Jag blev imponerad av Elvenes centerspel igår. Jag gillar den typen av smarta centrar som fördelar pucken bra och hittar svåra passningsvägar. Jag hoppas att man börjar behandla våra yngre förmågor bättre så att de stannar till varje pris. Ryfors, From, Karlsson, Laz, Elvenes x2, Olhaver, Christensen, Liljegren, Jensen...det är fan inte många lag som matchar detta! Bland dessa har vi många centrar och de växer inte på träd!
Lerg - Förstecenter - Cehlins ersättare
Rensfeldt - Connolly - Wännströms ersättare
Hedberg - Ryfors - Widing
Åslin - Liljewall - Laz/From/Karlsson/Elvenes x2 (Den som visar framfötterna mest, några av de andra kan man låna ut till HA för att ge dem speltid)
Kommentar: Sylwander har förvisso kontrakt nästa säsong men jag skulle nog bryta då jag ser honom som överflödig. De flesta ovan, om inte alla, har mer potential och kan samtidigt göra samma brunkarjobb som Sylle gör idag. Matson, Fraser och Schutz är också överflödiga/inte tillräckligt bra för att motsvara deras löner. Inget ont om Matson, han verkar ödmjuk och lojal, men vi kan inte ha en nordamerikan med hög lön som brunkare i fjärde. Han har gjort 4 mål på 80 SHL-matcher...duger inte någonstans. Vi har några ungdomar som kan göra jobbet för kaffepengar. Collberg har jag på senare tid insett att han inte har "Wännström" i sig. Åslin har det däremot. Honom bör vi nog ha lite tålamod med för han kan mycket väl få ett genombrott i framtiden.
Toppback - Toppback
Fairchild - Alen
Claesson - Liljegren
(Jensen, Almen)
Kommentar: De två backarna som kommer in ska vara av högsta klass. En av de får gärna vara utpräglad offensiv medan den andre gärna får vara mer av en tvåvägsback som spelar stabilt i båda zonerna. Här anser jag att man ska bryta med Marshall. Jag tycker inte att han presterar bättre än Claesson t.ex. och så är han 5x dyrare. Almen kan man låna ut till IKO/LIF och hoppas att han får samma utveckling som brorsan, haha!
Lindbäck/Förstemålvakt + någon av Engelage (BIK), Rubin (Tingsryd), Mattsson (Timrå), Williamsson (Pantern).
Vad gäller tränarna så hade jag önskat ersätta Eldebrink med Melin. Gillar inte Eldebrinks uppgivenhet inför matcherna mot bättre lag i serien. Han skickar inga vidare signaler till spelarna när han pratar om Skellefteå, Frölunda, Djurgården osv i intervjuerna. Jag reagerade också starkt på hans intervju igår när han fick en fråga om hur han ser på kvalspelet. Hans svar blev att det blir tufft och att lagen underifrån är bra. Vad fan är det för inställning?! Hade önskat att han såg möjligheterna istället för problem. Sen är riktigt gnällig och uppgiven mest hela tiden. Melin är bra mycket kylig. Jag tror att Melin, Ross + Masken som har lärt sig av sina misstag, kan bli succe.
From - Ryfors - Laz
Elvenes - Karlsson - Elvenes
Olhaver - Christensen - Zarwel
Magnusson - Nilsson - Rosenqvist
Claesson - Liljegren
Jensen - Jernberg
? - ?
Målvaktssidan är väl ett frågetecken.
Vi har det riktigt bra ställt på ungdomssidan. Nu har jag säkert missat någon guldklimp. Ska vara helt ärlig och säga att jag inte har jättekoll på juniorerna förutom de mest "kända".
Måste säga att det är jobbigt att vara MIFare och samtidigt skriva den här typen av inlägg