Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Ramones

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Ramones » 180413 kl 08:53

enl aftonblaskan ska pogge vara klar
hejahejahejarögle

Inläggav hejahejahejarögle » 180413 kl 09:30

Pogge presenterad av Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180413 kl 09:45

Ok målvaktspar (Kruse lånas ut gissningsvis). På pappret dock inte superduo då ena pågen släppte in i snitt 3.2 mål per match med en räddningsprocent under 90 och den andre snittade 2.4 insläppta mål per match med en räddningsprocent lite över 90. Fördelen med detta par är att vi vet vad vi får samtidigt som vi ännu inte fått se vad Kolppanen går för under en skadefri säsong.

Intressant att notera är att Pogge vann målvakternas poängliga i SHL förra säsongen. Vi kanske inte behöver den där toppcentern?
Henrik

Inläggav Henrik » 180413 kl 09:48

Klokt resonerat med bredd och djup på målvaktsposten. Skönt att ha dem på plats!
Henrik

Inläggav Henrik » 180413 kl 09:51

Mygel skrev:Ok målvaktspar (Kruse lånas ut gissningsvis). På pappret dock inte superduo då ena pågen släppte in i snitt 3.2 mål per match med en räddningsprocent under 90 och den andre snittade 2.4 insläppta mål per match med en räddningsprocent lite över 90. Fördelen med detta par är att vi vet vad vi får samtidigt som vi ännu inte fått se vad Kolppanen går för under en skadefri säsong.

Intressant att notera är att Pogge vann målvakternas poängliga i SHL förra säsongen. Vi kanske inte behöver den där toppcentern?

Nä, onödigt ju! Pogge serverar ju ungefär lika många mackor som Connolly! ;-)
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 180413 kl 10:30

GrönvitaMike skrev:Grönvit4life - Det är allmänt känt att C är den viktigaste positionen efter målvakten. Med detta i åtanke, varför skulle det vara bättre att lägga krut på en annan position istället? Sjögren och Brithen ser kanske starkt ut på papperet men är samtidigt trubbigt offensivt då båda är halvbrunkare och inte direkt kända för att göra mål och ösa in poäng. Sjögren har dessutom skadehistorik så det är livsviktigt att stärka upp med en toppcenter till. Tänk om Sjöa skulle gå sönder tidigt och vi står där med Brithen - Ryfors - Bristedt - Matson som centrar. Det hade varit dödsdomen.

Att man väntar med att presentera Sjöa är för att han, oavsett om han spelar eller ej, tillhör en annan klubb tills dess att de blåser av säsongen. Inga konstigheter.

GVM jag håller med dig angående vikten av bra centrar och att det finns bredd för att täcka upp skador. Håller dock inte riktigt med om att Sjöa/Brithen hamnar i halvbrunkrar kategorin. Ingen av dom öser in mål men dom är stora, starka och bra spelsinne som gör övriga forwards bättre. Tycker Brithen var enastående bra andra halvan av säsongen, både spel o poängmässigt så gick han i bräschen för laget när det behövdes som mest. Jag tror vi kan förvänta oss detsamma av en "frisk o hel" Sjöa. Personligen skulle jag gärna se en tredje med Bröderna o Ryfors i mitten. Sen har vi väl ett antal till som är skapliga i centerrollen? Men det verkar som Chris är helt inne på att Connoly ska ersättas och om man lyckas lösa Connolys kostnad finns det rimligen pengar till det. Då är det inte mig emot alls. Förutom Sjöa har vi troligen inte lastat upp de stora summorna för några av nyförvärven. Pogge/Kolpanen nu lär väl ligga kvar på samma kostnader, och Kruses kostnad kanske kan täckas av utlåning. Vad jag menade med att lägga krut på annan position var främst backsidan. Vi är väl alla överens förutom Curran behövs en ny spetsbak på Schiras nivå. Kanske har vi råd med både och jag vet inte? Men GVM/Henrik, om ni tvingades välja i nuläget mellan en spets center eller spetsback, vad skulle ni då prioritera?
Henrik

Inläggav Henrik » 180413 kl 11:17

GrönVit4life skrev:
GrönvitaMike skrev:Grönvit4life - Det är allmänt känt att C är den viktigaste positionen efter målvakten. Med detta i åtanke, varför skulle det vara bättre att lägga krut på en annan position istället? Sjögren och Brithen ser kanske starkt ut på papperet men är samtidigt trubbigt offensivt då båda är halvbrunkare och inte direkt kända för att göra mål och ösa in poäng. Sjögren har dessutom skadehistorik så det är livsviktigt att stärka upp med en toppcenter till. Tänk om Sjöa skulle gå sönder tidigt och vi står där med Brithen - Ryfors - Bristedt - Matson som centrar. Det hade varit dödsdomen.

Att man väntar med att presentera Sjöa är för att han, oavsett om han spelar eller ej, tillhör en annan klubb tills dess att de blåser av säsongen. Inga konstigheter.

GVM jag håller med dig angående vikten av bra centrar och att det finns bredd för att täcka upp skador. Håller dock inte riktigt med om att Sjöa/Brithen hamnar i halvbrunkrar kategorin. Ingen av dom öser in mål men dom är stora, starka och bra spelsinne som gör övriga forwards bättre. Tycker Brithen var enastående bra andra halvan av säsongen, både spel o poängmässigt så gick han i bräschen för laget när det behövdes som mest. Jag tror vi kan förvänta oss detsamma av en "frisk o hel" Sjöa. Personligen skulle jag gärna se en tredje med Bröderna o Ryfors i mitten. Sen har vi väl ett antal till som är skapliga i centerrollen? Men det verkar som Chris är helt inne på att Connoly ska ersättas och om man lyckas lösa Connolys kostnad finns det rimligen pengar till det. Då är det inte mig emot alls. Förutom Sjöa har vi troligen inte lastat upp de stora summorna för några av nyförvärven. Pogge/Kolpanen nu lär väl ligga kvar på samma kostnader, och Kruses kostnad kanske kan täckas av utlåning. Vad jag menade med att lägga krut på annan position var främst backsidan. Vi är väl alla överens förutom Curran behövs en ny spetsbak på Schiras nivå. Kanske har vi råd med både och jag vet inte? Men
GVM/Henrik, om ni tvingades välja i nuläget mellan en spets center eller spetsback, vad skulle ni då prioritera?

Svårt beroende på exakt vilka spelare. Men om jag på något sätt kunde jämföra kvalitén spets på olika positioner och tvingas välja så skulle jag nog rangordna behovet såhär (efter Sjögren och Curran):
1. spetsback och 2. Lerg/Ny. Därefter är det väl hugget som stucket mellan 3 spetsar (Back, RW, C)? Alla skulle behövas tycker jag. Gärna Carl P utöver det.

Ha ha ha GVM! Du fick mig att tänka på den där killen som åker till Kinesiska muren, Pyramiderna och bara är så djävla uttråkad och icke imponerad. Skojigt taktlöst i detta forum, och dessutom felaktigt tycker jag att kalla Sjögren och Brithén för "trubbiga halvbrunkare". Det var dagens hårdaste kommentar, LOL! Då är tamefan de flesta brukare i SHL. Förstår vad du menar, men Brithén är nästan en Crosby på SHL-nivå. Det blir liksom inte mycket bättre här, tyvärr! Gör en pudel! :-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180413 kl 12:33

Först och främst. Vi ska inte behöva tvingas välja mellan en back och en center. Galet resonemang. En spetsback minst ska in utöver Curran är vad jag har hört.

Henrik - Sjögren framförallt är en halvbrunkare. Han brunkade i Tre Kronors fjärdefemma. Han är en rivig, intensiv, fysisk forward som sätter defensiven i första hand. Vet inte om vi har olika syn på definitionen av halvbrunkare. Det är inte negativt som ni verkar tro. Djurgården har en del halvbrunkartyper, och det kommer fram tydligare av sättet de spelar på.

Brithens första halva av säsongen var definitivt mer skitjobb och defensiv än skönlir. Han är också i första hand känd för sin defensiv och stark-kring-sarg. Hade Brithen lirat i Tre Kronor så hade han också likt Sjöa fått en roll i fjärde. Vid jul hände något och han började spela ut mer och blev en offensiv kraft att räkna med.

Hybrider kanske är ett mer passande ord än halvbrunkare. Sandin och Matson är ju också halvbrunkare, men långt ifrån lika bra som Sjöa o Brithen. När jag tänker efter är de flesta forwards vi har just nu halvbrunkare/hybrider hehe

Brithen är Crosby på SHL-nivå? Det är nog den enda pudeln jag läst idag. Hade du sagt Jocke Lindström så...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180413 kl 12:47

På tal om halvbrunkare. Erik Forsell lämnar Malmö. Bara det borde ju enligt många diskvalificera honom men han är nästintill klockren för Abbotthockeyn. Hade vi inte varit på jakt efter en toppcenter i NA så hade jag lätt kunnat tänka mig Forsell som Connollys ersättare.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180413 kl 13:10

Borde inte Rhett Rakshani kunna vara något för oss?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180413 kl 13:32

Forsell bra i grunden, men hans privata sits ligger honom i fatet. Annars håller jag med, stilen passar.

Rhett Rakshani - jag har inte följt Malmö i slutspelet, men läste någonstans att han inte har varit som bäst när det gällde som mest? Och att han är dyr som satan. Lät på Sylvegård att det kostade mer än det smakade. Personligen är jag mer förtjust i någon av jänkarna från Brynäs. På tal om gamla brynäsjänkare, vad hände med Nick Johnson?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180413 kl 13:51

Mygel skrev:Borde inte Rhett Rakshani kunna vara något för oss?
Absolut. Rhett eller Clark hade varit mumma. Ska kanske sägas att Rhett har expertskatt. Han kan inte komma in i Sverige förrän 15 okt.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180413 kl 14:10

Seriöst! Alla måste sluta skriva "mumma".. det låter mer som att man tänker mer på mat än hockey..
Sluta säga mumma.. eller gå och ät något så ni slutar tänka på mumma hela tiden..
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180413 kl 14:19

UppflyttningsByrån skrev:Seriöst! Alla måste sluta skriva "mumma".. det låter mer som att man tänker mer på mat än hockey..
Sluta säga mumma.. eller gå och ät något så ni slutar tänka på mumma hela tiden..
Okej. Ber om ursäkt. Är faktiskt på väg till pizzerian.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180413 kl 14:33

Det ska bli mumma med en toppcenter:)
Jo, Rakshani är väl bra, men känns lite divig - som att han aldrig ger mer än 80 %. Till rätt pris tja...han var visst festprisse under Växjö tiden, vet inte hur det var nu I Malmö. Trivs mest troligt I lite store städer, så har svårt å se han I Rögle. Men,men Cam kanske kan få han på rätt köl, för I sina bästa stunder är han riktigt vass.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180413 kl 14:37

Då var curran officiell
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180413 kl 14:53

Han gör många mål från backplats så jag hoppas att han har en bra och tung bössa. När hade vi senast en back med ett riktigt bra och hårt skott? Rosén?
Schira, Gagné. Youds, Fairchild mfl skjuter mesigt. JW hade några fina fina skott innan han blev skadad men han har å andra sidan inte Currans offensiva talang.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180413 kl 15:40

Curran, än så länge den spelare jag är mest spänd över att för att få se. Hur bra är han egentligen? Ska man tro rapporterna från Norge så kan det bli Liss all over. Smäll upp Sjöa nu också då så det blir offentligt!
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 180413 kl 15:44

GrönvitaMike skrev:Först och främst. Vi ska inte behöva tvingas välja mellan en back och en center. Galet resonemang. En spetsback minst ska in utöver Curran är vad jag har hört.

Henrik - Sjögren framförallt är en halvbrunkare. Han brunkade i Tre Kronors fjärdefemma. Han är en rivig, intensiv, fysisk forward som sätter defensiven i första hand. Vet inte om vi har olika syn på definitionen av halvbrunkare. Det är inte negativt som ni verkar tro. Djurgården har en del halvbrunkartyper, och det kommer fram tydligare av sättet de spelar på.

Brithens första halva av säsongen var definitivt mer skitjobb och defensiv än skönlir. Han är också i första hand känd för sin defensiv och stark-kring-sarg. Hade Brithen lirat i Tre Kronor så hade han också likt Sjöa fått en roll i fjärde. Vid jul hände något och han började spela ut mer och blev en offensiv kraft att räkna med.

Hybrider kanske är ett mer passande ord än halvbrunkare. Sandin och Matson är ju också halvbrunkare, men långt ifrån lika bra som Sjöa o Brithen. När jag tänker efter är de flesta forwards vi har just nu halvbrunkare/hybrider hehe

Brithen är Crosby på SHL-nivå? Det är nog den enda pudeln jag läst idag. Hade du sagt Jocke Lindström så...

Ärligt talat har jag för dålig insyn i hur ekonomin för truppen är mer än att det ska bli mer pengar för alla SHL lagen i år. Sen vad Rögle eventuellt har för kostnader med brutna kontrakt etc har jag ingen koll på men om man har råd med både spets på back o framåt är det goda nyheter. Frågan ställde jag mer i teorin vilken lagdel ni ansåg behövdes prioriteras allra mest. Håller helt med dig dock att brunkare eller halv sådan inte alls är negativt, bra brunkare borde passa väldigt bra in i abbots bygge.
Någon som vet om kontakt tagits med exempelvis Clark från Brynäs? Eller väntar man på vad som händer med Lerg?
hejahejahejarögle

Inläggav hejahejahejarögle » 180413 kl 17:06

Hade varit intressant att veta hur approachen skiljer sig när Chris tar kontakt med en spelare han vill värva jämfört med Masken. Känns som Rögle har betydligt bättre attraktionskraft nu!
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 180413 kl 17:51

hejahejahejarögle skrev:Hade varit intressant att veta hur approachen skiljer sig när Chris tar kontakt med en spelare han vill värva jämfört med Masken. Känns som Rögle har betydligt bättre attraktionskraft nu!

Stor skillnad. Bara ta exemplet när Zaar skulle besöka Rögle ifjol. Varken masken eller Eldebrink var på plats, den enda han fick träffa var RH. Redan där dog det för Zaar.
hejahejahejarögle

Inläggav hejahejahejarögle » 180413 kl 18:15

Rögle Martin skrev:
hejahejahejarögle skrev:Hade varit intressant att veta hur approachen skiljer sig när Chris tar kontakt med en spelare han vill värva jämfört med Masken. Känns som Rögle har betydligt bättre attraktionskraft nu!

Stor skillnad. Bara ta exemplet när Zaar skulle besöka Rögle ifjol. Varken masken eller Eldebrink var på plats, den enda han fick träffa var RH. Redan där dog det för Zaar.

Ja, känns så mycket mer personligt och proffsigt nu. Det är trots allt väldigt eftertraktade spelare de lockat hit nu (även om det inte är SHL-spets ännu, förrutom Sjöa). Med Masken var det bara ett tjat om att vi inte var högst upp i näringskedjan.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180413 kl 19:21

Hoppas inte på Rhett. Honom skulle Pelle ha tagit -12. Men han valde Iggulden....
euroc

Inläggav euroc » 180413 kl 19:42

Är det någon här som har koll på Norska Ligan. Kan den vara som HockeyAllsvenskan? Värvningarna av Curran och Bristedt är verkligen chanstagningar som jag ser det, man undrar lite om Chris verkligen har bra koll här...
grower

Inläggav grower » 180413 kl 19:46

Jag ser gärna Carl Persson i RBK, jag vill jämföra honom Axel Johnsson Lerby i Dif. Med rätt medspelare kan han lätt göra 15-20 baljor!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180413 kl 20:46

GrönvitaMike skrev:Han gör många mål från backplats så jag hoppas att han har en bra och tung bössa. När hade vi senast en back med ett riktigt bra och hårt skott? Rosén?
Schira, Gagné. Youds, Fairchild mfl skjuter mesigt. JW hade några fina fina skott innan han blev skadad men han har å andra sidan inte Currans offensiva talang.

Vi bör kunna få två bra PP uppställningar med bra bössor från backplats då med Curran och Williamsson kan vi bara få in någon som gör grisjobbet framför mål så kan vår utdelning i PP öka avsevärt.

Känns också bra med både Kolppanen och Pogge, visst hade exempelvis Lindbäck varit vassare men skulle han gå sönder hade vi stått där med Kruse... Hoppas att firma Kolppanen/Pogge fortsätter att sporra och utveckla varandra.

Sen verkar det som om Chris har en helt annan taktik när det gäller att värva, besöker spelaren, ser honom flera gånger, förklarar planen och bjuder in dem till stan. Kodie Curran var på plats och såg hemmamatchen mot Frölunda och blev imponerade av både arenan och framförallt stämningen i hallen - där har vi nog ett framtida sales pitch som funkar bättre än att bara lassa upp en massa pengar på bordet. Klubben, planen, Lindab och fansen kan sälja in Rögle till potentiella nyförvärv.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180413 kl 21:11

Rögle Martin skrev:

Precis. Zaar togs så för givet att det var löjligt, en kopp kaffe och kanelbulle och ingen på plats, sjukt, sjukt oseriöst. Tack gode gud att den pajasinställningen är över.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 180413 kl 21:22

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:Han gör många mål från backplats så jag hoppas att han har en bra och tung bössa. När hade vi senast en back med ett riktigt bra och hårt skott? Rosén?

Vi bör kunna få två bra PP uppställningar med bra bössor från backplats då med Curran och Williamsson kan vi bara få in någon som gör grisjobbet framför mål så kan vår utdelning i PP öka avsevärt.

Känns också bra med både Kolppanen och Pogge, visst hade exempelvis Lindbäck varit vassare men skulle han gå sönder hade vi stått där med Kruse... Hoppas att firma Kolppanen/Pogge fortsätter att sporra och utveckla varandra.

Sen verkar det som om Chris har en helt annan taktik när det gäller att värva, besöker spelaren, ser honom flera gånger, förklarar planen och bjuder in dem till stan. Kodie Curran var på plats och såg hemmamatchen mot Frölunda och blev imponerade av både arenan och framförallt stämningen i hallen - där har vi nog ett framtida sales pitch funkar bättre än att bara lassa upp en massa pengar på bordet. Klubben, planen, Lindab och fansen kan sälja in Rögle till potentiella nyförvärv.

Farang det tror jag du har helt rätt i. Vi har ju testat att lassa upp pengar förr och ändå gått bet. Klart att det ska erbjudas villkor i paritet men de värdena som du nämner är nog så viktiga. Lite som en vanlig arbetsintervju där både arbetsgivare och kandidat får chansen att känna på varandra, se om ambitioner, framtdisplan med mera matchar. Sen tror jag att det är extremt viktigt att både Cam o Chris nyligen avslutat sina karriärer med 10 år i SHL bakom sig. Dom vet vad spelarna vill ha av sin klubb och vad de kan räkna med att få ut om de ser till att spelarna blir nöjda och trivs. Där tror jag att Masken, Eldebrink och en hel drös till i den lite äldre generationen inte riktigt hängt med. samtidgt kommer de säkert göra lite missar de oxå pga av orutin i sina resp roller men mycket kan överbyggas med rätt inställning och kravbild.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180413 kl 22:14

ogilthorpe skrev:
Rögle Martin skrev:

Precis. Zaar togs så för givet att det var löjligt, en kopp kaffe och kanelbulle och ingen på plats, sjukt, sjukt oseriöst. Tack gode gud att den pajasinställningen är över.

Ja och bara för det går man till MIF. En av de största svinen i historien. Kräk! Måtte han inte spela i Rögle på många år!!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180413 kl 22:21

Om två år när en spelare som spelat under Abbotts som dessutom har spelat och utvecklats i klubben i många år ska värvas igen så ska det bjudas in på specialmöte för man har ju aldrig träffats innan så man vet ju ingenting om organisationen, klubben och personerna som styr. Men visst vi alla hade väl velat väl ha specialguidning.... Kräk! Noll klubbkänsla!

Återgå till "Röglespelare"