Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Flying Farang » 180210 kl 06:54

Demon-Willaume skrev:Ross och Hansson är väl perfekta. De har köpt cams ideer till fullo och är bra inkörda på det och har ingen prestige i att få större roll. Finns väl inga garantier för att det skulle bli bättre med någon annan som assisterande.

Håller med om att Björn inte känns bra. För stort ego och det kunde sabba allting.

Jag är nöjd med staben. Möjligtvis om granqvist hade gått in som målvaktstränare eller åtminstone om han kan konsulta på deltid.

Att sätta in Björn som ass kommer inte att funka, han är ett kontrollfreak som är van och vill styra allt och allting. Frågan är inte OM han kommer i konflikt med Abbotts utan NÄR. Vi vet ju hur struligt det var sist han var här, vi vet att han hade svårt att lira andrafiol i MIF. Tycker det är mycket bättre att ha sköter om Oskarshamn och att vi fördjupar samarbetet där istället.

Sen är det ju upp till Cam främst, trivs han med Ross/Hansson och tycker det funkar bra så kör på om de vill.

Jag vill också att mer av de nya tv pengarna läggs på organisationen runt lagen, hade gärna sett Hansson i en mer eller mindre renodlad scoutroll för de skandiaviska marknaderna så att vi värvar in rätt karaktärer i lagen.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 10:49

Varför vill vi ha Hansson som scout? Han var ju inte direkt populär som sportchef utan fick utstå ganska mycket kritik för sina värvningar (undantaget lyckoträffarna Abbotts)
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 11:02

Vem var det som tog hit Bartley Hjalmarsson Ahlbrant Salomonsson Sjögren mfl var det inte Hansson?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180210 kl 11:04

Det hade varit häftigt om de kunde få Kung Kenny med på tåget på något sätt. Hans sjukdom kanske inte tillåter honom att vara assisterande tränare, men kanske som scout eller i markandsförande aktiviteter. Att träna backar kan Andreas Lilja vara ett bra alternativ? Angående Björn så nej, hellre får han efterträda Cam om ett antal år som huvudtränare, han är nog ingen bra assisterande. Tja, i slutändan som någon sa, vem Cam än tycker passar honom, den får han ta. Är det R.Hansson och Ross, då får det vara så.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 11:35

Professorn skrev:Vem var det som tog hit Bartley Hjalmarsson Ahlbrant Salomonsson Sjögren mfl var det inte Hansson?

Arlbrandt var inte Hansson (han lånades in av Lööv när Hansson fortfarande spelade i laget). Sjögren är en egen produkt från juniorlaget.

Hansson scoutade fram Erkgärds, Baptiste Amar, Ramzi Abid, Robert Kantor, Beaudoin, Scandella, Tommy Enström, Lorentzen, Rosa, Rich Hansen (Rögles största flopp genom tiderna?), Löfgren, Niklas Öman, Yarema, David Oliver, Marc Cavosie, Reichel, Svanberg, Beckstrand, Brent Robinson och Svensk.

En av hans stora bedrifter som sportchef var att inte kontraktera Abbotts när de tidigt aviserade att de ville stanna.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 11:45

Mygel: men Sjögren är väl inte från Rögle från början? kommer inte han från Lejonet eller Tyringe? kommer inte riktigt ihåg Eller det är Brenheden som var från Tyringe.

Mygel nu räknade du bara upp lite dåliga spelare, du kan väl räkna upp dom som var bra och lyckade också.
Jag gillade själv backen Svensk och Beaudoin var väl inte så jävla kass?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 13:16

Vet inte när Sjögren kom till Rögle, men han spelade i alla fall i U16 i Rögle. Så innan han var 15 åtminstone.

Poängen är att han hade många fler misslyckade värvningar än bra, därav den massiva kritiken vilket till slut satte stopp på hans första sejour som sportchef. Om vi plockar ut de få guldkornen som han träffade rätt med så kan vi göra samma sak med Masken, Svensson och Elvenes.

En sådan som Evertsson i Växjö var katastrof de första åren men har därefter blivit bättre i sin roll och har nu fler bättre än sämre värvningar. Detta hände aldrig med Hansson.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 13:17

Mygel: sen så hade aldrig Abbottarna varit i Rögle idag om det inte hade varit för Roger Hansson värvade dom till Rögle som spelare.

Sen har vi mycket att tacka Roger Hansson för som tillsammans med Stefan och Roger Elvenes byggde upp det enorma intresset för Rögle som fanns då på 80 talet och som följde med in på 90 talet och som än idag är ganska så stort.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 13:33

Att han var grym som ung rookie innebär ju inte att han är en bra scout nödvändigtvis, vilket något Rögle tenderar att tänka.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 13:48

Mygel: nä var nog inte så jag menade heller: men bara att leta fel på Roger Hansson och hacka på han hela tiden istället för att lyfta upp allt bra han gjort för klubben genom åren.

Roger Hansson var väl ingen rookie direkt när han gick till MIF: var väl 21 år då och hade vunnit div 1 och Allsvenskans mål och poängliga i flera år i rad.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 14:08

Sant. Han var ingen rookie då. Men hans färdigheter som sportchef/scout har ju inget med att göra hur bra han var som spelare...
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 14:12

Mygel: bra då var det löst: och ett litet medgivande där från din sida att han trotts allt har gjort något bra för Rögle och klubben!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180210 kl 14:44

Håller med Mygel här. Den listan av floppar är i klass med Maskens hundra felvärvningar. Träffprocenten är inte stor. Hansson har misslyckats som tränare och sportchef och någon vill ge honom en scoutroll? Jösses. Hansson gjorde det bra med juniorlagen för några år sen och det är väl den enda rollen jag kan ge honom. Vi ska inte rulla runt på alla som har misslyckats för sakens skull. Kolla vilken skillnad det blev när vi vågade göra något nytt genom att satsa på Abbottarna.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 14:53

Mike Håller också med dig: att hade det inte varit för Roger Hansson värvade Abbotts till Rögle som spelare så hade dom aldrig varit i Rögle nu.

Och då hade det inte gått så bra för Rögle nu som det gör tack vare Roger Hansson.
Mike det kan man kalla klass värvningar utav världsklass och riktigt bra framtidsvärvingar.

Vi får bara hoppas Chris han lyckas med samma bedrift!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180210 kl 14:55

GrönvitaMike skrev:Håller med Mygel här. Den listan av floppar är i klass med Maskens hundra felvärvningar. Träffprocenten är inte stor. Hansson har misslyckats som tränare och sportchef och någon vill ge honom en scoutroll? Jösses. Hansson gjorde det bra med juniorlagen för några år sen och det är väl den enda rollen jag kan ge honom. Vi ska inte rulla runt på alla som har misslyckats för sakens skull. Kolla vilken skillnad det blev när vi vågade göra något nytt genom att satsa på Abbottarna.

Håller som vanligt på sistone med dig och Mygel :D
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180210 kl 15:03

Titanus88: håller även med dig Titanus88 vad beträffande som står ovan!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180210 kl 15:13

Hmm jag gillar Roger Hansson. Kanske inte har på fötterna för GM/A-laget men väl ta steget ner till J18 igen och stanna i organisationen?
Nu vet jag iofs inte alls hur det gått med Rahm där, han kanske gör succé.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180210 kl 15:52

Professorn skrev:Mike Håller också med dig: att hade det inte varit för Roger Hansson värvade Abbotts till Rögle som spelare så hade dom aldrig varit i Rögle nu.

Och då hade det inte gått så bra för Rögle nu som det gör tack vare Roger Hansson.
Mike det kan man kalla klass värvningar utav världsklass och riktigt bra framtidsvärvingar.

Vi får bara hoppas Chris han lyckas med samma bedrift!
Å andra sidan, hade vi haft en vettig sportchef istället för Hansson senaste vändan i SHL så hade vi kanske varit en etablerad SHL-klubb nu och inte behövt Abbottarna? Ger honom att han lyckades hitta bröderna i Norge, men han lyckades inte behålla dem och bidrog med sina andra fiaskovärvningar till att vi åkte ur.
grower

Inläggav grower » 180210 kl 16:11

Om inte om hade funnits så hade vi kanske vunnit ligan redan! Spekulationer ger inte resultat, bara hårt arbete. Abboths är helt säkert de som kommer att föra upp oss i hierakin, ge dem 2-3 år så förhoppningsvis ser vi hockey i april i ladan.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 16:26

Professorn skrev:Mygel: bra då var det löst: och ett litet medgivande där från din sida att han trotts allt har gjort något bra för Rögle och klubben!

Å andra sidan har jag inte skrivit något om Hansson som spelare ;-) Jag var en av få som var glad på forumet när han återvände trots sin judas-stämpel om jag nu måste framhålla min generella åsikt om denna man.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180210 kl 16:28

GrönvitaMike skrev:Håller med Mygel här. Den listan av floppar är i klass med Maskens hundra felvärvningar. Träffprocenten är inte stor. Hansson har misslyckats som tränare och sportchef och någon vill ge honom en scoutroll? Jösses. Hansson gjorde det bra med juniorlagen för några år sen och det är väl den enda rollen jag kan ge honom. Vi ska inte rulla runt på alla som har misslyckats för sakens skull. Kolla vilken skillnad det blev när vi vågade göra något nytt genom att satsa på Abbottarna.

Jag har helt klart hellre Roger Hansson som scout/undgomsansvarig än Björn Hellkvist i någon som helst roll i föreningen.

Rögle gav han allt han behövde och han fick 100% stöd från klubben och fansen under sin sjukdomstid. Sen kliver han in inför ett stundande negtivt kvalspel och mer eller mindre kräver sin plats som headcoach tillbaka och när han inte får det för att Rögle vill avvakta utgången av kvalspelet drar han till värsta konkurrenten och ser till att hjälpa dem upp i SHL innan hans hybris tar överhanden där och han sparkas.

Roger Hanssons brister som sportchef har väl för fan inget med en eventuell scout roll att göra, det är fortfarande Chris som är sportchef och Chris som signar spelare. Men vi måste bli bättre på att hitta spelare i närområdet - skandinavien - och där skulle RH kunna underlätta för Chris. RH har inte medvetet ställt till skit för klubben och han har varit en omtyckt och duktig medarbetare i många år, jävligt populär bland ungdomarna.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180210 kl 16:32

Är inte en scouts roll att mata sportchefen med analyser som han sen tar beslut på? Om han misslyckats scouta spelare innan så borgar det inte riktigt för att han lyckas denna gång. Men vem vet, kanske han har fått ett bättre öga för talang efter hans tränarroller?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180210 kl 19:04

En anna sak att tänka på är att Cam Abbott har ett par månaders tränarerfarenhet för ett A-lag och Ross och Hansson har betydligt mer rutin av detta så det kan kanske vara en klok ide att låta dem vara kvar och bidra med den erfarenhet och rutin de faktiskt har.

RH vet jag var väldigt populär i J18 där han verkade innan han knuffades in som ass till Eldebrink. Ungdoms scoutingen måste bli bättre och där tror jag ha kan bli mycket viktig.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180210 kl 21:40

Flying Farang skrev:Roger Hanssons brister som sportchef har väl för fan inget med en eventuell scout roll att göra
:-)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180211 kl 08:07

https://www.hd.se/2013-03-16/hellkvist- ... in-i-baset

För de historielösa, en match hade spelats av kvalet, Rögle hade ingen sportchef sedan Pelle Svensson avgått och man hade låtit Hellkvist jobba med det han orkade under sin sjukdomstid. Då kliver han in och meddelar att han vill vara huvudtränare i Rögle igen. Nu, inte när kavlet är avslutat och vi vet vad som väntar utan NU. Hade han väntat 14 dagar så hade han haft en roll som iallafall delad headcoach med Tangnes. Men nej, då gick han hellre till den värsta rivalen vi har.

Jo jag vet att Roger Hansson också verkat i MIF, men det var 25 år sedan, detta var för knappt 5 år sedan. Tiden läker sår men den läker det långsamt så om 20 år ska jag börja fundera på om Hellkvist ska ha en roll i Rögle igen.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180211 kl 18:22

Är det någon som sett Lunsjö live i år?

Verkar ha tagit hästakliv framåt även om han inte på något vis gjorde bort sig i SHL.

Abbotts verkar inte ge sig gällande Zaar tyvärr.

De verkar då som om kassan e slut i söder igen.....
qp

Inläggav qp » 180211 kl 19:14

Des Moroney finns inte längre bland oss. Vila i frid.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180211 kl 19:16

qp skrev:Des Moroney finns inte längre bland oss. Vila i frid.

Hans försra säsong i Rögle gjorde han 51 mål på 18 matcher. Något för Liss att jaga?
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180212 kl 09:31

Om man ska spekulera lite kring nästa säsong, så hade jag gärna sett denna forwardsfördelning (med utgångsläge från rykten och dylikt i dagsläget)

Elvenes - Sjögren - NY (Sniper)

Bengtsson - Brithén - Zaar

Lerg - Connolly/Karlsson - Liss

Sandin - Ryfors - Matson

Jag tror och tänker att Abbotts kommer vilja spela en hockey som förlitar sig på fyra hårt jobbande kedjor där alla kan bidra. Därför känns dessa fyra formationer som något som kan ligga och trumma på. Hårt jobbande spelare kombinerat med fart, målskytte och smartness. Hade tyckte dessa forwards varit väldigt kompatibla och intressanta inför en kommande säsong. Givetvis måste första kedje snipern vara riktigt jävla bra. Sen förlänga med någon befintligt forward i truppen för att skapa en bredd och konkurrens som skapar en miljö som andas tävling.

Jag hade tycker dessa kedjor hade varit otroligt spännande.

En spelare som Elvenes hade nog passat perfekt med en som sjögren, en rutinerad pjäs som kan guida lite och locka fram det bästa ur hans offensiva kvalitéer. Att det sedan är två Röglegrabbar skadar ju inte.

Vad tycker ni? Synpunkter?
Oledha

Inläggav Oledha » 180212 kl 10:27

Rappakalja skrev:Om man ska spekulera lite kring nästa säsong, så hade jag gärna sett denna forwardsfördelning (med utgångsläge från rykten och dylikt i dagsläget)

Elvenes - Sjögren - NY (Sniper)

Bengtsson - Brithén - Zaar

Lerg - Connolly/Karlsson - Liss

Sandin - Ryfors - Matson

Jag tror och tänker att Abbotts kommer vilja spela en hockey som förlitar sig på fyra hårt jobbande kedjor där alla kan bidra. Därför känns dessa fyra formationer som något som kan ligga och trumma på. Hårt jobbande spelare kombinerat med fart, målskytte och smartness. Hade tyckte dessa forwards varit väldigt kompatibla och intressanta inför en kommande säsong. Givetvis måste första kedje snipern vara riktigt jävla bra. Sen förlänga med någon befintligt forward i truppen för att skapa en bredd och konkurrens som skapar en miljö som andas tävling.

Jag hade tycker dessa kedjor hade varit otroligt spännande.

En spelare som Elvenes hade nog passat perfekt med en som sjögren, en rutinerad pjäs som kan guida lite och locka fram det bästa ur hans offensiva kvalitéer. Att det sedan är två Röglegrabbar skadar ju inte.

Vad tycker ni? Synpunkter?

Då kontrar jag med:

André Petersson Mattias Sjögren Daniel Zaar

Christopher Bengtsson Ted Brithén Olle Liss

Brian Lerg Jack Connolly Taylor Matson

Linus Sandin Simon Ryfors Lucas Elvenes

( Utl. IKO ) D. Sylvander F. Karlsson Lud. Elvenes

Återgå till "Röglespelare"