Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Zink

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Zink » 180508 kl 07:59

Titanus88 skrev:Zink du har vissa vettiga poänger.
En snabb fråga bara.

- Backsidan från i slutet av förra säsongen räckte för att spela som ett mittenlag. Backsidan nu är likvärdig på förhand.

Detta förutsätter ...att Curran är bättre än eller likvärdig med Gagné, detta blir tufft då Gagné i slutet på förra säsongen var bland våra i särklass bästa spelare. Det förutsätter att Bertov är bättre än Jalasvaara. Vilket inte är omöjligt men han har inte i närheten den rutinen....att JW håller samma klass som han höll innan sin skada.
Faller inte alla dessa 3 på plats så ser jag inte hur det kan vara likvärdigt?
Hade vi behållit Gagné och bytt in Bertov till förmån för Jonsson/Bibic/Williamsson hade jag varit rentav nöjd. Nu tappar vi 1-2 bra backar och ersätter dom med två chansningar.

Så Gagne/Jalasvaara = Curran/Bertov. Hugget som stucket kanske. Men jag tror att Gagné var en spelare man skulle lagt krutet och pengarna på att behålla och inte Lerg. Men jag saknar inblick där, kan vara att det var mission impossible.

Jag hade mer än gärna behållt Gagne men nu är det som det är. Givetvis är backsidan ett litet frågetecken men mer än hälften av backarna är inkörda på ''Cams vinnarspår'' vilket jag tror räcker för att vara likvärdiga. Det handlar om att få det lyft som JW fick förra året. Nu finns det inga garantier för att han fortsätter så men vi kan nog vara säkra på att Cam gör vad han kan för att pressa ut 10-20 % extra av alla. Och de som inte är intresserade av detta kommer säkert få veta detta i år med. Truppen är trots allt levande. Så kanske att det ser aningen svagare ut på pappret men jag tror inte det kommer att göra det i praktiken. Det finns för mycket vinnarskalle i Cam för det.
Henrik

Inläggav Henrik » 180508 kl 10:02

Demon-Willaume skrev:Det är kanske så att chris och masken ser samma potential i spelarna men att det var Eldebrink som inte fick ut det av spelarna? Enligt mig så underpresterade alla under Eldebrink. Mer eller mindre. Spelar alla för varandra blir det enklare för backarna.

Hoppas du har rätt! Tror också man underpresterade under Eldebrink och spelar mer för varandra nu. Det hänger ihop!
Det är inte svartvitt! I bästa fall spelar våra backar riktigt bra i år! Varje individ i backbesättningen har absolut potential att i sina bästa stunder lyckas väl i ett fungerande lag.

Det som oroar mig är förhandskalkylen totalt sett, det stora behovet beträffande individuell utveckling och stabilitet i prestationsnivå på det stora flertalet, givet den relativt låga eller ojämna nivå som många av backarna på förhand kommer ifrån. Jag hoppas jag har väldigt fel. Men risken är som jag ser det ganska stor att Chris gjort en sportslig glädjekalkyl av en ekonomisk lågbudgetvariant. Det är väldigt mycket som samtidigt måste gå rätt om det ska bli bra. Mao finns det i mitt tycke på förhand för få trygga, säkra, rutinerade, med en relativt tillförlitlig prestationsnivå.

Schira får ju varken bli sämre eller spela mindre och definitivt inte bli skadad.

Curran måste vara precis så bra även i SHL som vi hoppas.

Bertov kan säkert prestera en hel säsong på stabil nivå med ett säkert och tryggt spel. I bästa fall ger just han lagets bakre delar lite av den stadga man så väl behöver mer av. Men är han en "Kari" åt Jonsson eller eventuellt Rasmus? Nja, sådan auktoritet kommer sällan från en 25-åring från HA. I bästa fall gör han det enklare för de som sitter i en liknande båt, Youds, JW eller Alen.

Youds, JW, och Alen har i sina bästa stunder absolut sina förtjänster. Men måste nu äntligen alla hitta en jämnare, lite högre nivå med färre misstag och klantigheter. Lyckas de spela enkelt, men snabbt, rejält och beslutsamt så är backbesättningen genast helt ok! Det är dags nu grabbar!

Jonsson har ju framtiden för sig och kan säkert bli bra, men måste växa till sig oerhört på alla plan för att kunna bidra till lagets lyft redan i år. Om han platsar på sex denna säsong är det en stor positiv överraskning för mig. Jag skulle lånat ut honom.

Rasmus, om han kommer hem, blir i bästa fall lite av spets och en stor hjälp till laget. Hoppas! Men det är ju lite déjà-vu över det hela, att sitta och hoppas på att en junis ska komma hem och lyfta laget till nya höjder.

Givet alla om och men och osäkerheter så saknar jag fortfarande ytterligare en Schira i besättningen från start.
Henrik

Inläggav Henrik » 180508 kl 10:11

Zink skrev:
Titanus88 skrev:Zink du har vissa vettiga poänger.
En snabb fråga bara.

- Backsidan från i slutet av förra säsongen räckte för att spela som ett mittenlag. Backsidan nu är likvärdig på förhand.

Detta förutsätter ...att Curran är bättre än eller likvärdig med Gagné, detta blir tufft då Gagné i slutet på förra säsongen var bland våra i särklass bästa spelare. Det förutsätter att Bertov är bättre än Jalasvaara. Vilket inte är omöjligt men han har inte i närheten den rutinen....att JW håller samma klass som han höll innan sin skada.
Faller inte alla dessa 3 på plats så ser jag inte hur det kan vara likvärdigt?
Hade vi behållit Gagné och bytt in Bertov till förmån för Jonsson/Bibic/Williamsson hade jag varit rentav nöjd. Nu tappar vi 1-2 bra backar och ersätter dom med två chansningar.

Så Gagne/Jalasvaara = Curran/Bertov. Hugget som stucket kanske. Men jag tror att Gagné var en spelare man skulle lagt krutet och pengarna på att behålla och inte Lerg. Men jag saknar inblick där, kan vara att det var mission impossible.

Jag hade mer än gärna behållt Gagne men nu är det som det är. Givetvis är backsidan ett litet frågetecken men mer än hälften av backarna är inkörda på ''Cams vinnarspår'' vilket jag tror räcker för att vara likvärdiga. Det handlar om att få det lyft som JW fick förra året. Nu finns det inga garantier för att han fortsätter så men vi kan nog vara säkra på att Cam gör vad han kan för att pressa ut 10-20 % extra av alla. Och de som inte är intresserade av detta kommer säkert få veta detta i år med. Truppen är trots allt levande. Så kanske att det ser aningen svagare ut på pappret men jag tror inte det kommer att göra det i praktiken. Det finns för mycket vinnarskalle i Cam för det.

Precis så positivt tror jag vi måste tänka kring laget och utvecklingen mha Cam! Det finns förmodligen en massa mer att plocka ur grabbarna! Men det hade ju blivit så mycket lättare för Cam och alla i laget med en Schira till. Kanske inte är så lätt att landa eller finna stålar till?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 11:35

Känslan hos mig är att laget och spelarna kommer utvecklas av Abbotts.
Det känner spelare som valt oss också.
Därför ska vi med fördel värva spelare som vill och kan bli bättre, inte nödvändigtvis spelare som redan är bra nog men kanske inte vill mer än så.

Naturligtvis får man också ha spelare som redan är bra och som i princip bara ska komma in och leverera vad de tidigare gjort.
Sjöa tex.
Men inställningen hos dessa är mycket mycket viktig.
Där har vi också den stora skillnaden inför denna säsongen. Vi har fler goda ledare i laget som kommer sätta en helt ny standard.

Därför kan vi troligen vara lugna då laget kommer vara ungefär lika bra som förra året under Abbotts ledning, eller bättre.
Är vi lika bra som i slutet under hela nästa säsong så når vi målsättningen med att spela play-in eller slutspel.
Är vi ännu bättre går vi vidare i ett eventuellt slutspel.

Att vi skulle vara sämre ser jag som en omöjlighet då vi har en annan chef från dag ett!
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 11:46

Demon-Willaume skrev:Det är kanske så att chris och masken ser samma potential i spelarna men att det var Eldebrink som inte fick ut det av spelarna? Enligt mig så underpresterade alla under Eldebrink. Mer eller mindre. Spelar alla för varandra blir det enklare för backarna.

Håller med dig.
Visst gjorde Abbotts några förändringar i truppen men om sanningen ska fram så inga jättestora. Stommen var densamma.
Den stora "förändringen" dvs ledarskapet har vi kvar. Det är nyckeln till vår eventuella framgång.
Senast redigerad av captain 180508 kl 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 180508 kl 12:30

Captain! Förstår vad du menar! Tror också att Abbotts är viktigaste förändringen och håller med om att inställningen är är a o o.
Vill heller inte måla fan på väggen eller gnälla i all evighet. Jag kommer att tro och hoppas på laget och jag tror chanserna är goda för ett lyft.

Men med det sagt, eftersom det är Silly, önskar jag fortfarande en mer etablerad tvåvägsback. Självklart någon som är motiverad! Någon mer motiverad, liknande Schira, borde finnas i denna hockeyvärld, även om de redan samlat på sig lite meriter och kanske rentav passerat 30. Men det kanske är för svårt eller dyrt att finna? Då får vi hålla till godo och hoppas att Cam förmår alla de som tidigare ibland kallats höns att skrinna mot nya höjder! :-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 12:41

Jag tar gärna in en erkänt bra back men jag minns ju också att en del Luleå-fans benämnde Shira som begåvad men mycket farlig i egen zone.
Man ser onekligen det man vill se. :)
qp

Inläggav qp » 180508 kl 12:50

captain skrev:

Håller med dig.
Visst gjorde Abbotts några förändringar i truppen men om sanningen ska fram så inga jättestora. Stommen var densamma.
Den "förändringen" dvs ledarskapet har vi kvar. Det är nyckeln till vår eventuella framgång.

Tänkvärt, captain. Tittar man på VL så fungerar de på liknande sätt, de plockar ofta in "blåbär från As och "förädlar" dem ganska snabbt, så varför skulle inte vi klara av det.
Skillnaden mot Rbk är att de däremot har en avsevärt större dragningskraft när det gäller att locka toppspelare till sig, men det kan ju snabbt ändra sig om bröderna sköter
sina kort rätt och spelarna verkligen spelar för varandra. Nu har vi dessutom en scout som håller koll på " blivande fynd", det bör ju underlätta en hel del i fortsättningen.
Vi har iaf ledarskapet och stommen nu!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180508 kl 12:50

captain skrev:Jag tar gärna in en erkänt bra back men jag minns ju också att en del Luleå-fans benämnde Shira som begåvad men mycket farlig i egen zone.

De var väl lite bittra där också när han lämnade.
När en bra spelare väl skrivit på för någon annan behövs det ju hanteras psykologiskt :)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180508 kl 12:58

Alltså, det hände ändå rätt mycket på backsidan. Youds var riktigt bra när han kom in och ökade konkurrensen.
Jalasvaara gjorde också det jobb som behövdes samtidigt som man skickade Almen och Fairchild.
Dessutom "fick vi" tillbaka Gagné, eller hur man nu ska tolka allt kring honom.
2 ut och 2 in är väl ändå gaaanska stora förändringar om man betänker hur många backarna är totalt sett.

Tycker det känns ungefär som föregående säsonger med backarna.
En beprövad riktigt bra back.
Nån lovande från allsvenskan.
3-4 stycken som man måste hoppas på att de "tar stora kliv".

Denna säsongen orkar jag inte vara positiv, jag är hellre defensivt pessimistisk angående backarna och så får man se hur det går.
Forwards-sidan känns jättespännande. Målvaktsposterna stabilt, beprövat och där ska man väl slippa värvningar, skador och utlåningar denna säsongen.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 14:51

2018-05-08.

Roger Hansson förlänger och fortsätter som assisterande - Den andra assisterande är OCKSÅ klar men inget som Rögle gått ut med än

Chris skriver att det är "mitt i processen".
Dock är det enligt vad jag har fått höra helt klart och jag har även ett namn på den personen, men offentliggör jag det här så kopierar MrMadhawk och då kommer jag att få skit som med Gagnéaffären och Sjögren :-)

Bör komma upp på Rögle BK inom en vecka dock.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180508 kl 14:55

Titanus88 skrev:2018-05-08.

Roger Hansson förlänger och fortsätter som assisterande - Den andra assisterande är OCKSÅ klar men inget som Rögle gått ut med än

Dock är det enligt vad jag har fått höra helt klart och jag har även ett namn på den personen, men offentliggör jag det här så kopierar MrMadhawk och då kommer jag att få skit som med Gagnéaffären och Sjögren :-)

Ska bli spännande att se vem det kan vara. Är det någon som du känner är rätt person? Bra eller anus? :)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 15:12

eleganten skrev:Alltså, det hände ändå rätt mycket på backsidan. Youds var riktigt bra när han kom in och ökade konkurrensen.
Jalasvaara gjorde också det jobb som behövdes samtidigt som man skickade Almen och Fairchild.
Dessutom "fick vi" tillbaka Gagné, eller hur man nu ska tolka allt kring honom.
2 ut och 2 in är väl ändå gaaanska stora förändringar om man betänker hur många backarna är totalt sett.

Tycker det känns ungefär som föregående säsonger med backarna.
En beprövad riktigt bra back.
Nån lovande från allsvenskan.
3-4 stycken som man måste hoppas på att de "tar stora kliv".

Denna säsongen orkar jag inte vara positiv, jag är hellre defensivt pessimistisk angående backarna och så får man se hur det går.
Forwards-sidan känns jättespännande. Målvaktsposterna stabilt, beprövat och där ska man väl slippa värvningar, skador och utlåningar denna säsongen.

Två backar byttes ut. Mot något som var rätt liknande. Det blev bättre men om Jalasvaraa hade köpts inför säsongen och presterat två poäng framåt är det nog rätt många som ansetts att han skulle spöstraffas på öppen gata. Där blev en uppsida men jag tror inte att Finnen ”vann” några matcher för oss.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180508 kl 15:22

Titanus88 skrev:2018-05-08.

Är den någon som bor i Göteborg för tillfället? ;)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 15:52

Detta kommer bli bra. Kan tyvärr inte säga mer.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 16:22

captain skrev:Detta kommer bli bra. Kan tyvärr inte säga mer.

Du har också hört :-) ?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180508 kl 16:23

fraaaaam meeed deeet
Zink

Inläggav Zink » 180508 kl 16:23

Titanus88 skrev:

Du har också hört :-) ?

Pratar vi tränare eller något annat med?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 16:32

Zink.
Jag har bara hört vem den assisterande tränaren är.
Zink

Inläggav Zink » 180508 kl 16:36

Titanus88 skrev:Zink.
Jag har bara hört vem den assisterande tränaren är.

En bra början iaf:) På tal om något annat.. Jag vet inte hur många forwards Chris hade tänkt att börja med, men nog tycker jag att vi borde ha minst 14 för att inte ev. behöva jaga spelare..
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180508 kl 16:36

Gott mos :)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180508 kl 19:18

eleganten skrev:
captain skrev:Jag tar gärna in en erkänt bra back men jag minns ju också att en del Luleå-fans benämnde Shira som begåvad men mycket farlig i egen zone.

De var väl lite bittra där också när han lämnade.
När en bra spelare väl skrivit på för någon annan behövs det ju hanteras psykologiskt :)

Deras forum är som vårt. :) Man tycker olika.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180508 kl 19:50

Chris Conner går bra i Calder cup. En gammal härjare i Widings ålder "energetic winger with outstanding speed and skating ability. Has strong all-around offensive skill and a high work rate". Undrar om det är den typen av spelare Chris kollar på. AHL de senaste tre åren och sämre poängsnitt än Andy Miele så inte orealistisk.
mini7

Inläggav mini7 » 180508 kl 19:51

Blir det Andreas Lilja eller möjligtvis Kung Kenny som tar hand om backarna tro?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180508 kl 20:54

Det låter som Pär Johansson ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 22:07

sinner skrev:

Det låter som Pär Johansson ;-)

Det är inte Pär Johansson och även om han är duktig kanske bäst i landet på det han gör så är han en grå,tråkig och stel jävel som säkert hade gjort ett bra jobb hos Eldebrink. Men nej, detta är en person som är mer utav en Abbotpjäs.
Det är inte Kenny Jönsson heller som någon skrev ovan.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180508 kl 22:11

mini7 skrev:Blir det Andreas Lilja eller möjligtvis Kung Kenny som tar hand om backarna tro?

Kenny sade väl nyligen att han trappar ner på hockey engagemanget så att han skulle ta en krävande post som assisterande tränare verkar långsökt. Lilja har väl en del andra projekt så det skulle nog vara svårt att få tiden att räcka till. Sen har han väl inte visat så värst mycket som tränare hittills?

Tror att Chris har pressat Pär till ett beslut...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 22:13

Kenny som tränare hade blivit som Henrik Larsson.

Lex Henrik Larsson = Den största profilen i klubbens historia (Kenny hos oss) återvänder hem trots bud ifrån hela världen och gigantiska löner (Kenny hos oss). Henke plockar cupguld hos oss och levererar enormt ute i Europa (Kenny tar upp oss till SHL) man visar hjärta, stolthet, ledarskap på planen (Kenny hos oss) men när det kommer till kritan så spökar det lite. Man lever inte upp till statusen vid sidlinjen som man hade på planen. Klubben har i sitt undermedvetna en önskan, vädjan, vilja att giganten på planen ska vara giganten vid sidlinjen (hade varit Kenny hos oss).
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180508 kl 22:49

Titanus88 skrev:Kenny som tränare hade blivit som Henrik Larsson.

Lex Henrik Larsson = Den största profilen i klubbens historia (Kenny hos oss) återvänder hem trots bud ifrån hela världen och gigantiska löner (Kenny hos oss). Henke plockar cupguld hos oss och levererar enormt ute i Europa (Kenny tar upp oss till SHL) man visar hjärta, stolthet, ledarskap på planen (Kenny hos oss) men när det kommer till kritan så spökar det lite. Man lever inte upp till statusen vid sidlinjen som man hade på planen. Klubben har i sitt undermedvetna en önskan, vädjan, vilja att giganten på planen ska vara giganten vid sidlinjen (hade varit Kenny hos oss).

Köper till viss del det du säger, samtidigt så är Kenny inte redo för att jobba på heltid av familjeskäl, så honom har jag inte ens funderat på. Vad anser du om A. Lilja då?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180508 kl 22:54

PS : http://www.hockeysverige.se/henrik-skog ... ldfirande/

Inte konstigt vissa här har hybris när "experter" skriver " Om jag ska säga ett lag som jag tycker känns absolut hetast inför framtiden att nämnas som en möjlig guldpotentat så är det Rögle." :-) :-) :-) :-)

Fy fan vad jag vill ha säsong nu!!! Absintens som heter duga.

Sinner : Kennys frånvaro har inte med familjeskäl att göra? Eller jag fattar inte kanske hur du menar. Men Kenny han har genomgått en jobbig skilsmässa och dessutom så har han slutat som deltidsbrandman. Spontant borde tiden finnas där då han varesej har fru eller jobb, familj har han visserligen men barnen är där inte på heltid.

Anledningen till varför Kenny tyvärr inte lämpar sig som tränare i Rögle handlar primärt om att hans hälsa tråkigt nog hindrar honom att kunna vara 100% dedikerad sin arbetsuppgift. Något som jag tror i synnerhet blir svår i filosofin som bröderna Abbot förespråkar där alla ska "göra jobbet" till 110% dag och natt. Det hade nog inte funkar här. Men jag hoppas att Kenny en dag kommer att bli återställd sin fasansfulla sjukdom och att han kommer bidra till Rögle med sin erfarenhet,vilja och klubbkärlek. Tiden är dock inte mogen nog och hälsan går alltid före.

Angående A Lilja så ser jag honom som en "Gath" en jävla krigare och vinnarskalle - vad han hade uträttat i båset låter jag faktiskt vara osagt, har absolut ingen kunskap eller feeling. Däremot så är jag lite nyfiken varför man klippte med Ross, trodde han var en sådan som hade klickat med Cam.

PS: Fortfarande ingen som hört/läst något nytt om Eldebrink? Inte en enda intervju sen han lämnade?
Senast redigerad av Titanus88 180508 kl 23:04, redigerad totalt 2 gånger.

Återgå till "Röglespelare"