Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
qp

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav qp » 180425 kl 16:30

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 16:41

QP - Är det du Henrik Arnrstad?
qp

Inläggav qp » 180425 kl 18:59

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 19:46

Jag tror Arkan är död. Det är dessvärre inte Henrik Arnstad.

Jag tycker jag och Mike respekterar samtliga här, det var du som började kalla Mike för diverse Tyska storslagna profiler ifrån det goda 30-talet.

Om vi ska återvända till ämnet. Det finns en ljuspunkt i den för mig hittills märkliga Silly - Nämligen Timrå.

Det finns inte en chans i hela helvetet att dom undviker dom två sista platserna. Om vi bortser ifrån faktumet att dom plockade dom två spelarna i vårt lag jag ville ha bort mest så har dom nu kryddat på med tre spelare ifrån Västervik,Almtuna & Pantern. Det ska sägas att jag vet inte vad dom har för tankar framöver men när man tittar på deras lag just nu som börjar bli ganska välfyllt så ser åtminstone backsidan synnerligen tunn ut.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180425 kl 20:29

På vilket sätt är denna silly season märklig?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180425 kl 20:34

Timrå är ju goa. Man skulle kunna tro att de bygger för allsvenskan. De gör samma missar som vi gjorde tidigare. Nu kommer väl qp besvara detta med att jag är taskig och borde istället hoppas på att Timrå gör succe.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180425 kl 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 20:38

För Rögles del är den märklig eftersom man har en oerfaren sportchef som valt en relativt intressant strategi.

Men jag menade dock framförallt eftersom att klubbarna har fått ekonomiskt tillskott på ganska stora summor som man märker ganska tydligt märks i värvningarna. Lag som kanske hade varit på ruinens brant ekonomiskt (Malmö exempelvis) har helt plötsligt fått hybris. Stötte på Patrik S innan idag och enligt honom så hade MIF varit mer illa ute nu än vad dom var för några år sedan om det inte vore för TV-avtalet. Dessutom räknade han med att dom nästa år kommer att ha sämst publiksnitt hittills (sedan inträdet i SHL) och där är enbart nya cashen som räddar.

Det kommer framförallt när trupperna börja fyllas på generera i ett par spektakulära värvningar till SHL. Vi får se...

Men jag vet inte du kanske är van vid att klubbarna får 10 millen mer som en bonus att lägga på spelarbudgeten.

GVM - helt jävla enig. Titta på deras lag, deras bästa värvningar hittills är två spelare som inte platsade i ett lag som harvade i botten av förra årets säsong. Mycket märkligt. Jag förstår inte hur dom tror att det laget kommer kunna hävda sig i bortsett ifrån lockouten kanske den bästa upplagan av SHL på länge?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180425 kl 21:08

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 21:29

Märkligt argument som vanligt.

Så klart att det blir lite terrorbalans mellan Rögle & Timrå exempelvis om dom slåss om en spelare ifrån KHK.

Det är dock ett annat utgångsläge gentemot andra ligor. Mattias Sjögren har en fin lön i Schweiz och hade kunnat tänka sig att stanna kvar för pengarna men plötsligt blir han lovad 250k i månaden säger vi av Rögle, något som vi innan denna Sillyn hade haft svårt att mäkta med. SHL kan på ett helt annat sätt konkurrera med Schweiziska ligan och delvis KHL. Naturligtvis är man på grund av skattemässiga skäl och dylikt inte riktigt där men du är mer benägen att spela i SHL om du får 60% än om du får 30% av din nuvarande lön.
Men du kanske tror annorlunda. Vore kul att höra det resonemanget.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180425 kl 21:30

Titanus - Jag tänkte på dig när jag läste citatet nedan. Det här är väl lugnande om något?

Så det är offensiv spets du jagar?
– Definitivt. Att hitta de spelarna kommer att avgöra om vi är framgångsrika eller inte.

Chris har ju uppenbarligen förstått vikten av spetsen. Ha tålamod min vän. Jag var likadan de senaste två Sillyn när jag sågade usla Masken-byggen och det är som natt och dag jämfört med dessa optimismens tider. Det finns absolut frågetecken i truppen, framförallt på backsidan, men jag litar på att Abbotts fixar det i processen. Sen är jag inte säker på att det räcker för att lyfta oss över Brynäs, Luleå eller Örebro för den delen heller men vi bör kunna undvika kvalstriden och utmana de här lagen om Play In. Mitt mål med nästa säsong är just detta, undvika bottenstriden och utmana om Play In. Det är fan inte lätt att peta ner Brynäs/Luleå och det är vad som kommer krävas för slutspel. Skulle det inte ske så kan målet vara att ta ytterligare ett steg säsongen därpå. Jag pallar inte vara för negativ efter två helvetessäsonger. Ska vi vara ärliga är det rena tillfälligheter att vi är i SHL idag med tanke på hur misskött det var tidigare. Säs 16/17 låg vi 6p bakom LIF med några matcher kvar att spela och vi var på god väg mot att få Mora i kvalet och därmed respass till allsvenskan. Vi hade maxflyt och tog oss förbi Leksand, som åkte ur mot samma Mora. Vi slapp AIK med Lindqvist, Bratt, Jonte mfl pga ett suddenmål av BIK i avgörande matchen där AIK hade Linkan sjuk och flera andra tunga skador men dominerade trots det kraftigt. Jag är helt övertygad om att det där suddenmålet gjorde att vi slapp allsvenskan med tanke på hur uselt vi uppträdde mot BIK. I år hade vi en jävla tur att Abbotts fanns tillgängliga i precis rätt tid. Ingen coach i världen hade vid det läget fått oss att undvika kval. I kvalet hade vi inte fixat Timrå då de tamejfan såg ut som Frölunda mot KHK och det hade blivit 50/50 mot LIF. Det här ger en lite perspektiv. Med tanke på allt detta orkar jag inte vara överdrivet kritisk. Jag tycker inte att några fel har gjorts mer än att vi har två, enligt mig, oönskade backar på kontrakt.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180425 kl 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 21:40

GVM - Jag tror att vi offensivt kommer att ha den bästa uppsättningen i klubbens anrika historia. Vi kommer att ha gudabenådade spelare som Sjögren och Brithén. Du kommer att ha talanger som kommer att bli riktigt jävla bra i bröderna Elvenes och vi kommer att ha spelare som kanske får sitt livs stora genombrott i Bengtsson/Liss. So far so good. Sen så säger ju också Abbot i det du citerar att han är ute efter offensiv spets så det lär väl trilla in minst två klasspelare till, varav Zaar med allra största sannolikhet kommer att vara den ena. Det säger sig själv att vi framåt absolut kan mäta oss med dom stora lagen.

MEN. Det som oroar mig personligen är att vår backsida kommer att vara antingen lika bra eller kanske till och med lite lite sämre än vad den var förra året. Dom lagen du nämner har samtliga bättre backar än oss. Jag är orolig att om JW och Alen är nere på den nivån som dom var under Eldebrink ja då spelar det ingen roll att vi har bra målvakter. Om vi bara hade kunnat värva två backar utav toppklass så hade jag inte haft problem med att ha slutspel som mål. Jag hade till och med köpt det. Men när Jonsson,Bibic,Youds & Williamsson utgör större delen av backuppsättningen så tycker jag faktiskt att min oro är befogad. I Synnerhet när vi inte vet om Kurran kommer lyckas att fylla luckan efter Gagné som bitvis var vår bästa back förra säsongen.

Det oroar mig eftersom Chris är nöjd med vår backuppsättning och inte har så stora ambitioner att förändra det heller utan det blir på sin höjd kanske en back till.
Men visst, han kanske svänger och slänger in två klassbackar och då har vi givetvis helt andra förutsättningar.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180425 kl 22:00

Det som sägs i media är ofta förskönande så jag skulle inte lägga någon större vikt vid det. Hade Ahlin frågat honom om Younan så hade Chris lovordat honom och sagt att det är en riktigt bra back men vi vet nog vad han tycker innerst inne. Förstår du vart jag vill komma? Jag har svårt att tro att han nöjer sig med en oprövad Curran + en tvåvägsback efter att Gagné, Jalasvaara, Younan och kanske någon mer lämnat. Rasmus tror jag är nyckeln här. Han är mycket bättre än vissa tycks tro efter succen där borta. Jag ser honom som vår "Lucas" på backplats. Jag tycker inte att det hade sett illa ut med en Holöstyp + Curran + Rasmus. Det är en solklar förbättring jämfört med förra säsongen. Jag är och har varit Gagnés kanske största fan här på forumet men jag tycker inte att man fick ut så mycket av honom som man hade kunnat. Självklart hade jag velat behålla honom och hans betydelse var ovärderligt som 2a bakom Schira men jag tror att Curran borde kunna slå Gagnés säsong 17/18 med råge, framförallt offensivt. Han borde mao kunna göra mer skillnad. Nu till min poäng och förhoppning. Chris verkar ha höga tankar om Rasmus och inser kanske att Rasmus frånvaro kräver en ersättare av klass? Då har vi precis som du önskar: två klassbackar + Curran eller som i första fallet klassback + Rasmus + Curran.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180425 kl 22:26

Jag ska motvilligt erkänna att jag har oerhört dålig koll just på alla regler och ekonomiska delar när det rör svenska spelare som hamnar i NHL, jag vet i ärlighetens namn inte ens vad den ekonomiska kompensationen till en SHL-klubb är ifrån NHL-lagen.
Det jag inte förstår i fallet Sandin är om han lånas ut till USA och där blommar ut, han gör väl till och med en fantastisk säsong i OHL.
Varför i hela friden skulle han då helt plötsligt vända hem när han åker dit för att visa upp sig och lyckas galant med det...

Jag fattar att han är en Röglespelare och att han dessutom är under kontrakt hos oss men varför är sannolikheten högre att han vänder hem istället för att avancera i den amerikanska hockeyhierarkin när han briljerat?

Rent konkret undrar jag alltså varför vända hem till Sverige efter att ha nått staterna och lyckats där. Är det inte lättare att nå NHL ifrån OHL än ifrån SHL? Förvisso skillnad mellan juniorhockeyn och seniorhockeyn men han har ju erfarenhet ifrån båda delarna.

Någon med bättre koll får gärna förtydliga. GVM - Hade du varit sportchef hade jag nog känt mig tryggare :D Skulle det som du skriver slå in då lovar jag att jag kommer känna mig betydligt lugnare.
Limpin

Inläggav Limpin » 180425 kl 22:42

Sjögrens Zurich missade ännu en matchboll nyss (3-1 i matcher har blivit 3-3) och nu väntar avgörande match på fredag (tror jag).
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180425 kl 23:10

Henrik

Inläggav Henrik » 180425 kl 23:22

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180426 kl 00:05

Någon som kan bekräfta att Betrov nu har sållat bort alla bud utom två - Rögle & HV71 samt att han förväntas ta beslut redan inom en vecka?

Då kan vi väl misstänka att dom två spelarna Rögle visat intresse för ifrån Allsvenskan är Rittola & just Betrov.

Mygel - OK.
Henrik

Inläggav Henrik » 180426 kl 01:52

Henrik

Inläggav Henrik » 180426 kl 02:10

Ang. tvåvägsbacken, avgränsat till de högerfattade backar som är free agents i SHL, skulle:
Stefan Elliot, Steven Seigo eller Michael Kostka kunna vara nåt? Eller borde Chris hitta nåt nytt på andra sidan pölen?
Nån som har bättre koll på dem utöver stats?
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180426 kl 08:07

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180426 kl 08:51

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180426 kl 08:54

Oledha

Inläggav Oledha » 180426 kl 10:58

Någon lyfte in sossarnas ideolog Arnstad i den här hockeyspalten och då kom jag att tänka på andra som krånglar till enkel fakta efter sitt eget huvud.
T.ex. sportredaktionerna i huvudstaden, som säsongen 16-17 försökte stigmatisera Rögle med epitetet, ”laget som alltid hittar ett sätt att förlora”, men som inte nämner Rögles långa skadelista och avstängda spelare. Epitetet var egentligen ett begrepp som med fog myntades om Modo säsongen tidigare när Leksand körde ner dem i Allsvenskan.
En som har stora svårigheter med att nämna ”Rögle” vid namn, tycker jag är Chris Härenstam. När han refererar junior- och seniormatcher i ishockey nämner han sällan att spelare utvecklats från Rögles juniorverksamhet, utan det är ofta spelarens lilla ”anrika” ursprungsort som hyllas.
Captain här på forumet har också ett krystat resonemang om att Zaar var så talangfull att tiden i Rögle inte hade någon betydelse för hans utveckling.
Med det resonemanget skulle han som 16 åring egentligen tagit steget direkt från Jonstorp till Luleå. Jag kan hålla med om att Zaar i ungdomsåren var talangfull och har kanske inte behövde de 10 000 timmar som man säger behövs för att bli en fullödig spelare på elitnivå.
Men något måste han ha lärt sig under tre säsonger i juniorleden, några matcher i SHL och en säsong i Allsvenskan för Rögle.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180426 kl 11:00

Spelare presenteras på Rögles facebooksida inom 5 dagar. Bekräftat till 110%
Kanske kanske till och med två.
Sjöa lär väl vara den ena?

Bekräftat.

Oledha det var jag som kallade qp för Arnstad :-)

Angående det du skriver håller jag med i allt men jag känner samtidigt det har börjat vända, jag tycker exempelvis att Sanny & Wikegård båda talar mer gott om Rögle än i princip något annat lag i serien.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 180426 kl 12:06

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180426 kl 12:37

Möjligt men ser inte varför man skulle hålla på den värvningen, om det nu är klart med den andra spelaren finns det ingen anledning att inte presentera Zaar tänker jag?
Flood

Inläggav Flood » 180426 kl 12:46

Men snälla sluta med de där konspirationsteorierna! Det är så jävla sjukt att det ALLTID, utan ett enda undantag, är laget personen i fråga håller på som är systematiskt motarbetad av media, förbundet osv osv. När det gäller Stockholmsmedia har jag själv jobbat på en av dessa sportredaktioner, och även om detta är snart 10 år sedan, så är deras tre tongivande hockeyskribenter samma nu som då. Och jag VET att ingen av dessa har något speciellt agg mot Rögle. Att det är ett jäkla tråkigt Stockholmsfokus beror generellt inte heller på att de skulle sympatisera med Stockholmslagen utan istället på rent kommsersiella grejer. De flesta läsarna finns i Stockholm + Stockholmare vill precis som alla andra helst grejer som är lokala för dem = det skrivs mycket om Stockholm.
Prebens

Inläggav Prebens » 180426 kl 12:57

Man kan misstänka att Chriss går hårt för Bertov Lif. Hade varit bättre med Noren som är mer komplett.
Bertov går troligen till HV71 som är hemmaklubb.
Rittola är klar för 3 nya i leksand,, då kan vi avfärda honom, men Porsberger? Han hålls mycket högt i Leksand.
Macke.E

Inläggav Macke.E » 180426 kl 13:35

Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 180426 kl 14:08

Younan till Västerås.

Återgå till "Röglespelare"