Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Rögles trupp 2018/19

Inläggav Mygel » 180112 kl 08:45

GK1 Emil Kruse - 1 år
GK2 Ville Kolppanen - 1 år
GK3 Justin Pogge - 1 år

B1 Alen Bibic - 1 år
B2 Craig Schira - 1 år
B3 Rasmus Sandin - 1 år
B4 Ben Youds - 1 år
B5 Samuel Jonsson - 2 år
B6 Jesper Williamsson - 2 år
B7 Kodie Curran - 2 år (ny från Storhamar)
B8 Daniel Bertov - 2 år (ny från Leksand)

C1 Mattias Sjögren - 4 år (ny från Zug)
C2 Ted Brithen - 1 år
C3 Simon Ryfors - 2 år
C4

F1 Taylor Matson - 1 år
F2 Lucas Elvenes - 1 år
F3 Linus Sandin - 1 år
F4 Olle Liss - 2 år
F5 Christopher Bengtsson - 2 år (ny från Södertälje)
F6 Ludvig Elvenes - 1 år
F7 Leon Bristedt - 2 år (ny från University of Minnesota)
F8 Daniel Zaar - 1 år (ny från MÖFF)
F9 Erik Andersson - 2 år (ny från HV71)
F10 Nils Höglander - 3 år (ny från AIK)

Tränare: Cam Abbott - 3 år
Ass. Tränare: Roger Hansson - 1 år
Ass. Tränare: Cory Murphy - 3 år
Målvaktstränare: Magnus Wennström - 1 år

Lämnat:
Timothy Liljegren
Almen Bibic
Kevin Marshall
Kevin Gagne
Filip Karlsson
Juhamatti Aaltonen
Mathias From
Edwin Hedberg
Daniel Sylwander
Patrik Ross
Jack Connolly
Ludvig Rensfeldt
Sebastian Collberg
Alexander Younan
Senast redigerad av Mygel 180604 kl 12:12, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Mygel » 180112 kl 08:46

Nu har vi kommit till den tiden på året då vi kan börja fundera på hur laget kommer att se ut nästa säsong. Ovan är hur det ser ut nästa säsong i dagsläget.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180112 kl 10:04

Gagne och Lerg får gärna vara kvar. Sen om inte Kruse gör några stora framsteg, så lär han rycka på ett eller annat sätt. Har man råd så förläng gärna med både Pogge och Kolppanen (svårt). Aaltonen och Hedberg lär inte vara kvar och Rensfeldt kanske redan är muntligt överens med något annat lag. Sen Rasmus Sandin, mest troligt kommer han inte tillbaka, då är det 3 nya backar om inte Janne får förlängt, hade gärna sett att man värvar en yngre version av honom. Kanske Almen utvecklas i LHC? Gärna en offensiv back till. Angående center/forwards lär det bli mer drastiska förändringar. Där får Chris nånting å bita i. Perfetto känns sådär hittills, mest en nödvändig värvning då Filip K. blev skadad.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180112 kl 10:09

Jag är väldigt nyfiken angående assisterande tränare, tror knappast att Roger och Ross blir kvar.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180112 kl 10:11

sinner skrev:Jag är väldigt nyfiken angående assisterande tränare, tror knappast att Roger och Ross blir kvar.

Har Abbots uttryck missnöje med dessa båda eller är det något som du sett på träningarna?
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180112 kl 10:12

sinner skrev:Gagne och Lerg får gärna vara kvar. Sen om inte Kruse gör några stora framsteg, så lär han rycka på ett eller annat sätt. Har man råd så förläng gärna med både Pogge och Kolppanen (svårt). Aaltonen och Hedberg lär inte vara kvar och Rensfeldt kanske redan är muntligt överens med något annat lag. Sen Rasmus Sandin, mest troligt kommer han inte tillbaka, då är det 3 nya backar om inte Janne får förlängt, hade gärna sett att man värvar en yngre version av honom. Kanske Almen utvecklas i LHC? Gärna en offensiv back till. Angående center/forwards lär det bli mer drastiska förändringar. Där får Chris nånting å bita i. Perfetto känns sådär hittills, mest en nödvändig värvning då Filip K. blev skadad.

Har en känsla av att chris jobb att hitta spelare till laget nästa år kommer bli betydligt "enklare" än när masken skulle ut och gräva. Nu spelar man en hockey som bevisligen kan slå alla lag i ligan. Man har en hemma borg igen som höjer varumärket och laget. och en organisation som hungrar efter att slå sig in på riktigt. Mycket kan såklart hända men kan nog tänka mig att det är många spelare nu som börjar se sig över axeln ifall rögle kan erbjuda något. lönerna finns där säkert och nu börjar resultaten komma. så förväntar mig en rolig silly efter årets sista match och räknar med en eller två hemvändare av större karaktär.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180112 kl 10:13

Niklas Hansson och Sjögren är väl rimliga värvningar?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180112 kl 13:25

sinner skrev:Gagne och Lerg får gärna vara kvar. Sen om inte Kruse gör några stora framsteg, så lär han rycka på ett eller annat sätt. Har man råd så förläng gärna med både Pogge och Kolppanen (svårt).

Rögle kommer ha ca 15-20 miljoner mer att leka med nästa säsong.
Med andra ord INGEN spelare i nuvarande trupp kommer att vara för dyr för att behålla :)
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180112 kl 13:33

Nu finns det ju fortfarande en teoretisk möjlighet att vi åker ur SHL eftersom vi fortfarande innehar en kvalplats, men om vi fixar kontraktet och åter spelar i SHL nästa säsong så tror jag att Rasmus Sandin kan bli en framstående spelare i laget. Innan han lämnade för spel i Kanada sa han att han ville tillbaka nästa säsong och ta en större roll, och det hoppas jag verkligen att han lyckas med. Han visade under den korta period han var här i höstas att han besitter grundtalangen för att lyckas, så det är bara till att hoppas att den blommar ut riktigt rejält.

Lucas lär väl åka över till Nordamerika och göra någon camp med Vegas under sommaren, men det troliga är nog ändå att han gör en vända till i Rögle innan han sticker permanent. Kan han bli en riktig poängkung nästa säsong? Ska vi ge hans bror chansen i SHL också? Kan en Elvenes - Ryfors - Elvenes-lina möjligtvis fungera? Ludvig är en spelare jag haft en stor tro på enda sedan han kom fram och levererade i sin SHL-debut, men han stagnerade en aning efter det. Han visade prov på riktigt fina kvalitéer i Oskarshamn under säsongsinledningen, men sedan Lucas drog och laget började gå tungt så har hans insatser också blivit sämre, tyvärr..

Gagné och Lerg vill vi väl allihopa ha kvar, så det är bara för ledningen att börja förhandla så fort som möjligt. De känner väl båda två att klubben är på rätt väg, så förhoppningsvis kan det locka de till att bli kvar. Jonsson ska så klart bli kvar, men däremot tycker jag att Jesper Williamsson är något mer osäker. För all del, behåll honom om han försätter på den inslagna vägen, men han har inte direkt varit en back att glädjas över på länge så frågan är om hans insatser på slutet rättfärdigar en fortsättning?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 14:30

Mygel - Cam har ett 3-årskontrakt.

Förläng med Lerg, Gagne och Ryfors. Resten kan gott lämna. Av de "förlorade" hade jag bara velat behålla Hedberg. Men han är samtidigt ojämn och bör inte vara svår att ersätta.

Vad gäller spelare med kontrakt så hade jag lånat ut/brutit med Alen och Connolly. Jonsson kanske signas och lånas ut?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 14:33

Mygel - Cam har ett 3-årskontrakt efter den här säsongen.

Förläng med Lerg, Gagne och Ryfors. Resten kan gott lämna. Av de "förlorade" hade jag bara velat behålla Hedberg. Men han är samtidigt ojämn och bör inte vara svår att ersätta.

Vad gäller spelare med kontrakt så hade jag lånat ut/brutit med Alen och Connolly. Jonsson kanske signas och lånas ut?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180112 kl 14:57

GVM, Om Aaltonen fortsätter leverera som han gjort senaste par matcherna. Varför vill du inte behlla honom?
Jag såg matchen igen mot Brynäs igår nu. Han levererade inte en inte två utan tre fullkomligt briljanta passningar, Collberg och Widing fick vars en bland annat tror jag.
I alla andra lag med vassa strikers hade JMA igår noterats för tre assist och det vet du också om.

Jag vet att han lär lämna då Abbot X2 inte vill ha honom men om du fick bestämma, varför i hela friden inte behålla?!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 15:13

Titanus88 skrev:GVM, Om Aaltonen fortsätter leverera som han gjort senaste par matcherna. Varför vill du inte behlla honom?
Jag såg matchen igen mot Brynäs igår nu. Han levererade inte en inte två utan tre fullkomligt briljanta passningar, Collberg och Widing fick vars en bland annat tror jag.
I alla andra lag med vassa strikers hade JMA igår noterats för tre assist och det vet du också om.

Jag vet att han lär lämna då Abbot X2 inte vill ha honom men om du fick bestämma, varför i hela friden inte behålla?!
Av flera anledningar. 1. Det går att hitta en forward som är bättre än Aaltonen och jobbar hårdare för samma peng. 2. Ljumskproblem. 3. Passar inte in i Abbotthockeyn och tävlar inte i egen zon. Oavsett vad vi tycker så lär han lämna. Han var bra igår och slog ett antal läckra passningar men drällde också med pucken vid flera tillfällen. Han blir inte svår att ersätta till nästa säsong.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180112 kl 15:19

Fast undantaget ljumskproblemen så stämmer i sådanafall in det mesta på Hedberg med - En bättre forward som jobbar hårdare - Kanske Zaar?
Hedberg har drällt kollosalt med pucken senaste par matcherna och fuskar med sina byten.
Oengagerad och ger verkligen inte 110% på sistone - Knappast Abbots filosofi.
Poängmässigt är dom på samma nivå och lönemässigt likaså.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180112 kl 15:22

Captain - Sjöa är för mig den mest givna att gå efter till nästa säsong. Niklas Hansson borde egentligen falla under intressant-radarn, men är inte känslan att han helt har kommit av sig? Andra säsongen i HV var ingen höjdare. Vet inte hur det har gått för honom i Texas? Men det är helt klart en back som har mycket i sig, trodde han skulle gå lika bra som Martinsson när han drog från Rögle.

Titanus - det är väl skäl nog att inte Abbotts vill ha honom ;-)? Håller för övrigt med dig om att han levererade en handfull briljanta passningar i går, som inte alltid togs emot på bästa sätt. Men, han stod för ett gäng risky passningar i egen zon också, som inte föll lika väl ut. Tror det är just därför han inte faller i god jord hos Abbotts, hans arbetsinsats hemåt och i egen zon blir väldigt kännbart i ett sånt här bygge.

Mike - håller med! Ryfors framför allt! men även Lerg som skärpt arbetsmoralen och Gagne som jag skulle vilja se en hel SHL-säsong. Connolly känns för svag för sin prislapp och jag har svårt att se att Abbotts ändrar uppfattning om Alen. Hedberg känns som en oslipad diamant, trodde han skulle bli i särklass bästa forward, men han har varit direkt dålig på senare tid. Kanske beror på att han redan har tankarna i annan klubb?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 15:36

Titanus88 skrev:Fast undantaget ljumskproblemen så stämmer i sådanafall in det mesta på Hedberg med - En bättre forward som jobbar hårdare - Kanske Zaar?
Hedberg har drällt kollosalt med pucken senaste par matcherna och fuskar med sina byten.
Hedberg är klart vassare än Aaltonen i min bok. Han är bara 23 och har mycket utvecklingspotential dessutom. Aaltonen är 32 och klart sämre om man jämför med förra vändan 12/13. Känns lite sådär halvt avdankad.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 15:41

Vad ska vi med Hansson till? Killen dög inte i HV och presterar skit i AHL i år så det bör ringa varningsklockor. Om vi räknar med att Gagné får förlängt så har vi 6 backar under kontrakt och har då knappt utrymme till att värva/förstärka. Jag vill se två nya toppbackar in som förstärker backsidan rejält. Två nya "Schira". Tvåvägsbackar med bra defensiv.

Toppback - Schira
Toppback - Youds
Gagné - Rasmus/NY
Reserver: Younan, Jonsson (signad och utlånad)

Det finns mao inget utrymme för att ha kvar Alen eller förlänga med JW/Jalasvaara. Det ska fan rensas i år så att vi får bort losermentaliteten. Väck med backar som JW och Alen som man haft mardrömmar om.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180112 kl 17:10

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 17:26

Har fått höra att det var Malmö som ville skeppa Zaar till Rögle och att Rögle tackade ja under förutsättning att MIF tar över Aaltonen. Och då backade dem. Ska vi tolka det som att Zaar är en Röglespelare när de har hittat en ny klubb till finnen? Enligt Aaltonens agent verkar det ju tämligen säkert att han lämnar innan fönstret stänger.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180112 kl 17:27

GrönvitaMike skrev:Mygel - Cam har ett 3-årskontrakt.

Nästa år är det 2 år kvar av kontraktet. Alla åren är listade som kvarvarande från och med början av nästa säsong.

Edit: Efter tagit fram kulramen så insåg jag att det var 3 år kvar då.
Senast redigerad av Mygel 180112 kl 17:30, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:28

Ni ligger verkligen inte på latsidan i forumet! Känner nästan själv för att låta bli Silly-spåret en stund och njuta av framgången, men vi kan väl skylla lite på Chris ihärdighet och/eller Aaltonen, så låt gå! Jag tror väldigt mycket samma som Mike redovisade i tråden för årets säsong igår, men kanske kan tillägga någon reflektion. ;-)

Vi fans blir lätt fästa vid spelarna, därmed kanske lite blödiga och väl förhoppningsfulla ibland, inte minst kring unga spelare som kommer från de egna leden. Jag tycker att den enskilt viktigaste principen för lagbyggandet framöver måste vara att i stort sett varje spelare som får A-lagskontrakt har bevisat någon form av standard tidigare i adekvat serie, dvs faktiskt presterat i praktiken. För i princip alla J18 & J20 spelare handlar det om att ta ta nästa steg i HA först. Det är naivt att tro att teknisk talang räcker för att hoppa över utvecklingssteg. Man måste checka av att t.ex även speluppfattning, ansvar, beslutsfattande och fysik håller bland seniorer på nivån närmast under SHL innan man förväntas göra genombrott i den högsta serien. Det kan man testa i några matcher som junior. Men sen måste man också normalt till HA minst en säsong först och faktiskt leverera över tid. För när man väl släpps in i SHL på mer permanent basis förväntar sig klubben i princip ett genombrott, åtminstone ett lag som vill kalla sig "etablerat". Inte fan släpper HV, Växjö m.fl in en flock unga bara för att klappa dem på huvudet och vara glada för att de hänger med? De måste vara redo att bidra. Allt annat är bara att bedriva självbedrägeri och göra spelarna björntjänster. Växjö kommer att plocka godbitar ur Troja precis som MIF ur Pantern. Nu är det tydligt att t.ex "barnstjärnan" From började i fel ände. Nu verkar han dessutom gå trögt i Södertälje. Tänk om han ödmjukt hade börjat där i stället? Chansen borde varit större om han tagit det i rätt ordning. Självklart finns fortfarande talang och potential där! Tänk om Rögle hade lånat ut Filip Karlsson till HA det år man gick upp i SHL senast, för att han skulle få växa till sig och först få bekräftat att han konsekvent kunde ta för sig på seniornivå? Nä, istället litar den blyge pågen på illusoriska självbilder som klubben hjälper honom att bygga upp och låter sig köras rätt in i SHL. Jag säger inte att Karlsson har varit dålig. Bara att han inte nödvändigtvis fått de bästa förutsättningarna för att utvecklas till en riktigt bra SHL-center ännu. Var finns de konkreta bevisen på seniornivå? Tycker faktiskt Masken förbättrade sig efterhand på det planet eftersom han lånade ut bröderna Elvenes till HA. Och när den ene fått lite hår på bröstet, speltid, utveckling och leverans så fick han komma hem. Fortsätt nu så med kommande generationer och ta för helvete inte hem Ludvig förrän den dag då både RBK och han själv eventuellt känner sig så säkra på att han växt till sig tillräckligt för att ta SHL-steget. Inte minst självförtroende och själbild kräver först boost och bekräftelse. Man kan ju inte ta hem killen bara för att han heter Elvenes. Det vore ju lite av ett ok likt det kronprinsessan Victoria är född med...

Därav kan jag köpa att man släpper Karlsson nu. Det blev fel. Eller snarare inte helt rätt. Han har kört fast, behöver förmodligen lära sig själv laga mat och tvätta fillingar, få inspiration från annat håll. Lycka till Filip! Men vill verkligen han och RBK ge det ett år till så låt gå om övriga centrar är typ drömvärvningen Sjögren, Brithén och den självklara förlängningen Ryfors samt att han själv står ut med fortsatt risk för fjärdeformationen. Sen har vi ju Sandin och Matson som reservcenteralternativ. Men resonemanget förutsätter nästan att Connolly frigörs från sitt kontrakt och absolut att man inte förlänger med Perfetto. Och varför skulle man? Men sett ur RBK:s synvinkel tycker jag faktiskt det känns allra mest relevant med en uppgradering på Connollys plats, av Sjögren eller dylikt då. För Ryfors och Brithén duger annars mycket gott bland de tre. Och i sådant sällskap kan möjligen ändå Karlsson vara en perfekt fjärdelänk? Priset kan ju knappast bli problemet. Frågan är om sug och intresse finns från båda håll?

Man har sina kelgrisar. Vet ej om jag hyser känslor för spelarna nu för tiden likt jag gjorde för typ Heinz Ehlers när jag var betydligt yngre. Men jag tycker mig fortfarande se potentialen i Collberg, att den allt tydligare närmar sig full blomning dessutom. Om han förenklar sina artistiska ambitioner med avsluten och faktiskt lyckas måla lite oftare kan han mycket väl få ett stort genombrott närsomhelst. Arbetsinsatsen bör vara i Abbottarnas smak. Klart frustrerande att det stora genombrottet låter vänta på sig. Och kommer inte det under säsongen så ligger han så klart risigt till. Men kanske blir det i form av en gradvis ökad produktion under våren? Tror absolut han lite naivt drog till AHL för tidigt och fick sitt ego och självbild knäckt på ett sätt som inte är lätt att resa sig fullt ut ifrån. Lite som att det långt ifrån är givet att From nu eller någonsin reser sig i Södertälje. Det finns många, många aspekter av "talang". Och en avgörande sådan är till syvende og sidst talangen att till varje pris vilja lyckas, trots motgångar. Kanske förmår Cam Collberg att brinna det där lilla extra som krävs nu för att han ska komma över tröskeln? Tycker faktiskt Collberg i sina uttryck ser betydligt mer återställd ut i år jämfört med ifjol och är därför inte ännu beredd att ge upp hoppet. Hoppas det är nära nu.

Känner inte att jag behöver tillägga något beträffande Rensfeldt, Hedberg, Aaltonen, Sylwander, Perfetto och Jalasvaara. Tack för allt och lycka till efter denna säsong grabbar! Men erkänner att jag är svag för den sistnämnde. Det är dock helt riktigt att det ändå måste finnas bättre, eller snarare lite mer kompletta, långsiktiga lösningar för Jannes position.

Beträffande Mikes "osäkra" är resonemanget kring Lerg klockrent! Blir alltmer benägen att hålla med även beträffande Widing, men det tar emot att släppa en glad lax som är skitbra för gruppen och dessutom har fart och arbetskapacitet kvar trots sin ålder. Fast just nu är han ju faktiskt "Sylle-fumlig" för ofta. Och Pogge eller Kolppanen är som sagt för tidigt att säga. Kanske är Kruse mest säker som tvåa, även om jag nog hade bytt honom mot någon mindre flaxig och simmande? Och kanske innebär nuvarande skada också att det blir svårare för honom? Connolly tycker jag som sagt också borde sitta löst, att det egentligen främst är han av centrarna som borde uppgraderas nu. Han dög för att kravla sig upp i SHL, men uppenbarligen inte för etableringsfasen. Han förväntades idag vara tydlig tvåa men är för svag för det. Samtidigt tvivlar vi lite på att Brithén är en tydlig förstecenter. Med Sjögren in som första, blir Brithén mycket god tvåa och Ryfors dito trea. Gärna Karlsson fjärde som sagt. Det är alltså Connolly som i grunden är fel nu av centrarna. Av forwards på kontrakt dras nog Abbottarna hellre med Matson och Sandin ett år till. Dessa två kan också agera centrar om någon av de fyra ordinarie är borta.

Backsidan är mycket riktigt fortsatt mest osäker. Schira och Youds känns ju bra. Men Younan behöver som sagt komma tillbaka på allvar för att det ska kännas lika ok. Det ska nog gå, men man ser i hans fall att det är svårt nog för en "normalbegåvad" presumtivt stabil SHL-back att slå sig in på sex backar i SHL även när man tagit den rätta vägen och först bevis sig bland seniorer i HA. Om vi förutsätter att Younan går bra framöver och stannar, för jag tror inte man vill bryta hur många kontrakt som helst, och att man lyckas förlänga med Gagné. Då skulle jag gärna komplettera med två tvåvägsbackar av klass, Rasmus Sandin eller annan ungtupp som dock måste vara beredd på att kunna hamna i marginalen, samt kanske JW trots allt? Abbottarna tror ju på JW och han står ju ut med att vara i marginalen. Så låt gå även om jag själv är skeptisk till varaktigheten i hans plötsliga metamorfos före skadan. Jag hade nog allra helst räknat Younan som sjunde, Sandin eller annan junis som åttonde och gjort ett tredje nyförvärv i stället för JW. Därför borde det också vara ytterst tveksamt om det finns plats för Alen. Men det är en massa om och men kring backarna och Chris ska nog oavsett börja med att: 1. Förlänga med Gagné. 2. Leta efter två riktigt bra etablerade nyförvärv, typ 2xHolös, och kanske ett tredje mer av mycket lovande karaktär, typ en Gagné till från HA. Tror man på Jonsson så kan det vara lämpligt att spara som utlån. I bästa fall kan han växa ytterligare under våren och möjligen bli den där åttonde inför kommande säsong. Men tycker inte man har plats till fler än max två av Younan, Jonsson och Sandin eller liknande ungtuppar bland åtta hemmavarande backarna. Så då är det ju nog enklast att låna ut Jonsson. Och det kan ju fortfarande hända även om Jonsson med jag skrev fick kontrakt. Oavsett, som jag tidigare tjatat om, bör man bygga också ett lager av framtidalternativ i HA, en till två femmor hos IKO eller andra.

Jonsson i all ära! Kul! Men kom igen nu Chris! Förläng med Ryfors och Gagné nu, nu, nu!!!
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:31

GrönvitaMike skrev:Mygel - Cam har ett 3-årskontrakt.

Kan bara hålla med! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:33

GrönvitaMike skrev:
Titanus88 skrev:GVM, Om Aaltonen fortsätter leverera som han gjort senaste par matcherna. Varför vill du inte behlla honom?

Av flera anledningar. 1. Det går att hitta en forward som är bättre än Aaltonen och jobbar hårdare för samma peng. 2. Ljumskproblem. 3. Passar inte in i Abbotthockeyn och tävlar inte i egen zon. Oavsett vad vi tycker så lär han lämna. Han var bra igår och slog ett antal läckra passningar men drällde också med pucken vid flera tillfällen. Han blir inte svår att ersätta till nästa säsong.

Jag räknar till minst 4 anledningar där... ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:35

Titanus88 skrev:Fast undantaget ljumskproblemen så stämmer i sådanafall in det mesta på Hedberg med - En bättre forward som jobbar hårdare - Kanske Zaar?

Nä, precis, så därför inte hela världen att han drar till polcirkeln, men det räddar ju inte Aaltonen mer för det. ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:38

ogilthorpe skrev:Captain - Sjöa är för mig den mest givna att gå efter till nästa säsong. Niklas Hansson borde egentligen falla under intressant-radarn, men är inte känslan att han helt har kommit av sig? Andra säsongen i HV var ingen höjdare. Vet inte hur det har gått för honom i Texas? Men det är helt klart en back som har mycket i sig, trodde han skulle gå lika bra som Martinsson när han drog från Rögle.

Titanus - det är väl skäl nog att inte Abbotts vill ha honom ;-)? Håller för övrigt med dig om att han levererade en handfull briljanta passningar i går, som inte alltid togs emot på bästa sätt. Men, han stod för ett gäng risky passningar i egen zon också, som inte föll lika väl ut. Tror det är just därför han inte faller i god jord hos Abbotts, hans arbetsinsats hemåt och i egen zon blir väldigt kännbart i ett sånt här bygge.

Mike - håller med! Ryfors framför allt! men även Lerg som skärpt arbetsmoralen och Gagne som jag skulle vilja se en hel SHL-säsong. Connolly känns för svag för sin prislapp och jag har svårt att se att Abbotts ändrar uppfattning om Alen. Hedberg känns som en oslipad diamant, trodde han skulle bli i särklass bästa forward, men han har varit direkt dålig på senare tid. Kanske beror på att han redan har tankarna i annan klubb?

Huruvida det verkligen är ruter nog i Hansson kanske Chris har en relativt god bild av? Eller var de inte samtidigt en period nyligen i HV?
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:41

GrönvitaMike skrev:
Hedberg är klart vassare än Aaltonen i min bok. Han är bara 23 och har mycket utvecklingspotential dessutom. Aaltonen är 32 och klart sämre om man jämför med förra vändan 12/13. Känns lite sådär halvt avdankad.

Håller med, men ingen av dem har de facto blivit helt rätt ännu så därför bölar jag inte en tår för Hedberg heller. Lycka till alla! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:44

GrönvitaMike skrev:Vad ska vi med Hansson till? Killen dög inte i HV och presterar skit i AHL i år så det bör ringa varningsklockor. Om vi räknar med att Gagné får förlängt så har vi 6 backar under kontrakt och har då knappt utrymme till att värva/förstärka. Jag vill se två nya toppbackar in som förstärker backsidan rejält. Två nya "Schira". Tvåvägsbackar med bra defensiv.

Toppback - Schira
Toppback - Youds
Gagné - Rasmus/NY
Reserver: Younan, Jonsson (signad och utlånad)

Det finns mao inget utrymme för att ha kvar Alen eller förlänga med JW/Jalasvaara. Det ska fan rensas i år så att vi får bort losermentaliteten. Väck med backar som JW och Alen som man haft mardrömmar om.

Precis! Låt oss inte luras av de senaste framgångarna och det faktum att vi kanske snart har näsan ovan vattenytan! (Jag är inte ironisk) :-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 17:44

Henrik skrev:Huruvida det verkligen är ruter nog i Hansson kanske Chris har en relativt god bild av? Eller var de inte samtidigt en period nyligen i HV?
De lirade i HV så sent som förra säsongen. Chris var lagkapten och Hansson hamnade väl till slut utanför laget? Han lär ha bra koll på honom ;-)

Bra resonemang i det långa inlägget btw! Karlsson blir överflödig även som fjärdecenter med tanke på att vi har Sandin och Matson på kontrakt. Gör inte Collberg dundersucce i vår så är han rökt. Han har fått 2 år på sig och inte levererat ett skit. Han har alltid haft tendenserna men aldrig lyckats, så det är inget nytt. Han är inte billig heller.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180112 kl 17:58, redigerad totalt 3 gånger.
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:50

GrönvitaMike skrev:Har fått höra att det var Malmö som ville skeppa Zaar till Rögle och att Rögle tackade ja under förutsättning att MIF tar över Aaltonen. Och då backade dem. Ska vi tolka det som att Zaar är en Röglespelare när de har hittat en ny klubb till finnen? Enligt Aaltonens agent verkar det ju tämligen säkert att han lämnar innan fönstret stänger.

Är verkligen RBK:s lönekonto så djävla ansträngt så man inte vågar ta emot Zaar och hans kostnader utan att först säkert veta att man slipper kostnaderna för Aaltonen? Herregud vilket cyniskt spel med brickor det är! Verkar ju inte heller som att RBK är så där oerhört intresserade av Zaar i så fall. Jag menar, i så fall kunde de väl knipa honom och riskera att stå där med kostnaderna för Aaltonen någon månad till ifall han mot förmodan inte hittar något nytt? I annat fall får ju också RBK skylla sig själva om de missar Zaar. Det där trade-snacket verkar mer och mer ha varit väldigt löst och hypotetiskt.
Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 17:55

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Huruvida det verkligen är ruter nog i Hansson kanske Chris har en relativt god bild av? Eller var de inte samtidigt en period nyligen i HV?
De lirade i HV så sent som förra säsongen. Chris var lagkapten och Hansson hamnade väl till slut utanför laget? Han lär ha bra koll på honom ;-)

Bra resonemang i det långa inlägget btw!

Gott! Då kan vi i så fall släppa misstankarna att Hansson skulle kunna vara lite "mesig" ifall han dyker upp.
Tack Mike!

Återgå till "Röglespelare"