André Deveaux

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
qp

André Deveaux

Inläggav qp » 141209 kl 14:58

Kul att han kom in i truppen till slut, tror att vi får mycket nytta av hans tjänster om han håller sig från båset på motsatt sida i möjligaste mån.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Re: André Deveaux

Inläggav Demon-Willaume » 141209 kl 15:05

Tror jag med. Skönt att ha nån jävel som går på målet. Tror att Sterner ligger pyrt till nu?
qp

Inläggav qp » 141211 kl 21:55

Ny back klar! Nu händer det saker ska jag säga...........
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150325 kl 16:00

Skönt att läsa i dagens HD att André körde för fullt på träningen.
Han kommer nog att viska en och annan kärleksförklaring i örat på "Långfingret" Helmersson.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 150329 kl 17:54

Alltså överfallet är faktiskt riktigt sjukt...
https://instagram.com/p/00JCXaPUUE/
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 150329 kl 20:26

Patrik skrev:Skönt att läsa i dagens HD att André körde för fullt på träningen.
Han kommer nog att viska en och annan kärleksförklaring i örat på "Långfingret" Helmersson.

En liten viskning blev det ju :)
Helt ärligt så var det nog några elefantkliv över gränsen
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 150330 kl 12:59

Han platsar inte i SHL, så att det bästa för alla borde vara att tacka honom för visat intresse...
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150330 kl 13:58

Herr Oberst skrev:En liten viskning blev det ju :)
Helt ärligt så var det nog några elefantkliv över gränsen

Japp, han skulle följt mitt råd :)
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150330 kl 21:11

Deveaux gjorde en total felbedömning av att vara spelklar i matchen efter den uppenbara hjärnskakning, som han drabbades av i föregående match.
En spelare som fått en sådan smäll är inte i balans nog att spela nästa match i en tät finalserie. Redan där blev det fel. Han skulle inte varit på isen.
Enligt uppgift från Expressen hade samtalet mellan honom och Gath handlat om att vara spelklar, vilket naturligt nog var ett stort frågetecken inför uppvärmningen. Något ögonblick därefter får han in nummer 44 på radarn och sinnet svallar över. Istället för att vara spelklar är han "stridsberedd" och redo att ta ut sin hämnd för den nonchalans som visats den checkning-from-behind som kunde släckt hans egen hockeykarriär.
Istället för total eufori i röglelägret, blev det ett tröstlöst ältande av denna incident.
Idag fick André sitt straff. Rögle klippte snöret.
Jag förstår att det måste kännas bittert. Han gjorde vad han kunde för att spela, trots att han egentligen borde vilat några veckor p.g.a. sin hjärnskakning. Istället fick han ett hjärnsläpp, som berövade honom glädjen över avancemanget och en potentiell framtid i Rögle.
Tidningarna eldar på, ofta med svag bevisföring. I ena tidningen är han plötsligt back, i nästa tidning har "Gatt" gett honom order att utdela en golfsving mot Helmersson.
Helmersson själv, liksom Filander, öser på med klagomål gentemot sin överman Rögle och deras tangentbordsdrabanter på diverse fora kräver att VIK skall tilldelas Rögles plats i SHL.
VIK-kaptenen själv lämnade isen i Ängelholm efter match 2 med att räcka långfingret upp mot knatteklacken, precis över bortalagets utgång. Hur fint föredöme av en lagkapten är det?
Samtidigt har Rögle sagt att man accepterar alla beslut som fattas av tävlingsnämnd och disciplinnämnd.
Jovisst, avstängning av Deveaux och böter kanske man måste köpa, men om krigsrubrikerna får nämnderna att vilja kasta ut Rögle från SHL så måste man ha rätt att protestera.
I en process kan straff utdömas, men retroaktiva påföljder och kollektiva straff är något långt mer än att skipa rättvisa. Alla vet att man hellre velat få upp både Leksand och Malmö i finrummet, men om detta får till följd att man diskvalificerar Rögles avancemang så är det en mycket större rättsskandal än att en spelare fått frispel på en uppvärmning.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 150330 kl 22:34

Otroligt bra sammanfattning. Tack.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 150330 kl 22:42

Nu ska vi inte cykla iväg här.

Drev går fort idag och är oerhört kännbara för de inblandade. Men folk tröttnar fort och går vidare till nästa grej. Ingen kommer bry sig och prata om det här om några veckor.
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150330 kl 23:18

Jo, drev är bara förnamnet.
Tränaren i VIK, Martin Filander, har en bror Mattias, som publicerade en bild på Gath, där han blöder, med kommentaren "Den bästa bilden jag kunde hitta på Gath".
https://instagram.com/p/03V4DiFVeP/
Hur länge skall media okritiskt köpa de oslagbart dåliga förlorarna Västerås hetskampanj för att Rögle tog "deras" plats?
Man kanske kan tro att bröderna Filander inte är så gamla, men de är födda 1977 respektive 1981.
Användarvisningsbild
Peewee

Inläggav Peewee » 150330 kl 23:39

Det enda som är oklart i denna historien är hur stor summa som Deveaux fick för att hålla tyst och försvinna.
Hur mycket man än håller på Rögle så ser detta helt klart ut som en stallorder.
Deveaux glider in till sargen och Gath hoppar snabbt ner och växlar några ord med Deveaux som snabbt börjar att elda upp sig genom att börja stå och slå med klubban i isen, sen åker han spikrakt ut och hyvlar till Helmersson och kastar sig på honom i halvt raseri helt oprovocerat.
Det kvittar hur mycket hjärnskakning man har, sånt beteende orsakas inte av nåt sånt.
Deveaux flinade och sa att han inte ångrade något när han intervjuades dan efter för han visste att han hade bara gjort som tränaren sa och han kände att han hade klubben bakom sig i detta.
Det kunde slutat med detta om inte ett Röglefan på hemmastå ( vem står annars och filmar en värmning) fångade det hela med sin mobilkamera och sen la ut det på instagram.
Nu tog det hus i helvete och Rögle tog till plan B, för en spelare är lättare att offra än en tränare och ikon i klubben.
Jag tycker att hela denna historien stinker och hoppas att man verkligen går till botten med detta.
Det tog inte många minuter efter den längre versionen av filmen kom ut innan kritiska röster krävde en förklaring av Gath som verkar ha blivit belagd med munkavle och det gick ännu snabbare för Rögle att fördöma drevet mot Gath, nästan som om dom redan hade en förklaring till samtalet mellan honom och Deveaux.
För att få klarhet i detta så måste Deveaux höras ordentligt men jag tror att han redan är ute ur landet.
Det gick så fort att kicka honom att Masken fick göra det själv utan att vänta på reaktioner från styrelse med mera.
Om Deveaux redan stuckit från Sverige så anser jag det som ett klart bevis för att denna historien innehåller mer än vad som sagts i media och att det är rätt att polisanmäla hela händelsen för att det ska klargöras in iminsta detalj vad som skett.
Polisenhar rätt att samla in mer bevis än vad någon annan myndighet får göra, tex kan dom gå in och kolla hur mycket stålar som satts in på Deveaux konto i dag!
Jag tycker det är sjukt beteende oavsett vem som ligger bakom detta och jag hoppas att vi får reda på sanningen framöver men att börja spekulera om att Rögle ska förlora sin SHL plats för detta är helt befängt.
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150330 kl 23:52

Mattias Filander var inne på isen när Mats Christeen misshandlade Micke Gath 2006.
Han har verkligen fått vatten på sin kvarn nu och spär på hetsen mot Micke.
Brorsans vapendragare på sociala medier.

Beklagligt att även s.k. röglefans köper den versionen fullt ut.
Det är möjligt att röglefans filmar uppvärmningen, men det känns långsökt att de skulle publicera filmsnuttar som visar hur en egen spelare överfaller en motståndare, och att de gör det samtidigt som laget är på väg att gå upp.

Det räcker att öppna ögonen en smula för att se att det på diverse fora krävs att Rögle fråntas sin plats i SHL.
Så länge folk är så pass naiva att de tror att det inte skulle hända, är det viktigt att stämma i bäcken.
Det finns gott om folk som tycker illa om Micke Gath, däribland herr Filander, och då gäller det faktiskt att syna galenskaperna innan mediecirkusen tappat besinningen fullständigt.
Användarvisningsbild
Peewee

Inläggav Peewee » 150331 kl 00:10

Den stora frågan är: var är Deveaux och var är Gath?
Deveaux är spårlöst väck verkar det som och andra snackar i Mickes ställe.
Det blir nog större utredning om dettaså det är bara att vänta och se vad det blir, försvinna bort kommer det nog tyvärr inte att göra.
Användarvisningsbild
Peewee

Inläggav Peewee » 150331 kl 01:09

[quote="Patrik]
Det är möjligt att röglefans filmar uppvärmningen, men det känns långsökt att de skulle publicera filmsnuttar som visar hur en egen spelare överfaller en motståndare, och att de gör det samtidigt som laget är på väg att gå upp.[/quote]

Jag tror inte att detta röglefan som filmade detta var medveten om eller tillräckligt begåvad för att inse vilken cirkus det skulle bli av detta om det kom ut
Jag tror inte heller att det var med ont uppsåt som hen lade ut detta på instagram utan det var nog så att hen ville visa och få bekräftelse på att det hen hade gjort var bra och att det förtjänade uppskattning som hen kunde suga i sig och må bra av precis som vad nästan alla sociala medier handlar om.
Jag tycker att det var bra gjort att lägga ut denna film eftersom händelser av detta slaget är så långt ifrån sportsligt uppträdande och vad hockey handlar om att oavsett vem som gjort vad och vem det drabbar inte spelar någon roll.
Utredningen kommer förhoppningsvis att ge klarhet i detta.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150331 kl 05:52

Det här är killen som filmade händelsen:

https://twitter.com/alexmokki

Han håller tydligen på Färjestad. Stod på Rögles ståplats pga någon kompis/bekant som håller på Rögle.
Användarvisningsbild
Peewee

Inläggav Peewee » 150331 kl 07:00

Då var det klarlagt.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 150331 kl 08:09

nu måste Rögle visa medial kyla. inte sätta Gath på något jävla podie eller så.
låt det blåsa över och bli sommar. ingen kommer orka bry sig, det kommer något nytt skit och folk glömmer på en sekund idag. dumt att ge sig in i debatten nu när folk , typ sanny lindström, eldar upp sig och verkligen vill att det ska vara det sjukaste som har hänt. jag säger locket på
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150331 kl 08:36

Lite mer läsning om killen som filmade händelsen:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0551411.ab
Användarvisningsbild
Patrik

Inläggav Patrik » 150331 kl 14:01

Om hetsen mot Gath;
http://ekuriren.se/sport/ishockey/1.307 ... i-kroppen-
"jag skäms över att ha en sån kollega som han. Han var lika feg som spelare för övrigt, säger Filander."

"Det är alltid en ledarsak", säger han tillsammans med sportchefen, vilket är ett indirekt erkännande att Helmerssons checking-from-behind var en order från VIK-båset.

och brorsan öser på med att gotta sig i bilder från när Micke blev överfallen av Christeen
https://instagram.com/p/03V4DiFVeP/?tak ... lefilander
https://twitter.com/fillefilander

som också är lycklig över att ha "lyckats uppröra en massa grönvita bönder" och tycker att "det bästa som hänt på rinken var när Christeen slog Gath sönder och samman".

När skall den här dubbelmoralen synas av media?
Våld skall alltid fördömas. Om man i ena stunden förfasar sig, vilket såklart finns anledning till med tanke på att händelsen gjort att huvudpersonen fått sparken, men i nästa ögonblick förtalar, hånar och gläds över när motståndartränaren blev misshandlad för 9 år sedan, så blir det bara dumt.
Användarvisningsbild
Belix
Kontakt:

Inläggav Belix » 150401 kl 11:24

Klar är att det inte ser vackert ut Deveaux slashing och man kan inte annat än förundras över hur skenan ens överlevde det slaget. man ser ju på filmen att till och med att Helmersson lyfter lite på foten efter smällen.

Signalen till Västerås var solkar jävlas inte med oss vi kommer tillbaka mångfallt och dom "sket " ner sig fullständigt och nu gråter dom ut i media påhejade av alla löjliga så kallade experter.

Signalen till domarna funkade enbart i den matchen därefter var det som vanligt Exempelvis den höga klubban i sista matchen som skalar skinnet av näsryggen blir enbart en tvåa! Finns det ens någon som tror att det vore en Röglespelare som hade utdelat den höga klubban att han kommit undan med en tvåa? Troligen 5 min +match och en direktkontakt med diciplinnämden med rekordlång avstängning, sen återstår ju vad åklagaren kommer fram till i sin bedömning.

Röglefans sluta va så jäkla politiskt korrekta och inse att ingen utanför vår bubbla vill ha någon framgång för Rögle.
Det är vi mot resten av packet man kallar hockey-etablisimanget inklusive hela domarkåren. Den som insåg detta var Deveaux och han kom fram till "whatever it takes" är lösningen på problemet men visst hämdaktionen kunde gjorts smidigare under pågående match. Men glöm inte att matchen innan blir han tacklad i ryggen med medvetslöshet och en käke ur led som följd. Detta medan domaren klart visar vilka han var köpt av med sitt uttalande i Viasats studio "han får skylla sig själv"
Men enda felet med hämdaktionen var att den filmades utan filmen hade detta varit ur värden.

Kom ihåg en sak det är aldrig en grönvit spelares fel oavsett vad som händer Vi ska alltid stå upp för våra grönvita.

Old time hockey det är grejer det
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 150401 kl 14:48

Som sagt! Äntligen var vi störst, starkast och smartast.

Jag tycker seriöst synd om Deveaux då och då. Synd att han inte bara åkte fram och drog en klubba på pungen och sedan boxade ner Helmersson.
Synd att en hjälte inte fick vara med och glädjas åt hela grejen.

Deveaux gjorde sin grej under dom matcherna han spelade och ett par matcher gjorde han betydligt mer än så. Screenade, tacklade tungt, tog och gav stryk framför mål och petade in 6 puckar, där ett par var riktigt viktiga för RBKs framtid.
Han tog överlag genomtänkta utvisningar som inte drabbade laget så pass mycket som dom dömda 67 min ger sken av.

Han var en riktigt enforcer i alla matcherna. Och han skrämde skiten ur alla!
Under tiden åkte Jensen, Lilja och dom andra knattarna i åttor runt motståndarna, som helt eller delvis fridlysta hockeytrixare. Det kommer dröja år tills vi kommer få se något sådant igen, om det över huvudtaget kommer upplevas.

Lek med den hemska tanken att MIF går upp. Då har vi Deveaux, Liffiton och Brashear i tre av dom fyra lagen som spelar i ES nästa år. Resten kan ni räkna ut själva? Utan en "enforcer-typ" är det betydligt svårare och jag tror att fler lag kommer ta efter, på ett eller annat sätt.

Så jag hoppas att RBK och vi fans visar vår uppskattning på ett eller annat sätt. För mig kommer han för alltid vara en hjälte!

Deveaux, spelaren som fick hela Västerås att skita ner sig!

Kärlek till honom!
AEholm

Inläggav AEholm » 150401 kl 16:51

Bra Captain. Kan inte annat än hålla med......lite synd han inte kunde få möjligheten att glädjas med grabbarna.
Så gott att slå ut VIK, ett lag som fick två chanser men som inte byxade med det. Inte det heller.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150401 kl 19:28

Helt rätt, Captain. Så här i efterhand, när man läst alla "experters" tyckande om händelsen, så tycker jag mer och mer att Deveaux gjorde helt rätt. Synd bara att han inte sänkte såväl Helmersson som Gråhns.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om upprinnelsen, vid värmningen, var trashtalk och annat skit från Västerås som fick sinnet att rinna över. Dock blev utgången inte vad de (VIK) hade tänkt sig.

På tal om "order"...efter 26 sekunder åkte Brock Montpetit på 2 + 10 (checking to the head) efter att ha "hopptacklat" en av bröderna Bibic. Var det på order av Filander? Visst stod de och snackade innan nedsläpp? Här gavs sannolikt instruktioner på hur man skulle agera.

Deveaux en hjälte som spelade i grönt & vitt en gång :-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 150401 kl 20:08

Instruktioner eller ej från Filander. Klart är att en coach ger OK för att köra riktigt hårt på vissa spelare eller lagdelar. Det är inget nytt. Vi gjorde det som knattar i JIF för 25 år sedan!
Det blir så förbannat patetiskt (felrekryterat) från VIKs sida när dom inte kan svara upp på Deveaux. I serien åkte Helmersson och Angell runt och spelade Allan-Ballan men i slutspelsserien fick dom Torspon så jävla långt upp dajmen så dom klöktes.

Man sätter sig i respekt genom att vara på gränsen till galen eller att vara galen. Klart som fan att VIK (som lag) inte hade mött en sådan som Deveaux. Han var i en klass för sig. Hans ansikte hade mer stygn än efter ett kejsarsnitt på vilken hockeymorsa som helst.
Alla förstod det. Lilja fattade det, Lidström förstod det så klart när han stod i loungen och såg hur VIK trillade ihop pga sin blåögdhet.
Dom var som Tim Leveque http://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Leveque sa i dokumentärer "The Chiefs": I´m a grown up man, I play hockey like a man. Sometimes I play som shifts also....(fritt från minnet) :)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 150401 kl 22:22

Jag skulle vilja hävda att utan André Deveaux hade Rögle inte spelat i SHL.

Jag var högst tveksam till att anställa en "Goon" men André visade sig vara mer än en skräckinjagande slagskämpe. Han var riktigt nyttig i spelet också-om än lite långsam. Han parkerade framför målvakten i PP och ingen vågade/kunde flytta på honom. VIK var ju skitnödiga efter två inledande förluster och skulle ju vända det hela med att spela på kroppen med på framförallt Rögles veka tunnisar-ni vet själva vem de är...

Men ingen vågade göra det så länge André fanns med. Kärringen Helmerson sätter André ur spel med en ful checking from behind och domaren tycker att André får skylla sig själv!

Han har blivit provoocerad genom hela serien och fått en massa oförtjänta utvisningsminuter utan att gnälla men när domaren tycker han får skylla sig själv för att han är kanadensare med ett rykte om sig så har det gått för långt. Hade domaren gjort vad han skulle och gett Helmerson 5+ match penalty och en påföljande 2-3 matchers avstängning hade grejen varit utagerad där och då.

Men domaren skötte inte sitt jobb. Därför tog André "Lagen" i sina egna händer och läxade upp Helmerson-på helt fel tidpunkt. Han skulle givetvis väntat till nedsläpp sen jagat Helmerson runt hela jävla banan så han fick skita knäck när han sökte skydd i båset, lite "I got your name, i got your number" så hade hela VIK bänken blivit spaka.

Lätt att vara efterklok. Men i min bok är André Deveaux en hjälte, mannen som såg till att Jensen, Lilja, Smotherman, Connoly och de andra lirarna kunde spela ut utan att störas av amatör "goon" wannabees i VIK och andra förlorargäng.

Men till nästa säsong måste Rögle skaffa sig en ny "goon" en spelare som står framför mål och tar stryk men som också har ett sådant rykte om sig att ingen vågar jävlas med våra juniorer och lirare-om han så bara sitter på bänken i 58 av 60 minuter så är han oerhört viktig-se bara på Donald Brashear och amatör tuffingen Per Ledin i Luleå, Ledin höll ju på att skita i byxan när Brashear skickades in.

Vad gör Tie Domi nuförtiden?
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 150401 kl 22:45

@Captain - "Instruktioner eller ej från Filander. Klart är att en coach ger OK för att köra riktigt hårt på vissa spelare eller lagdelar. Det är inget nytt." Exakt! Därför blir det så fånigt när VIK hävdar att det gavs "order" på värmningen, som om det vore något unikt eller osportsligt.

I första mötet mellan LIF och MIF så hade Lusth skrivit "Ryno" på tavlan - inte fan var det någon som lipade över det.

Sällan jag har sett en mer bitter förlorare än årets VIK.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 150402 kl 00:24

Håller med om att bitterheten nått en ny nivå i Västerås.

Ett lag som gått från ok på min skala över hatlag till att ligga strax under MIF och VF. Strongt gjort på några dagar.

Men, skiter vi i....... :)
SuperStass

Inläggav SuperStass » 150402 kl 08:46

Instämmer med det mesta som skrivits ovan. Inget snack om saken, det var fult gjort av Devaux och han borde skött sin vendetta på ett bättre sätt. Dock förstår jag honom och hans frustration efter Helmerssons överfall matchen innan. På ett sätt tycker jag fruktansvärt synd om Devaux för att han inte fick vara med och fira med laget och fansen. I hans ögon tog han "en för laget" och belönas på detta viset av Rögle... Samtidigt måste ju naturligtvis Rögle agera pga drevet i media, men det hela blir lite av ett spel för galleriet. Det jag tycker är konstigt i hela den här affären är att ingen nämner med ett ord det som hände i Karlskoga på uppvärmingen. Sekvensen där Liffiton står och matar in slag efter slag utan handskar på Wessner finns också på video. Vad hände efter den händelsen? Inte ett jävla piss... Stängde Malmö och Karlskoga av sina busar? Nä för fan, de spelade den matchen och nästa. Nu är det dock ett annat ljud i skällan då det bedrivs rena häxjakten på Rögle för att man lät Devaux spela, framförallt matchen i söndags... Jag tror Devaux hade detta i bakhuvudet när han hoppade på Helmersson på uppvärmingen, Liffiton fick inget straff tänkte han och trodde det var fritt fram. Jag tror Rögle också agerade lite utifrån den händelsen. Det är klart som fan Rögle insåg att Devaux gjort något fult, även om man kanske inte visste exakt vad han gjort. I det läget tar man ju såklart sin spelares parti och låter ord stå mot ord, och lät således Devaux spela matcherna efter händelsen. Malmö och Karlskoga behövde ju inte sätta sina spelare på bänken... Jag tror inte det finns många klubbar i Sverige, om ens någon, som i detta läget gått in och bänkat spelare och skapat turbulens i laget. Det är dock detta VIK ältar nu. Man kan inte bara acceptera att man var ett sämre lag utan man måste ha något att skylla på. På något sjukt sätt hoppas man att Rögle på ett ännu sjukare sätt ska diskvalificeras varpå platsen i SHL ska skänkas till Västerås. Sen precis som Patrik skriver här ovan har Filander indirekt erkänt att han beordrat Monpetit att gå in och ta en "checking to the head", men det är tydligen helt okej? Röglespelaren ska kanske skylla sig själv...

Återgå till "Röglespelare"