170302 RBK-Leksand

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

170302 RBK-Leksand

Inläggav ogilthorpe » 170301 kl 20:11

Jaha, återstår att se om Malmö gör sitt ikväll, men vi ska åtminstone smula ner knäckebröderna.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Re: 170302 RBK-Leksand

Inläggav ogilthorpe » 170301 kl 20:22

Läste precis Roothens krönika. Ganska mycket som har nämnts här inne redan. Att man fegar med juniorer, den märkliga matchningen av Granak som INGEN tycks förstå och holding back talanger.

Men va fan, det är bara att ösa på. Tillbaka till vinnarspåret!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170301 kl 21:04

Tack för inget MIF. Kval it is.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170301 kl 21:21

På ett sätt är det skönt att nu kunna lägga Örebro åt sidan och bara fokusera på kval. Tror inte att det gynnar oss i längden att ha gnistan levande och få en käftsmäll i avslutningen.
Lika bra att lägga all fokus på kvalet likt KHK gjorde ifjol. För helt ärligt, vem tror att vi slår Frölunda och Luleå borta? Njae.

Nu hoppas jag att man gör allt för att komma före Leksand, för AIK ser ut att få en svår väg mot att ev. kunna ställas mot oss. BIK är ett överkomligt motstånd.
Skönt att Pantern satte stopp för AIKs svit på 10 vinstmatcher (dock på övertid) så att de inte får för sig att de är ostoppbara. Nu hoppas jag att Timrå tar 5e platsen så att AIK inleder playoff med 0p och tre bortamatcher. Mora får stryk hemma mot Björklöven ikväll alltså. De har kommit ner på jorden på sistonde. AIK kan nog bli det lurigaste laget om de krånglar sig upp. Sköt 55 skott mot Pantern ikväll. Både Mora och AIK får gärna fortsätta tacklas med skador.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170301 kl 23:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170301 kl 21:47

Håller med. Fokus på att komma före Leksand till att börja med och på ett sätt bra att inte få smällen som Modo fick och gå in med kval med gamnacke.
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 21:51

ogilthorpe skrev:Tack för inget MIF. Kval it is.

Typiskt! Men å andra sidan kan man inte räkna med hjälp. Om vi i slutändan faller är det självförvållat. En liten tröst i MIFs "oginhet" är att de förmodligen försatte chansen att sluta topp 6 i kväll.
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 22:03

Håller med om att det på sätt å vis kan va bra om tåget går någon omgång före slut så att det bara handlar om att hitta det egna spelet och modet inför kvalet, utan gamnacken.
Men varken Leksand eller Rögle kommer att släppa tanken på att undvika kval så länge det finns en teoretisk chans. Det har båda fortfarande. Så därav lär det inte bli helt lätt att smula knäcket imorgon.
Sen vet jag inte om det egentligen har så stor betydelse om vi slutar 13:e eller 14:e och vilka vi får möta i ett kval, även om Mora och AIK nog låter värst även i mina öron. Däremot tror jag det är viktigt att gå in i ett kval, utan gamnacke, med visst självförtroende och fokus. I kvalet måste man vara inställd och redo för holmgångar oavsett vem man möter.
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 22:09

Det som gjorde mig mest bekymrad igår mot Luleå var att man verkade så rädda för att förlora att man inte vågade ta chansen att vinna. Ängslighet är inget man vill ha i ett avgörande kvalspel. Usch! Denna säsong blir en plåga ända in på målsnöret. Hoppas bara att den ändar med en lättnadens suck!
Henrik

Inläggav Henrik » 170301 kl 22:36

ogilthorpe skrev:Läste precis Roothens krönika. Ganska mycket som har nämnts här inne redan. Att man fegar med juniorer, den märkliga matchningen av Granak som INGEN tycks förstå och holding back talanger.

Men va fan, det är bara att ösa på. Tillbaka till vinnarspåret!

Har också läst Rooths krönika. Precis som han och vi har lätt att hänga läpp och vältra oss i tvivel har han en poäng i att det största hotet nog ligger i om våra egna spelare också genomsyras av den förtärande känslan av otillräcklighet. Det kan inte vara lätt att försvara SHL-platsen med en lång rad av tillkortakommanden och dåligt självförtroende.
Därför är det precis så, tillbaks på vinnarspåret så mycket det går som gäller, oavsett vad som händer! Att samla varje uns av positiv känsla och tanke man kan inför kvalet...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 00:02

Nu är det ju dock lite sent med drastiska beslut som att ersätta Granak med Liljegren/Jensen och Almen med Claesson/Williamson. Den här processen borde ha påbörjats efter jul. Nä nu är jag snäll, faktum är att Granak borde ha kickats och Almen lånats ut. Jag tycker att just de två har varit våra klart sämsta backar i år. Nu belönades ju Almen med ett nytt kontrakt tom...sinnessjukt med tanke på det han presterade innan. Han kan tacka brorsan och RBKs naivitet.

Jag skulle utan tvekan spela både Liljegren och Jensen i PP. Fairchild - Liljegren i första PP-uppställningen på blå och Jensen - Åslin i andra. Vi behöver skickliga och skottstarka backar och både Liljegren och Jensen är i det avseendet bättre än allt vi har på blå förutom kanske Fairchild. Jensen har ju för tusan smällt in 9 mål och 14p på 15 matcher...och även om det är J20 så hade knappast Granak och Marshall matchat de siffrorna.

Lerg - Connolly - Schutz/Fraser
Fairchild - Liljegren

Rensfeldt - Liljewall - Hedberg
Åslin - Jensen

Lär ju inte hända men vassare än så här blir det inte i nuläget.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 00:10

Sen förstår jag inte varför man fortsätter med Elvenes före From. Elvenes är ju fruktansvärt anonym medan From kan få ett genombrott med lite flyt. Det bästa Elvenes kan bidra med just nu är rapporter om Mora, och det gör han nog bäst i kostym.
Henrik

Inläggav Henrik » 170302 kl 00:23

http://www.expressen.se/kvallsposten/sp ... bk-ur-shl/ :arg:
Hoppas Almen gör ett frimärke av Cederholm ifall vi skulle få möta AIK! Är han bitter är han ju dummare än tåget. Om inte förr, så väl på plats borde han ju snabbt ha förstått själv att han i stort sett bara var ett helt onödigt alternativ till Almen. Att han förlorade den kampen borde han kunna ta som en man. Å andra sidan kan man förstå att han är lika bitter som vi för att Maskens sista värvning i honom var käpprätt åt helvete. ;-)
All olycka åt Gnaget!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 03:17

Hoppas Almen inte spelar alls.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170302 kl 10:04

GrönvitaMike skrev:Hoppas Almen inte spelar alls.

Förstår inte varför. Hans +/- statistik är inte så tokig och han har flest tacklingar I hela SHL. Tycker personligen att han är uvecklingsbar, visar hjärta och kan få stopp på sin gubbe. Visst han dabbar sig från och till men de gör de flesta. Han har mer en dubbelt så många tacklingar som Marshall, men ändå färre utvisningsminuter. Däremot är Granak en helt annan historia. Ingen pondus, 19 tacklingar på hela säsongen och visar ingenting I PP. Det måste helt enkelt vara så att du inte gillar honom (Almen).
Senast redigerad av sinner 170302 kl 12:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170302 kl 10:21

Jag blev faktiskt chockad när jag insåg att Granak inte har gjort mål ännu.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170302 kl 12:00

Riktigt uselt
Henrik

Inläggav Henrik » 170302 kl 12:36

eleganten skrev:Jag blev faktiskt chockad när jag insåg att Granak inte har gjort mål ännu.

Det är bland annat dessa hårda fakta som utifrån sett gör det så svårt att förstå varför Granak fortfarande ges förtroende. Inget framåt, bara ideliga dräll, misstag, felbedömningar och klenheter som renderar i baklängesmål. Det mesiga skottet fastnar ofta på motspelare som erbjuds spelvändning. Och den numera åldersdigna skridskoåkning kan ej reparera missarn vilket ofta leder till utvisningar för hakning. Inga plus, bara minus. Inte ens rutinen, gott om förtroende och speltid har kunnat få honom upp på en rimlig eller ens mindre riskabel prestationsnivå under en hel säsong. Säger sig självt att självförtroendet är i botten. Tydligare downhill får man leta efter. Tråkigt för Granak och Rögle. Men någon gång måste en stjärna falna. Och därför egentligen är jag egentligen inte ute efter att såga Granak personligen. Han har säkert, trots allt, gjort så gott han har kunnat.

Det obegripliga består i varför tränarna hela tiden fortsatt matcha honom så hårt. Vari ligger risken i att ge Liljegren eller Jensen chansen på Granaks bekostnad? Jag bedömer risken att det blir sämre för laget som väldigt låg. Chansen att de visar mer framåt är betydligt större. Ett mål framåt är ju 100% mer än Granak. Liljegrens rörelse på blå och förmåga att få igenom skotten i PP är bevisligen vida överlägsen Granaks. Jag kan inte se framför mig att Granak helt plötsligt skall plocka bort sina ödesdigra felbedömningar och missar och samtidigt börja producera framåt i slutspurten. Snarare är risken överhängande att han tyngd av prestationsångest chabblar bort RBKs SHL-kontrakt. Den enda rimliga teorin är att tränarna faktiskt har ännu mindre tilltro till Jensen och Liljegren. Utifrån sett är det obegripligt. Kanske är det all motgång över lång tid som också bryter ner tränarna mentalt och gör dem fega? Kanske kan junis Ebba Andersson ge dem ungdomligt mod från skidspåret idag?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 12:42

sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:Hoppas Almen inte spelar alls.

Förstår inte varför. Hans +/- statistik är inte så tokig och han har flest tacklingar I hela SHL. Tycker personligen att han är uvecklingsbar, visar hjärta och kan få stopp på sin gubbe. Visst han dabbar sig från och till men de gör de flesta. Han har mer en dubbelt så många tacklingar som Marshall, men ändå färre utvisningsminuter. Däremot är Granak en helt annan historia. Ingen pondus, 19 tacklingar på hela säsongen och visar ingenting I PP. Det måste helt enkelt vara så att du inte gillar honom (Almen).
Almen har rent spelmässigt varit den sämsta backen i år. Hans tacklingar eller ofta "försök till tacklingar" har kostat ett antal mål i baken. Det är nog det som stör mig mest, att han hela tiden letar tacklingar på bekostnad av att försvara rätt. Sen är han rätt vilse positionsmässigt men det hör också lite ihop med att han letar tacklingar vid fel tillfällen. Han kanske har mest tacklingar i SHL, men jag kan samtidigt svära på att ingen annan back har fått mål i baken så ofta efter feltajmade tacklingar. Tacklingsstatistiken är f.ö. grovt överskattad. En bra back behöver knappt tackla utan är följsam istället. Almen är också relativt seg, oskicklig, svårigheter med att läsa av spelet, dålig på att rensa ut pucken ur zon. När en utpräglad defensiv back har dessa svårigheter så undrar man...Inget personligt mot Almen då han verkar vara en trevlig och väluppfostrad påg.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 13:27

Håller med er om Granak.

Ruggigt intressant match ikväll. Vi kommer att få ett kvitto på var vi står mot ett annat bottenlag.
3 pinnar skulle innebära att vi går om Leksand och till 99% gör så att Örebro inte har något att spela för när de möter oss i Ä-holm vilket borde innebära seger för vår del.
Det är nog så viktigt mentalt att gå segrande ur den här matchen. Det sägs att 13:e platsen för med sig otur, men jag tror tvärtom att ett lag som inte kommer sist
går in med en bättre känsla än jumbon.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170302 kl 13:55

Fraser i ny miljö med Karlsson och Collberg. Det är tänkt att han ska få mer speltid ikväll.
Spännande!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170302 kl 14:53

Jag förväntar mig förlust och hoppas faktiskt på att dom kommer sist. Undra om det blir skada eller avstängni g i denna matchen. Ska bli kul att specialstudera domarna ikväll.
Henrik

Inläggav Henrik » 170302 kl 15:43

Demon-Willaume skrev:Jag förväntar mig förlust och hoppas faktiskt på att dom kommer sist. Undra om det blir skada eller avstängni g i denna matchen. Ska bli kul att specialstudera domarna ikväll.

Har heller inga höga förväntningar, men hoppas så klart de kommer upp i prestation och vinner!
Varför hoppas du att de blir sist? Vad skulle fördelen vara?
Hoppas verkligen inte på fler skador eller avstängningar. Inte heller för Leksand.
Skit i domarna. De dömer. Inget att lägga energi på.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170302 kl 16:50

Henrik skrev:
Demon-Willaume skrev:Jag förväntar mig förlust och hoppas faktiskt på att dom kommer sist. Undra om det blir skada eller avstängni g i denna matchen. Ska bli kul att specialstudera domarna ikväll.

Har heller inga höga förväntningar, men hoppas så klart de kommer upp i prestation och vinner!
Varför hoppas du att de blir sist? Vad skulle fördelen vara?
Hoppas verkligen inte på fler skador eller avstängningar. Inte heller för Leksand.
Skit i domarna. De dömer. Inget att lägga energi på.

Jag är orolig för att dom ska behöva möta AIK. Den matchen är redan avgjord. Går inte att vinna mot ett lag som har domare, situationsrummet och diciplinnämnden på sin sida. Domarna har i två säsonger målmedvetet försökt dömma ner Rögle. Tror inte oddsen blir bättre mot AIK.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170302 kl 17:01

I det här läget finns det fan inget att förlora, släpp på bromsen och kör. Fan en match i matchen att revanschera sig mot smulorna.

Tycker Karlsson/Collberg var bland de piggaste i ett sömnigt gäng senast, Fraser lär passa betydligt bättre där än med brunkar-Sylle.

Almen - älskar hans inställning, men håller med i kritiken. Han vill hellre proppa än att spela förnuftigt vilket ställer till det. Många gånger jublar man över hans tunga bröstvärmare, men minst lika många gånger svär man åt alla gånger det sätter laget i skiten. Förra säsongen riktigt fin utveckling, men denna, nja helt klart några steg tillbaka. Men visst, visar han det han visade i fjol så till nästa säsong så.., handlar väl lika mycket om tålamod där som för flera andra spelare. Hans inställning är ju suverän.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170302 kl 17:13

Intressanta diskussioner!

Kvällens match är givetvis en match vi tabellmässigt ska vinna. Likaledes hade man nog som Leksing resonerat att om man inte slår Rögle borta - så slår man ingen. Tror det blir tätt och jämnt. En uddamålsseger åt något håll är nog en lågoddsare.

Leksand lär i alla fall gå för det. De kan hypotetiskt fortfarande nå Örebro och om inget annat tror jag de flesta Leksingar vill undvika ett nervigt kval mot Mora. Frågan är vad som är bäst för Rögle? Mora - som överlägset dansat igenom HA men som vi har noll prestige mot eller typ AIK som får ett fullsatt Hovet i ryggen. AIK får emellertid börja en bit ner i Meca Hockey Race. Men med trepoängssystemet kan tabellen vända fort. Sen ska ju AIK förstås ta sig förbi Karlskoga (utgår jag ifrån) också. Men ett segerrusigt AIK tror jag fixar det.

Jag kan hålla med om att en avgjord bottenstrid ett par omgångar före serieslutet inte direkt är någon nackdel. Se på tex Mora när vi gick upp våren 2008. Dom var 2 eller 3 mål ifrån att fixa tiondeplatsen i Elitserien. Sen vet vi ju alla hur det gick i kvalet. Besvikelsen över snubblandet på mållinjen i seriespelet irriterade nog som en finne i röven genom kvalet.

0 mål för Granak i år är givetvis inte godkänt. Långt ifrån. Det gör nästan ont att se. En gamnal favorit från 09/10 som man ser försöker och försöker. Så mycket att det mesta blir fel. Jag hoppas för Dominiks skull att han kan samla sig här i säsongsslutet, höja sig i kvalet, kanske till sist vispa in en förlösande kasse och på något sätt få lämna med någon form av värdighet.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170302 kl 17:29

ogilthorpe skrev:Fraser lär passa betydligt bättre där än med brunkar-Sylle.

Helt klart!
Jag tror att man luftade honom i fjärdekedjan senast bara för att låta honom åka mycket skridskor, känna in sig i matchsituation och kriga till sig puckar. Riktigt IQ 0,5-spel.

Men givetvis är det som så över tid att killen måste upp i hierarkin för att komma till sin rätt. Och ikväll har han klättrat ett steg :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 17:35

Spännande att se Fraser ikväll i en bättre omgivning! I bästa fall jobbar han sig upp och tar så småningom en plats bredvid Lerg och Connolly där han får mer utrymme att använda sitt skott.

Det är jävligt svårt att sia om kommande motståndare då det är många om och men. Det är t.ex. inte solklart att det blir Mora bara för att vi kommer sist. BIK har plusstatistik på dem och kommer inleda hemma, vilket är galet tycker jag. Det bäst placerade laget borde alltid inleda hemma. Låt säga att BIK vinner första matchen på hemmais, vilket inte alls är omöjligt, det sätter Mora i en knepig sits. Då kan vi i praktiken få Mora ändå även om vi kommer näst sist.

AIK kommer att inleda med 0 eller 1p i kvalet. Går de inte om Timrå i sista matchen så kommer de att inleda med 0 poäng och 3 av 5 bortamatcher. De ska då ta sig förbi Pantern och Västervik som startar på 3 resp 2p och Timrå på 1p. Det är fan inte givet att de lyckas med det när 3 av matcherna är på bortais. Man måste ha lite tur med övriga resultat. Malmö hade ett grymt bra HA-lag för några säsonger sedan men fick ändå förlita sig på att Rögle slog Björklöven i sista matchen. Om AIK går om Timrå i sista och inleder med 1p och 3 av 5 matcher på Hovet så tror jag att de har stor chans att knipa förstaplatsen. Jag såg AIK - BIK senast och AIK kändes vassare. Men låt säga att AIK tar förstaplatsen i playoffserien. Då väntar bäst av 3 mot BIK där AIK ska spela 2 bortamatcher. Långt ifrån givet att de vinner. Bäst av 3 handlar ofta om tillfälligheter. AIK kan absolut greja det men det blir tufft.

Det bästa scenariot hade varit om vi kommer näst sist samtidigt som Mora slår BIK och AIK inte lyckas ta sig vidare från playoff. Då kommer vi att ställas mot ett av BIK/Västervik/Pantern/Timrå/Tingsryd/Almtuna.
Helt klart överkomligt motstånd även om jag gärna slipper BIK och Timrå av dessa lag. Västervik/Tingsryd/Almtuna/Pantern hade varit en drömlottning.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 18:13

När Liljewall och Åslin är tillbaka utgår jag från att Elvenes och Collberg får kliva av. Personligen hade jag dock petat Sylwander och låtit Collberg spela i kvalet.
Tror att han kan få ut betydligt mer mot sämre motstånd. Han var rätt vass i juniorlandslaget. Antingen han eller From. Sylwander kommer köra sitt brunkarspel oavsett vilka vi möter.
Spelar hellre Collberg/From som faktiskt kan avgöra matcher, vilket hockey trots allt går ut på. Mora har ju själva några brunkare som kör som Sylwander.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170302 kl 19:02

Ska bli intressant att se om Elvenes kan prestera bättre som center.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170302 kl 19:25

PP ser sådär ut än så länge.. måste ha utdelning här för sen kommer kompensationsutvisningarna.

Återgå till "Matchtrådar"