart är det kul om någon av dessa kan spela med den äran högre upp i hierarkin. Och kommer inget mer in så är det nödvändigt för att vi ska kunna lyfta. Att räkna med det känns tyvärr lika naivt som under Masken-eran.

Må hockeygudarna släppa hem Rasmus för en av de två ännu lediga topp-4-positionerna! Och jag slutar inte hoppas på en riktigt vass tvåvägsback, som då i bästa fall kan komplettera Rasmus, Curran och Schira i det klientelet, förrän Chris bekräftar att backbutiken är stängd.

Men när det väl är klart pallar jag inte gnälla mer. Då är det bara att gilla läget, hoppas och tro på det lag vi har! Synd bara att Chris, likt Masken, fortsätter att överskatta backarna. Jag hoppas så klart Chris har rätt och jag djävligt fel.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180508 kl 06:48

Det är kanske så att chris och masken ser samma potential i spelarna men att det var Eldebrink som inte fick ut det av spelarna? Enligt mig så underpresterade alla under Eldebrink. Mer eller mindre. Spelar alla för varandra blir det enklare för backarna.

Återgå till "Röglespelare"