Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 17:42

Hur tänker ni kring lagbygget inför nästa säsong? Om vi är ett SHL-lag dvs.

Jag blev imponerad av Elvenes centerspel igår. Jag gillar den typen av smarta centrar som fördelar pucken bra och hittar svåra passningsvägar. Jag hoppas att man börjar behandla våra yngre förmågor bättre så att de stannar till varje pris. Ryfors, From, Karlsson, Laz, Elvenes x2, Olhaver, Christensen, Liljegren, Jensen...det är fan inte många lag som matchar detta! Bland dessa har vi många centrar och de växer inte på träd!

Lerg - Förstecenter - Cehlins ersättare
Rensfeldt - Connolly - Wännströms ersättare
Hedberg - Ryfors - Widing
Åslin - Liljewall - Laz/From/Karlsson/Elvenes x2 (Den som visar framfötterna mest, några av de andra kan man låna ut till HA för att ge dem speltid)

Kommentar: Sylwander har förvisso kontrakt nästa säsong men jag skulle nog bryta då jag ser honom som överflödig. De flesta ovan, om inte alla, har mer potential och kan samtidigt göra samma brunkarjobb som Sylle gör idag. Matson, Fraser och Schutz är också överflödiga/inte tillräckligt bra för att motsvara deras löner. Inget ont om Matson, han verkar ödmjuk och lojal, men vi kan inte ha en nordamerikan med hög lön som brunkare i fjärde. Han har gjort 4 mål på 80 SHL-matcher...duger inte någonstans. Vi har några ungdomar som kan göra jobbet för kaffepengar. Collberg har jag på senare tid insett att han inte har "Wännström" i sig. Åslin har det däremot. Honom bör vi nog ha lite tålamod med för han kan mycket väl få ett genombrott i framtiden.

Toppback - Toppback
Fairchild - Alen
Claesson - Liljegren
(Jensen, Almen)

Kommentar: De två backarna som kommer in ska vara av högsta klass. En av de får gärna vara utpräglad offensiv medan den andre gärna får vara mer av en tvåvägsback som spelar stabilt i båda zonerna. Här anser jag att man ska bryta med Marshall. Jag tycker inte att han presterar bättre än Claesson t.ex. och så är han 5x dyrare. Almen kan man låna ut till IKO/LIF och hoppas att han får samma utveckling som brorsan, haha!

Lindbäck/Förstemålvakt + någon av Engelage (BIK), Rubin (Tingsryd), Mattsson (Timrå), Williamsson (Pantern).

Vad gäller tränarna så hade jag önskat ersätta Eldebrink med Melin. Gillar inte Eldebrinks uppgivenhet inför matcherna mot bättre lag i serien. Han skickar inga vidare signaler till spelarna när han pratar om Skellefteå, Frölunda, Djurgården osv i intervjuerna. Jag reagerade också starkt på hans intervju igår när han fick en fråga om hur han ser på kvalspelet. Hans svar blev att det blir tufft och att lagen underifrån är bra. Vad fan är det för inställning?! Hade önskat att han såg möjligheterna istället för problem. Sen är riktigt gnällig och uppgiven mest hela tiden. Melin är bra mycket kylig. Jag tror att Melin, Ross + Masken som har lärt sig av sina misstag, kan bli succe.

From - Ryfors - Laz
Elvenes - Karlsson - Elvenes
Olhaver - Christensen - Zarwel
Magnusson - Nilsson - Rosenqvist

Claesson - Liljegren
Jensen - Jernberg
? - ?

Målvaktssidan är väl ett frågetecken.

Vi har det riktigt bra ställt på ungdomssidan. Nu har jag säkert missat någon guldklimp. Ska vara helt ärlig och säga att jag inte har jättekoll på juniorerna förutom de mest "kända".
Måste säga att det är jobbigt att vara MIFare och samtidigt skriva den här typen av inlägg ;-)
Senast redigerad av GrönvitaMike 170330 kl 00:17, redigerad totalt 3 gånger.
Berra

Re: Rögles trupp 2017/18

Inläggav Berra » 170303 kl 17:55

Collberg har inte det men Åslin har det?

Åsling är bra på att åka skridskor och hålla i puck. Collberg har ett bättre skott och är även han bra på rören.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 18:06

Berra skrev:Collberg har inte det men Åslin har det?

Åslin är bra på att åka skridskor och hålla i puck. Collberg har ett bättre skott och är även han bra på rören.
Jag kan ha fel men jag ser större genombrottspotential i Åslin baserat på det de har visat upp i år. Han är snabbare, kreativare, bättre i man-mot-man och jobbar hårdare. Han har imponerat mer på mig än vad Collberg har gjort i år. Statistikmässigt ligger de typ lika, men då har Collberg spelat i PP och testats i vassare omgivningar medan Åslin har fått spela med brunkare hela tiden. Låt Åslin spela i PP och testa honom med Lerg och Connolly så kan du nog lägga på ett antal poäng på hans konto.

Collberg är inte dålig men jag har svårt att se att han gör en "Wännström" med det han har visat upp i år. Det sägs att han har ett vasst skott men han kommer ju sällan till några skottchanser förutom några enstaka gånger i PP. 7 mål på 85 AHL-matcher och 5 mål hittills i år gör mig skeptisk. Han har fått chanser i alla möjliga omgivningar utan att lyckas. Killen hade svårt att ta en plats i AHL och blev tom nedskickad till ECHL medan Wännström var en bra AHL-forward.

Åslin har t.ex. aldrig testats med Lerg/Connolly och Rensfeldt/Liljewall. Jag kan ha fel och jag tar gärna på mig det om Collberg gör succe i vår klubb, men det är bara min känsla just nu. Mest sannolikt förblir båda hyggliga men inte får ett genombrott. Men om jag får välja behåller jag hellre Åslin. Skall tilläggas att Collberg har kontrakt över nästa säsong vilket Åslin inte har i nuläget. Skulle vi åka ur (gud förbjude) så hade man ju inte haft något emot att ha Collberg kvar.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170303 kl 18:30

Ett första steg för att behandla dem bättre är att låta dem spela i laget. Att låta 5 egna spelare, där 3 är seniorer, slåss om en plats i fjärde linan är ett säkert recept för att få dem att lämna klubben. Om vi vill behandla dem bättre så måste vi tro på dem och ge dem plats i laget (så de inte söker den platsen någon annanstans).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 18:41

Mygel skrev:Ett första steg för att behandla dem bättre är att låta dem spela i laget. Att låta 5 egna spelare, där 3 är seniorer, slåss om en plats i fjärde linan är ett säkert recept för att få dem att lämna klubben. Om vi vill behandla dem bättre så måste vi tro på dem och ge dem plats i laget (så de inte söker den platsen någon annanstans).
Det är förvisso sant men vem ska man peta menar du? Hedberg, Liljewall, Widing mfl går ju före. Det är väl i sådana fall om man inte går vidare med Åslin som det finns en plats till. Ryfors, Karlsson och From hade det väl blivit då. 3 st är ändå inte lite om man jämför med andra SHL-lag. Annars kan vi göra som du säger och slänga in några till på bekostnad av typ Hedberg och nån mer så att vi kan fortsätta harva i botten med kvalångest. Hade det handlat om allsvenskan så hade jag kunnat köpa det, men nu är vi i SHL och ska ta nästa steg, då ska man ha tålamod med juniorerna. Det går inte att slänga in en massa juniorer och bli ett etablerat SHL-lag. Men på sikt ska man slussa in fler. Säsongen efter kanske Widing lämnar och då har vi helt plötsligt 4 av 12. Tycker att man ska inleda ett samarbete med någon klubb i närheten typ Tingsryd/IKO så att de kan lånas ut och få speltid i bra allsvenska klubbar. Det blir trivsammare för dem än att spela i J20 och sitta i båset i A-laget.

Jag skulle dock kunna köpa något liknande:

Lerg - Zackrisson - Hedberg
Rensfeldt - Connolly - Zaar
Widing - Ryfors - From
Karlsson - Liljewall - Laz

Alen - Sanguinetti
Fairchild - Sondell
Claesson - Liljegren
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170303 kl 21:13

För att få ett hållbart kretslopp och en riktig etablering måste man få ordning på flödet av egna spelare och bli konstant självförsörjande av spelare på fler positioner och istället lägga krutet på en överjävlig förstalina. Fungerar J-verksamheten som den ska så ska det finnas något att plocka upp och testa varje år. Men NÄR man plockar upp till A så måste man våga testa i mer kreativa miljöer än brunkarfjärde (då det oftast är offensiva som får chansen) - fan inte lätt att komma från offensiv, kreativ superroll med massor av is i J20 till en destruktiv miniroll i fjärde med väldigt lite is.

Utöver det måste man bli bättre på att släppa på juniorer fullt ut, med tålamod. Herregud, tänk om valfri junior hade fått samma förtroende som Granak den här säsongen, snacka om potentiell utveckling!

Sedan hade jag gärna sett att man lockade till sig spelare med regional/Röglekoppling, Sjöa, Zaar, Brithen, Hansson, Lilja, Hilding, Bergström, Martinsson, finns ju en dröse med spelare av klass som man borde ragga hårt på förr eller senare. Man misslyckades med Everberg, men det är fan nyckeln till framgång att Få stopp på flykter och få till en "hemvändarkänsla".
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170303 kl 21:33

Jag håller med dig i stort, Ogil. Det kniviga är vem som ska "offras". Jag vill gärna ha Hedberg, Liljewall och faktiskt även Åslin nästa säsong. Sylwander har kontrakt och kommer troligen att stanna hur mycket än några av oss vill ha bort honom. Även Collberg har kontrakt och vi vet ju hur ovilliga RBK är att bryta med spelare som floppar. Matson är ju ytterligare en som RBK kan komma att signa då de säkert övervärderar hans inställning och träningsresultat. Då är det inte många platser kvar till juniorerna.

Vidhåller att jag aldrig skulle offra Hedberg och Liljewall för t.ex. From och Laz. Junisarna får ha lite tålamod. Widing blir 35 om en månad så där finns ju ytterliggare en plats öppen på sikt. Blir RBK ett hyfsat stabilt SHL-lag framöver så blir det ju även lättare att slussa in de egna, när man har marginal neråt. Det är inte lätt för en lirare som From att ta nästa steg i ett lag som harvar i botten och blir tillbakatryckta under matcherna. Då väljer tränarna oftast en sån som Karlsson med defensiven främst, vilket vi har sett bevis på den här säsongen. Man har tyvärr mindre tålamod med spelartyper som From och Liljegren, vilket jag personligen tycker är fel.

Det skulle tyvärr inte förvåna mig om det ser ut som nedan nästa säsong, med tanke på att både Sylwander och Collberg har kontrakt. Sen tror jag tyvärr att de även behåller Matson pga hans inställning, vilket jag personligen har en annan åsikt om. Har sedan svårt att se dessa tre bänkas av den nuvarande tränartrion, möjligtvis Collberg. Åslin kommer väl kanske att offras :-( Har fan mycket hellre Åslin än de andra tre.

Lerg - NY - Hedberg
Rensfeldt - Connolly - NY
Karlsson - Ryfors - Widing
Sylwander - Liljewall - Matson

Personligen hade jag helst sett formationernar nedan: (anledningen till att jag inte har Cehlin med är för att jag tror att han är förlorad).

Lerg - Zackrisson - Wännström
Rensfeldt - Connolly - Zaar
Widing - Ryfors - Hedberg
Åslin - Liljewall - From

Sondell - Sanguinetti
Fairchild - Alen
Claesson - Liljegren

Lindbäck/Förstemålvakt + Engelage.

Melin, Ross, GP.

Det här känns som ett slutspelslag.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170304 kl 10:34

GrönvitaMike skrev:Det är förvisso sant men vem ska man peta menar du?

Ja, det är den stora frågan. Att ha tålamod med en junior innebär att man låter dem spela och utvecklas, utan att förvänta sig att de ska få ett omedelbart genombrott.

För en klubb som Rögle med begränsade resurser jämfört med konkurrenterna, måste man hitta ett sätt att kunna slussa in 3 - 4 spelare från de egna leden varje år. Detta innefattar att ge dem istid så att de verkligen kan utveckla sitt spel, och inte bara 1,5 minut i checking line. Många av de spelare som vi nu vill dra hem igen är spelare som gavs chansen att utvecklas i laget eftersom Rögle var bättre på att ge dem utrymme när vi spelade i HA än när vi spelar i SHL. I denna liga verkar Rögles filosofi mer svängt åt att värva in färdiga spelare än att tro på sin en produktion av spelare.

Om man nu ska flytta en forward från vår existerande trupp för att göra plats åt någon av våra egna produkter så ligger Sylwander närmst till hands. En egen produkt som inte fått den utveckling som man hoppats på då han verkar mer gå bakåt än framåt. Men skulle man flytta honom så flyttar man en spelare från checking line där ingen av de fem som omnämns i ditt inlägg passar in. Så en sådan rockd hjälper inte speciellt mycket.

Om man ska vara realistisk så är det nog Åslin som ligger närmst till att få silkesnöret. Vad jag har hört av folk runt laget så har Eldebrink tidigare inte velat ha honom kvar och det finns uppenbar risk att man nu släpper honom för att lämna plats åt någon av Ludvig Elvenes, Filip Karlsson eller Laz. För den sistnämnda är frågan om man vågar göra en Martinsson igen, och ge honom ytterligare en chans efter denna spoilerade säsong.

En annan möjlig rockad är om Lilejwall lämnar, såsom han hintade om för någon månad sedan. Då har vi en ledig centerplats i tredje som skulle kunna tas upp av t.ex. Elvenes. Återigen så är inga av de fem som ligger närmst a-laget någon grovjobbare i grunden och de ska därför inte spela i checking line. Att byta Liljewall mot mot en sista-års junior innebär dock att vi har en väldigt ung centersida, vilket kanske inte är optimalt när ingen av de yngre är talanger av världsklass.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170304 kl 12:48

Tycker definitivt att man ska behålla Åslin. Sen Ross kom in har Åslin kommit upp i hierarkin och spelat väldigt bra. Ross hade väl Åslin i Troja? Åslin har mycket hockey i sig och med rätt omgivning så kommer han göra succé, det är jag helt övertygad om.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170304 kl 13:50

Jag har tidigare varit lite anti mot Åslin pga han inte SPELADE hockey utan bara åkte själv med pucken och fick inget uträttat. Tycker han har bättrat på detta avsevärt och är lite kluven nu. Tror nog jag vill se honom i laget även nästa säsong.

Däremot Elvenes har jag svårt att se i en SHL trupp inom de närmaste 2 säsongerna.

Karlsson är jag oxå skeptisk till. Tror han behöver en säsong i HA som 1:e center i ett topplag för att han ska utvecklas. Bara vad jag tycker.

From och Ryfors är redan mer eller mindre färdiga för större uppgifter. Toppspelare!
dogge

Inläggav dogge » 170304 kl 15:27

Elvenes tycker inte jag heller är SHL-kvalité. Tycker knappt han visat något. Hade han verkligen varit aktuell om efternamnet varit något annat? Sylwander har hjärtat, men alldeles för dåligt hockey-iq för att få ut något av powern i benen och skottet. Men lär väll vara kvar ändå även om han måste visa mer kan jag tycka, skrev inte han långt kontrakt?

Ska Lindbäck åka över pölen igen efter säsongen? Sticker han måste vi hitta en grym målvakt som prio 1. Tänk Lindbäck i målet en hel säsong..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170304 kl 15:58

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Det är förvisso sant men vem ska man peta menar du?

Ja, det är den stora frågan. Att ha tålamod med en junior innebär att man låter dem spela och utvecklas, utan att förvänta sig att de ska få ett omedelbart genombrott.

För en klubb som Rögle med begränsade resurser jämfört med konkurrenterna, måste man hitta ett sätt att kunna slussa in 3 - 4 spelare från de egna leden varje år. Detta innefattar att ge dem istid så att de verkligen kan utveckla sitt spel, och inte bara 1,5 minut i checking line. Många av de spelare som vi nu vill dra hem igen är spelare som gavs chansen att utvecklas i laget eftersom Rögle var bättre på att ge dem utrymme när vi spelade i HA än när vi spelar i SHL. I denna liga verkar Rögles filosofi mer svängt åt att värva in färdiga spelare än att tro på sin en produktion av spelare.

Om man nu ska flytta en forward från vår existerande trupp för att göra plats åt någon av våra egna produkter så ligger Sylwander närmst till hands. En egen produkt som inte fått den utveckling som man hoppats på då han verkar mer gå bakåt än framåt. Men skulle man flytta honom så flyttar man en spelare från checking line där ingen av de fem som omnämns i ditt inlägg passar in. Så en sådan rockd hjälper inte speciellt mycket.

Om man ska vara realistisk så är det nog Åslin som ligger närmst till att få silkesnöret. Vad jag har hört av folk runt laget så har Eldebrink tidigare inte velat ha honom kvar och det finns uppenbar risk att man nu släpper honom för att lämna plats åt någon av Ludvig Elvenes, Filip Karlsson eller Laz. För den sistnämnda är frågan om man vågar göra en Martinsson igen, och ge honom ytterligare en chans efter denna spoilerade säsong.

En annan möjlig rockad är om Lilejwall lämnar, såsom han hintade om för någon månad sedan. Då har vi en ledig centerplats i tredje som skulle kunna tas upp av t.ex. Elvenes. Återigen så är inga av de fem som ligger närmst a-laget någon grovjobbare i grunden och de ska därför inte spela i checking line. Att byta Liljewall mot mot en sista-års junior innebär dock att vi har en väldigt ung centersida, vilket kanske inte är optimalt när ingen av de yngre är talanger av världsklass.
Jag håller med dig i stort. Man får dock komma ihåg att vi har misslyckats med värvningarna i stort och gett de egna dåliga förutsättningar att lyckas. Med lite bättre värvningar = bättre resultat = bättre förutsättningar för att slussa in de egna. Nu svär jag kanske i kyrkan, men det optimala är att göra som MIF gjorde i år, värva ett antal stabila pjäser och bredda med ungdomlig entusiasm. Vi har för bövelen bättre juniorer än dem. Man kan inte satsa på medelmåttor som Schutz, Fraser, Tessier, Aleardi, Baranka, Granak mfl och samtidigt påstå att det är fel att värva. Den dagen RBK tar in spelare som Zackrisson, Zaar, Everberg, Sondell mfl så ska du se att det blir betydligt mer framgångsrikt att kasta in de egna och få dem att se mycket bättre ut.

Sylwander - Bryt.
Ryfors - Satsa stenhårt på!
From - Satsa stenhårt på!
Karlsson - Tveksam till honom i en producerande femma. Spelar som en brunkande fjärdecenter. Antingen tar han kliv offensivt eller så får han infinna sig i att vara fjärdecenter.
Laz - Mycket intressant.
Elvenes x2 - Mycket intressanta. Det jag gillar med bröderna är att de är skickliga och bryter det där "brunkarmönstret". Ge dem tid.
Liljegren - Satsa stenhårt på!
Jensen - Intressant. Ge honom en ärlig chans i sommar.
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170305 kl 11:11

Utifrån rådande kontraktssituation bör vi åtminstone vara garanterade följande utespelare:

Lerg - Connolly - Collberg
Rensfeldt - Ryfors - Widing
Elvenes - Karlsson - From
Sylwander - Elvenes - ( )

Fairchild – Marshall
Alen – Liljegren
Almen - ( )

Vi är nog alla överens om att Cehlin och Wännström är förlorade likväl som att Schütz, Granak, Lindgren och Fraser inte kommer att erbjudas nya kontrakt.

Sedan återstår frågetecken kring Liljewall, Hedberg, Matson, Åslin, Laz, Claesson, Williamsson, Olhaver och Jensen.

Liljewall: Hela föreningens hjärta och själ, puckvinnare, spelsinne, inställning. Kan spela både center och ytter i kedja 2-4 samt PP och BP.
Lön: Överkomlig
Prioritet: 5/5

Hedberg: Kanske hela seriens bästa skridskoåkare som i sina bästa stunder (typ sista perioden mot Leksand) får en att minnas varför man en gång fastnade för hockey. Tyvärr händer det dock allt för sällan och överlag är jag inte alls imponerad. Oerhört begränsad i sitt hockey-IQ, där mycket handlar om att ta pucken och åka tills det tar stopp. Han är dessutom klen i avsluten och precisionen i passningarna är åt skogen. Dessutom är 6p och -9 på 19g är inte godkänt för en spelare som helt saknar defensiva kvaliteter och måste spela i en producerande kedja. Låt oss snälla inte bli förblindade!
Lön: Knappast under 60k och därför inte ens värt att tänka vidare på.
Prioritet 1/5

Matson: En personlig favorit som alltid gör jobbet. Riktigt bra längs sargerna och i BP, men helt ofarlig offensivt. Är Rögle rätt klubb att ha seriens lyxigaste fjärdecenter?
Lön: Troligtvis för dyr i förhållande till prestation.
Prioritet: 2/5

Åslin: En spelare som några gånger per säsong måste – för dem som endast kollar på höjdpunkter – framstå som en av seriens absolut största stjärnor. Årets mål två år i följd och det var inte långt borta att det blev ett tredje. MEN väldigt ojämn. Han är nu 27 år och det har nu gått drygt fyra säsonger sedan Växjö plockade honom från Troja, och fortfarande har inte genombrottet kommit. Arlbrandt tvingades ned i Allsvenskan i två sejourer innan SHL-genombrottet kom. Kanske är det det bästa alternativet för Åslin. Vidare är han ingen spelare som lämpar sig för de lägre kedjorna, och högre i hierarkin måste vi bereda plats för nyförvärv. Masken kommer med största sannolikhet inte förlänga det här kontraktet. Har i övrigt mycket låg förståelse för åsikten att Åslin, 27, skulle besitta en större potential än Collberg, 23.
Prioritet: 1/5

Laz: Gjorde under fjolåret en stark säsong i J20 och var dessutom bäst på plan i sitt hittills enda SHL-framträdande. Har varit skadedrabbad tidigare under karriären och årets bakslag lär inte stärka hans aktier. Har sett honom för lite för att kunna yttra mig om kvaliteter, men utifrån skadehistoriken och utan egentliga meriter lär hans plats troligtvis ges till en junior. Vill dock gärna se honom mer.
Lön: Inte märkbar

Claesson: Jag var väldigt skeptisk under förra säsongen och tackade när han flyttades ned i J20. Troligtvis skulle en säsong i Allsvenskan göra honom gott, så lånet till AIK var välkommet. Där blev han inte långvarig och väl i Ängelholm hade vi en helt ny back. Tar för sig mer på isen och visar match efter match på både offensiva och defensiva kvaliteter. Han är långt ifrån en stjärna, men en godkänd SHL-back som inte lär bli sämre. Det som talar mot honom är att vi redan har många backar på kontrakt och är i desperat behov av spets. Tycker oavsett att Claessons kontrakt ska förlängas, och i värsta fall lånas ut till Allsvenskan.
Prioritet: 4/5

Williamsson: Svag offensiv och heller ingen gigant i försvarsson. Blir i konkurrensen överflödig och en bättre ersättare lär inte vara överdrivet svår att hitta. Tror Masken delar denna åsikt.

Olhaver: Gjorde verkligen inte bort sig då han fick chansen. Frågan är om han är redo för SHL? Utlån?
Prioritet 2/5

Jensen: Det går redan att skönja en offensiv kompetens i de få inhopp han fått göra. Kan bli en riktigt bra back på sikt. Signa upp och låna ut!
Prioritet 3/5

Utifrån analysen kan jag tänka mig följande laguppställning:

Lerg – Ny – Ny
Rensfeldt – Connolly – Widing
Ny – Ryfors – Collberg
Liljewall – Karlsson – From

Extra: Luc. Elvenes (två år kvar som junior), Lud. Elvenes, Sylwander

Fairchild – Ny
Alen – Ny
Claesson – Liljegren

Extra: Marshall, Almen, Jensen
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170305 kl 14:58

Lerg - Bourque (UFA) - Zaar (RFA, får se hur Columbus agerar)
Rensfeldt - Connolly - Hjalmarsson (om inte Widing kommer tillbaka)
From - Ryfors - Collberg
Sylwander - Karlsson - Ludvig Elvenes

Fairchild, Tobias Viklund (Räcker det med KHL nu?)
Alen, Joakim Ryan (RFA, får se hur San Jose agerar)
Henrik Larsson, Theodor Lennström

Hellberg (UFA), Rubin

Extra: Liljegren, Jensen (de ska få ordentliga chanser men vi kan inte räkna med att de får sitt genombrott)
@GrönVitaMike: Skriv inte LILJEGREN SKA SPELA eller något liknande. Det vill jag med men det får FAN inte bli som i år med backarna :)

Låna ut Almen, bryt med Marshall.
Liljewall.. hmmm.. tror han är sugen på något annat, eller hade behövt det. Har stannat av lite i utvecklingen och jag är mer sugen på att se hur det går för Ryfors och Karlsson.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 15:41

Bank skrev:Vi är nog alla överens om att Cehlin och Wännström är förlorade likväl som att Schütz, Granak, Lindgren och Fraser inte kommer att erbjudas nya kontrakt.

Sedan återstår frågetecken kring Liljewall, Hedberg, Matson, Åslin, Laz, Claesson, Williamsson, Olhaver och Jensen.

Liljewall: Hela föreningens hjärta och själ, puckvinnare, spelsinne, inställning. Kan spela både center och ytter i kedja 2-4 samt PP och BP.
Prioritet: 5/5

Hedberg: Kanske hela seriens bästa skridskoåkare som i sina bästa stunder (typ sista perioden mot Leksand) får en att minnas varför man en gång fastnade för hockey. Tyvärr händer det dock allt för sällan och överlag är jag inte alls imponerad. Oerhört begränsad i sitt hockey-IQ, där mycket handlar om att ta pucken och åka tills det tar stopp. Han är dessutom klen i avsluten och precisionen i passningarna är åt skogen. Dessutom är 6p och -9 på 19g är inte godkänt för en spelare som helt saknar defensiva kvaliteter och måste spela i en producerande kedja. Låt oss snälla inte bli förblindade!
Lön: Knappast under 60k och därför inte ens värt att tänka vidare på.
Prioritet 1/5

Matson: En personlig favorit som alltid gör jobbet. Riktigt bra längs sargerna och i BP, men helt ofarlig offensivt. Är Rögle rätt klubb att ha seriens lyxigaste fjärdecenter?
Lön: Troligtvis för dyr i förhållande till prestation.

Åslin: En spelare som några gånger per säsong måste – för dem som endast kollar på höjdpunkter – framstå som en av seriens absolut största stjärnor. Årets mål två år i följd och det var inte långt borta att det blev ett tredje. MEN väldigt ojämn. Han är nu 27 år och det har nu gått drygt fyra säsonger sedan Växjö plockade honom från Troja, och fortfarande har inte genombrottet kommit. Arlbrandt tvingades ned i Allsvenskan i två sejourer innan SHL-genombrottet kom. Kanske är det det bästa alternativet för Åslin. Vidare är han ingen spelare som lämpar sig för de lägre kedjorna, och högre i hierarkin måste vi bereda plats för nyförvärv. Masken kommer med största sannolikhet inte förlänga det här kontraktet. Har i övrigt mycket låg förståelse för åsikten att Åslin, 27, skulle besitta en större potential än Collberg, 23.

Laz: Gjorde under fjolåret en stark säsong i J20 och var dessutom bäst på plan i sitt hittills enda SHL-framträdande. Har varit skadedrabbad tidigare under karriären och årets bakslag lär inte stärka hans aktier. Har sett honom för lite för att kunna yttra mig om kvaliteter, men utifrån skadehistoriken och utan egentliga meriter lär hans plats troligtvis ges till en junior. Vill dock gärna se honom mer.

Claesson: Jag var väldigt skeptisk under förra säsongen och tackade när han flyttades ned i J20. Troligtvis skulle en säsong i Allsvenskan göra honom gott, så lånet till AIK var välkommet. Där blev han inte långvarig och väl i Ängelholm hade vi en helt ny back. Tar för sig mer på isen och visar match efter match på både offensiva och defensiva kvaliteter. Han är långt ifrån en stjärna, men en godkänd SHL-back som inte lär bli sämre. Det som talar mot honom är att vi redan har många backar på kontrakt och är i desperat behov av spets. Tycker oavsett att Claessons kontrakt ska förlängas, och i värsta fall lånas ut till Allsvenskan.
Prioritet: 4/5

Williamsson: Svag offensiv och heller ingen gigant i försvarsson. Blir i konkurrensen överflödig och en bättre ersättare lär inte vara överdrivet svår att hitta. Tror Masken delar denna åsikt.

Olhaver: Gjorde verkligen inte bort sig då han fick chansen. Frågan är om han är redo för SHL? Utlån?
Prioritet 2/5

Jensen: Det går redan att skönja en offensiv kompetens i de få inhopp han fått göra. Kan bli en riktigt bra back på sikt. Signa upp och låna ut!
Prioritet 3/5

Utifrån analysen kan jag tänka mig följande laguppställning:

Lerg – Ny – Ny
Rensfeldt – Connolly – Widing
Ny – Ryfors – Collberg
Liljewall – Karlsson – From

Extra: Luc. Elvenes (två år kvar som junior), Lud. Elvenes, Sylwander

Fairchild – Ny
Alen – Ny
Claesson – Liljegren

Extra: Marshall, Almen, Jensen
Bank - Jösses! Du sågar alltså Hedberg totalt och ger högre betyg till Matson som dessutom är en favorit? Det är klasskillnad på de två.
Jag hade gett Hedberg 4/5 på din prioritetsskala och Matson 0/5 - Han är dyr och vi har juniorer som gör jobbet för kaffepengar.
Hedberg har jävligt många bra kvaliteter och även spetskvaliteter. Snabbast i serien, en av de bästa attitydspelarna, riktigt bra i man mot man och kan producera offensivt.
Självklart ska man försöka behålla denna guldklimp. Han är ju inte helt utan offensiv talang så jag kan mycket väl se honom producera bra i framtiden i ett starkare kollektiv. Ska man behålla någon av Sylwander, Matson och Hedberg så är det självklart Hedberg för han håller en helt annan klass i samtliga delar av spelet än de andra.

Sen håller jag inte med din analys om Åslin heller. Jag tycker definitivt att det finns mer att få ut av honom. Du säger att han inte lämpar sig för en roll i de lägre kedjorna?! Det är ju just det han gör. Det är ju en av fördelarna med Åslin att han både kan spela i en producerande femma och även i en fjärdefemma och han kommer att göra jobbet bättre än Sylwander och Matson i en sån roll.

Dina formationer är något svaga från andra till fjärdefemman. Den där nya spelaren du har i tredjefemman borde vara vassare och spela i andra istället för Widing, så kan Widing ta ett steg ner till tredje.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170305 kl 15:48

Eleganten - Liljegren ska spela! Annars hoppas jag att han för sitt eget bästa lämnar och får chansen han förtjänar i en annan klubb, där han troligtvis kommer bli framgångsrik. Så kan vi sitta här och gråta för att vi lallade med en kille som rankades som 2:a totalt i draften nyligen.

Annars gillar jag dina femmor. Både forwardssidan och backsidan är bra. Ser att du har med backarna från BIK som jag gillar väldigt mycket. Plus till dig för detta. Jag hade dock ersatt Sylwander och Elvenes med Liljewall och Åslin.
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170306 kl 00:05

@eleganten. Mycket intressanta förslag.

Hjalmarsson har utifrån förväntningarna gjort en svag säsong, och även om han har kontrakt over nästa säsong lär Frölunda vara villiga att släppa. Tror att han skulle passa utmärkt med Rensfeldt och Connolly.

Att få hem Zaar vore nästan för bra för att vara sant.

Är det Chris Bourque som åsyftas? Pålitlig poängplockare i AHL. Har en mindre mindre lyckad KHL-sejour bakom sig samtidigt som att NHL-drömmen lär vara over. Låter inte som en omöjlig värvning.

Under Viklunds tidigare tid i SHL har jag främst sett honom som en stabil defensiv back med ett bra förstapass. I KHL verkar han dock ha fått en mer offensiv roll med imponerande poängproduktion. Kan dock inte undgå en negativ känsla till följd av tidigare säsongers hypade KHL-värvningar som inte levererat som förväntat.

Ryan har aldrig någonsin spelat i Sverige, något han åtminstone bör vilja testa. Redan nu producerande AHL-back med hög potential. En drömvärvning för RBK, men om inte Sharks förlänger lär han dock bli upplockad av någon annan NHL-organization.

Larsson har en fantastisk säsong bakom sig och verkar precis vara den typen som Rögle söker. Som alltid när det kommer till spelare från HA är det svårt att saga hur de kommer att klara sig på SHL-nivå. Mike - du hade scoutat honom. Hur ser han ut i försvarszon?

Lennström har jag aldrig sett, men bra ålder och stigande utvecklingskurva gör honom onekligen intressant. Bättre än Claesson?

Kanske är det som ni har varit inne på, lika bra att låta Liljewall gå. I synnerhet om det är hans egen önskan. Hoppas verkligen i så fall att det bär av utomlands. Det skulle vara jobbig att se honom i Lindab spelandes för en SHL-konkurrent.

Angående Liljegren måste jag hålla med Mike om att han ska spela. Och tillåtas göra misstag. Vi har tillgång till en av Sveriges absolut främsta backtalanger och får inte nära hans tankar om att lämna för en konkurrent. Kommande säsong blir det stora genombrottet!
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170306 kl 00:49

@Mike. Då jag sager att Matson är en favorit betyder inte det per automatik att han är en battre hockeyspelare än Hedberg. De tävlar inte om samma platser i laget och bör inte jämföras med varandra. Två spelare kan knappt att vara mer olika. Bra skridskoåkning och svaga avslut är de enda gemensamma nämnarna jag kan komma på. Matson konkurrerar om en plats i kedja 3-4 och tid i BP. Sedan att det är en roll som Rögle inte bör satsa sina ekonomiska resurser på är annan fråga. Vi har som du varit inne på spelare som skulle kunna göra jobbet för en femtedel av priset. Hedberg konkurrerar om en plats i kedja 1-2 och spel i PP. Platserna är få, och ser du inte hellre typ Hjalmarsson där? I mitt tidigare uppställningsförslag lämnade jag en plats öppen i tredjekedjan. Där skulle vilja ha en rutinerad spelare med bra speluppfattning och försvarstänk, men som ändå har en okej offensiv (20-25p). Tänk en spelare av samma typ som antingen Erik Forsell, Martin Thörnberg, Niklas Persson eller Jonathan Granström.

Vad tror ni förresten om Johan Larsson? http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9009 . Har utgående kontrakt med Buffalo, där han haft en undanskymd roll i fjärdelinan. Får känslan av att han återvänder till Sverige. Riktigt bra i Brynäs innan han åkte over och lär känna Rensfeldt från junioråren.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 01:16

Larsson är bra i egen zon tycker jag. Han tar risker men gör det med bravur tycker jag. Han löser svåra situationer pga att han är följsam och otroligt skicklig med puck. Han har bra blick för spelet och hittar snabba passningsvägar ut ur zon som gör att han är enormt nyttig i uppspelsfasen och i transitionsspelet. Jag tycker inte att hans storlek är ett jätteproblem då han faktiskt spelar (eller försöker) spela fysiskt och är inte direkt svag i närkamperna. Vissa kanske tänker på Amnér men jag tycker nog att Larsson har bättre förutsättningar att lyckas i SHL. Han är en bättre allroundback medan Amnér lever mycket på sitt PP där han får använda sitt skott. Jag tycker att Larsson är rappare, skickligare och har en bättre inställning.

Medan Larsson är en offensivt utpräglad back så är Lennström mer av en tvåvägsback. Styrkorna är skridskoåkningen och det fysiska spelet. Tycker att han är stabil i båda zonerna och har tagit enorma kliv i år. Han är bättre än Claesson just nu utan tvekan av det jag har sett. Claesson känns mycket mer begränsad och inte i närheten av lika bra offensivt.

Summa summarum är att båda hade förstärkt vår backsida rejält. En fördel är att de spelar i samma backpar och är ruggigt samspelta. Att plocka in båda skulle definitivt inte göra oss sämre. Däremot är det riskabelt för det är inte säkert att de per automatik kommer prestera lika bra i SHL. Vi har samtidigt vår egna "Larsson" i Liljegren som jag tycker att man ska satsa ordentligt på och ge honom en ordinarie plats nästa säsong. Larsson + en toppback typ Joakim Ryan/Bobby Sanguinetti hade varit mumma. Fasen vad gott det skulle vara att ha lite skickliga backar för en gångs skull som inte dräller med pucken i egen zon och som kan göra lite nytta framåt.

Alen - Ryan/Sanguinetti
Fairchild - Larsson
Claesson - Liljegren

Marshall vill jag inte ha kvar. Tycker att han är sjukt överskattad och inte alls värd sin feta lön. En defensiv back som inte ens är särskilt bra defensivt. Claesson gör jobbet för en mycket billigare peng.

Bryt kontraktet med
Marshall, Collberg. Almen.
Erbjud inget nytt till Granak, Schutz, Matson, Fraser, WIlliamsson, Lindgren, Dansk
Erbjud nytt till Lindbäck, Cehlin, Wännström, Hedberg, Liljewall och Åslin.

Jag vill gärna ha Liljewall kvar. Men det är inte heller hela världen om han självmant lämnar. Han är viktig som kulturbärare men rent hockeymässigt är han lätt att ersätta. Tror inte att han är särskilt billig heller med C på bröstet och med den lönen så ska han inte centra en fjärdefemma som han gjort på senare tid för att han har kört fast.

Dessa tror jag är helt körda: Granak, Dansk, Fraser, Lindgren.
Några av dessa är jag orolig för att man behåller: Matson, Williamsson, Marshall, Almen, Collberg och Schutz.
De här tror jag blir svåra att behålla: Lindbäck, Cehlin, Wännström.
Åslin lever nog farligt till om han inte presterar i kvalet. Vill gärna behålla honom men det är inte heller hela världen om han lämnar. Vi har några juniorer som typ From som kan ersätta.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170306 kl 01:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 01:33

Bank skrev:@Mike. Då jag sager att Matson är en favorit betyder inte det per automatik att han är en battre hockeyspelare än Hedberg. De tävlar inte om samma platser i laget och bör inte jämföras med varandra. Två spelare kan knappt att vara mer olika. Bra skridskoåkning och svaga avslut är de enda gemensamma nämnarna jag kan komma på. Matson konkurrerar om en plats i kedja 3-4 och tid i BP. Sedan att det är en roll som Rögle inte bör satsa sina ekonomiska resurser på är annan fråga. Vi har som du varit inne på spelare som skulle kunna göra jobbet för en femtedel av priset. Hedberg konkurrerar om en plats i kedja 1-2 och spel i PP. Platserna är få, och ser du inte hellre typ Hjalmarsson där? I mitt tidigare uppställningsförslag lämnade jag en plats öppen i tredjekedjan. Där skulle vilja ha en rutinerad spelare med bra speluppfattning och försvarstänk, men som ändå har en okej offensiv (20-25p). Tänk en spelare av samma typ som antingen Erik Forsell, Martin Thörnberg, Niklas Persson eller Jonathan Granström.

Vad tror ni förresten om Johan Larsson? http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9009 . Har utgående kontrakt med Buffalo, där han haft en undanskymd roll i fjärdelinan. Får känslan av att han återvänder till Sverige. Riktigt bra i Brynäs innan han åkte over och lär känna Rensfeldt från junioråren.
Men vänta nu. Varför konkurrerar Matson om en plats i fjärdefemman? Jo, för att han inte duger till annat. Hans lön är bland de högsta i laget. Matson och Hedberg ligger nog inte långt ifrån varandra lönemässigt. Självklart ser jag hellre Hjalmarsson än Hedberg. Om du garanterar att vi får Hjalmarsson istället så kan jag nog komma över honom ;-) Men jag tycker definitivt att vi ska försöka behålla honom då jag faktiskt tror att han har potential att bli en 25p forward i SHL som gör mycket nytta överlag. Jag tycker inte att han är en typisk brunkare som Matson t.ex. Hedberg påminner jävligt mycket om Cehlin i sitt sätt att spela. Skillnaden är väl att Cehlin har mer offensiv talang och ett vassare skott. Men Hedberg är ju bara 23 och fortfarande under utveckling. I en vassare upplaga av RBK...t.ex. Lerg - Zackrisson - Hedberg så kan det mycket väl lossna framåt.

Johan Larsson vore självklart ett tillskott. Men det ska nog mycket till att han väljer oss framför Brynäs. Och vill inte Brynäs ha honom, vilket är osannolikt, så lär ju Frölunda, Skellefteå, Linköping, Växjö mfl stå i kö. RBK har nog bäst chans på hemvändare och på vassa spelare som inte lyckats jättebra i andra klubbar typ Hjalmarsson i år.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 01:51

Lerg - Zackrisson - Zaar/Sörensen
Rensfeldt - Connolly - Hjalmarsson
Widing - Ryfors - Hedberg (matchas mot motståndarna bästa femma)
From - Karlsson - Laz

Alen - Ryan
Fairchild - Larsson
Claesson - Liljegren

Ser inte varför vi inte skulle ha råd:

Lönemässigt:
Fraser + Åslin = Hjalmarsson
Schutz + Collberg = Zackrisson
Liljewall + Matson = Zaar/Sörensen
Granak + Marshall = Ryan
Williamsson + Lindgren = Larsson

Och då har jag inte ens räknat med Sylwander och Almen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 01:54

Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken men håller vi oss kvar tror jag tamejfan att vi kan ro hit Hjalmarsson pga hans svaga säsong i FHC.
Om inte något av de där två plastlagen som är så kåta på RBK-spelare lägger sig i. Ni vet vilka jag menar.
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170306 kl 01:57

GrönvitaMike skrev:Larsson är bra i egen zon tycker jag. Han tar risker men gör det med bravur tycker jag. Han löser svåra situationer pga att han är följsam och otroligt skicklig med puck. Han har bra blick för spelet och hittar snabba passningsvägar ut ur zon som gör att han är enormt nyttig i uppspelsfasen och i transitionsspelet. Jag tycker inte att hans storlek är ett jätteproblem då han faktiskt spelar (eller försöker) spela fysiskt och är inte direkt svag i närkamperna. Vissa kanske tänker på Amnér men jag tycker nog att Larsson har bättre förutsättningar att lyckas i SHL. Han är en bättre allroundback medan Amnér lever mycket på sitt PP där han får använda sitt skott. Jag tycker att Larsson är rappare, skickligare och har en bättre inställning.

Medan Larsson är en offensivt utpräglad back så är Lennström mer av en tvåvägsback. Styrkorna är skridskoåkningen och det fysiska spelet. Tycker att han är stabil i båda zonerna och har tagit enorma kliv i år. Han är bättre än Claesson just nu utan tvekan av det jag har sett. Claesson känns mycket mer begränsad och inte i närheten av lika bra offensivt.

Summa summarum är att båda hade förstärkt vår backsida rejält. En fördel är att de spelar i samma backpar och är ruggigt samspelta. Att plocka in båda skulle definitivt inte göra oss sämre. Däremot är det riskabelt för det är inte säkert att de per automatik kommer prestera lika bra i SHL. Vi har samtidigt vår egna "Larsson" i Liljegren som jag tycker att man ska satsa ordentligt på och ge honom en ordinarie plats nästa säsong. Larsson + en toppback typ Joakim Ryan/Bobby Sanguinetti hade varit mumma. Fasen vad gott det skulle vara att ha lite skickliga backar för en gångs skull som inte dräller med pucken i egen zon och som kan göra lite nytta framåt.

Alen - Ryan/Sanguinetti
Fairchild - Larsson
Claesson - Liljegren

Marshall vill jag inte ha kvar. Tycker att han är sjukt överskattad och inte alls värd sin feta lön. En defensiv back som inte ens är särskilt bra defensivt. Claesson gör jobbet för en mycket billigare peng.

Bryt kontraktet med
Marshall, Collberg. Almen.
Erbjud inget nytt till Granak, Schutz, Matson, Fraser, WIlliamsson, Lindgren, Dansk
Erbjud nytt till Lindbäck, Cehlin, Wännström, Hedberg, Liljewall och Åslin.

Jag vill gärna ha Liljewall kvar. Men det är inte heller hela världen om han självmant lämnar. Han är viktig som kulturbärare men rent hockeymässigt är han lätt att ersätta. Tror inte att han är särskilt billig heller med C på bröstet och med den lönen så ska han inte centra en fjärdefemma som han gjort på senare tid för att han har kört fast.

Dessa tror jag är helt körda: Granak, Dansk, Fraser, Lindgren.
Några av dessa är jag orolig för att man behåller: Matson, Williamsson, Marshall, Almen, Collberg och Schutz.
De här tror jag blir svåra att behålla: Lindbäck, Cehlin, Wännström.
Åslin lever nog farligt till om han inte presterar i kvalet. Vill gärna behålla honom men det är inte heller hela världen om han lämnar. Vi har några juniorer som typ From som kan ersätta.

@Mike. Tack för fina analyser. Larsson är högintressant. Backarna har de två senaste säsongerna varit vår överlägset svagaste lagdel. Kanske är det också en av förklaringarna till att våra snabbskrinnare (Hedberg, From, Åslin, Sylwander) har svårt att komma till sin rätt. Tänk er att Hedberg kommer med fart i mittzon och en spelskicklig back lyckas leverera en snabb passing från egen förlängd mållinje - det är svårstoppat. Denna tanke betyder dock inte att jag önskar behålla honom.

Ogillar tanken att bryta kontrakt, men Marshall kanske måste flytta om vi någonsin ska få ordning på vår backsida. Eventuellt även Sylwander, även om ett utlån i detta fall känns närmare. Collberg ska absolut spela kontraktet ut.

Erbjud ej nytt till: Granak, Schutz, Matson, Fraser, WIlliamsson, Lindgren, Dansk, Åslin, Hedberg

Erbjud nytt till: Lindbäck, Cehlin, Wännström, Liljewall (även om chansen lär vara obefintlig i samtliga fall utom Liljewall).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 02:37

Jag kan köpa det. Vi står inte direkt och faller utan spelare som Liljewall, Hedberg och Åslin då alla tre är breddspelare. Skulle dock tycka att det vore ruggigt tråkigt att mista Hedberg för han är lite av en favorit hos mig och är underhållande att se som SHLs kanske snabbaste spelare alla tider. Riktigt bra när han utmanar och är bättre än man tror med klubban. En spelare med hans kvaliteter hade nog inte gjort bort sig bredvid Lerg och Zackrisson t.ex. Å andra sidan har vi Widing på kontrakt som har liknande kvaliteter som Hedberg.

Är lite nyfiken på varför du ogillar tanken med att bryta kontrakt? Seriösa klubbar bryter när en dyr spelare tokfloppar som t.ex. Granak och Schutz i höstas. Jag är helt övertygad om att RBK hade kunnat hitta klubbar som tar över kontrakten eller åtminstone stora delar av lönen. Med tanke på deras löner tillsammans så kan du ju tänka dig vilken spelare vi hade kunnat ta in istället.
RBK står ju inte direkt och faller med dessa två även om Schutz just nu gör en marginell skillnad.
Jag tycker RBK är lite naiva som låter megafloppar fortsätta: Baranka + Granak förra säsongen och Granak + Schutz denna.

Är inte hela världen om Collberg stannar. Han är troligtvis inte dyr och kan säkert prestera bättre. Däremot vill jag absolut inte ha Marshall nästa säsong.
Det blir för många brunkarbackar: Alen, Almen, Marshall, Claesson...alla 4 är trubbiga och de 3 sistnämnda är inte klockrena. Jag vill att vi går mot en skickligare backsida.
Fasen vad jag gnällde på Hellgen förra säsongen, men när jag ser honom spela i AIK så tycker jag att han ser bättre ut än Granak, Marshall, Almen och Claesson. Han är ingen jättebra back, men hans rapphet och skicklighet gör att han löser många problem som de här ovan inte klarar av.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 06:45

Bank skrev:@eleganten. [...]

Är det Chris Bourque som åsyftas? Pålitlig poängplockare i AHL. Har en mindre mindre lyckad KHL-sejour bakom sig samtidigt som att NHL-drömmen lär vara over. Låter inte som en omöjlig värvning.

Precis så. Om det är så att han är sugen på att prova Europa igen så tycker jag vi ska vara där och rycka.
Gillade honom VÄLDIGT mycket i förra årets AHL-slutspel.

Bank skrev:Ryan har aldrig någonsin spelat i Sverige, något han åtminstone bör vilja testa. Redan nu producerande AHL-back med hög potential. En drömvärvning för RBK, men om inte Sharks förlänger lär han dock bli upplockad av någon annan NHL-organization.

Ja, jag vet inte hur realistiskt det är att få hit Ryan. Men som du säger, han lär väl prova det någon gång?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170306 kl 06:48

GrönvitaMike skrev:Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken men håller vi oss kvar tror jag tamejfan att vi kan ro hit Hjalmarsson pga hans svaga säsong i FHC.
Om inte något av de där två plastlagen som är så kåta på RBK-spelare lägger sig i. Ni vet vilka jag menar.

Vi får se hur det går för Frölunda i slutspelet. Jag tror absolut att Frölunda hade förväntat sig mer än 16 poäng och 9:e bästa forward poängmässigt.
Om de åker ur tidigt och/eller Hjalmarsson fortsätter harva i tredje femman tror jag de vill bryta kontraktet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170306 kl 13:51

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken men håller vi oss kvar tror jag tamejfan att vi kan ro hit Hjalmarsson pga hans svaga säsong i FHC.

Vi får se hur det går för Frölunda i slutspelet. Jag tror absolut att Frölunda hade förväntat sig mer än 16 poäng och 9:e bästa forward poängmässigt.
Om de åker ur tidigt och/eller Hjalmarsson fortsätter harva i tredje femman tror jag de vill bryta kontraktet.
Tror också det. Man får hoppas att han fortsätter gå trögt i slutspelet. Sen har jag en känsla av att typ LHC och VLH kommer att vilja ha honom ändå. Jag tror absolut att vi kan matcha dem ekonomiskt på enskilda spelare så som vi gjorde med Everberg, men jag tror att dessa lag ligger högre i rang hos Hjalmarsson själv. Åtminstone så länge vi fortsätter harva i botten. Hade vi varit ett mittenlag i år så hade vi kunnat locka bättre spelare nästa säsong. Jag tror att många oroar sig för att de ska köra fast i ett bottenlag.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170307 kl 23:29

Cehlin vilar upp sig för nästa säsong i Djurgården?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170308 kl 00:09

Dåligt av både Rögle och Cehlin. Rögle för att de aldrig borde ha gått med på det. Och Cehlin för att han borde följa/stötta laget i avslutningen istället för att åka på solsemster med huvudvärk.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170308 kl 15:03

https://www.hd.se/2017-03-09/daniel-zaa ... t-till-shl

Håll er kvar för guds skull! Har en känsla av att Zaar är vår spelare då, och den känslan hade jag redan innan den här artikeln.
Av alla sk "hemvändare" tror jag att Zaar, Sjögren och Brithen har mest känslor och uppskattning för vår klubb.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170309 kl 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Återgå till "Röglespelare"