Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 15:03

Ni börjar bli lite väl trångsynta gällande Aaltonen tycker jag. Det är väl för fan sunt att han var missnöjd när laget presterade som skit? Det är en vinnarskalle och det är väl sådana vi vill ha? Zlatan och Ronaldo har ju också starka personligheter, och vem vill inte ha dem i sitt lag? Tror ni att Malkin och Crosby är nöjda och glada efter två raka förluster mot Nashville?

Om Aaltonen var ett problem senast så hade Rögle aldrig visat intresse för honom nu. Detta dementerar ju uppgifterna om att han var svår. Självklart var han missnöjd, tror ni att klasspelare som Lasch, Lindström mfl hade varit nöjda i samma läge? Knappast. Aaltonen har dessutom haft en fast plats i finska landslaget i många år, och där kan man ju inte bete sig hur som helst eller hur?

Det var samma sketna mentalitet som körde bort Abbottarna från Rögle. De lyfte Luleå till toppen medan vi åkte ur med mysgubbarna. Det sportsliga ska alltid komma först. Jag tar hellre en klasspelare som Aaltonen/Abbott med mycket vilja och vinnarskalle än mediokra forwards som Schutz som inte presterar men som aldrig är missnöjd. Det är ju en anledning till att det har gått dåligt för oss, att vi har haft för få vinnarskallar och för många mysgubbar. Åslin och Williamsson slogs väl på träningen i år? När Eldebrink fick frågan i en intervju så sade han att det var precis det han ville se - mer känslor.

"Rögle är toksist i SHL och har haft det evinnerligt svårt att plocka poäng den sista tiden. Förlustsviten är nu uppe i tio raka matcher. På måndagen utmynnade frustrationen i ett slagsmål på lagets träning där backen Jesper Williamsson och forwarden David Åslin rök ihop ordentligt, skriver Helsingborgs Dagblad."

Tränaren Anders Eldebrink fördömde inte bråket, tvärtom välkomnade han det.
– Det är ju inte personligt, det är adrenalin. Hockey är en aggressiv sport och jag skulle gärna se detta varje träning. Vi har lite grann saknat de här känslorna, säger han till HD.

http://www.hockeysverige.se/2017/01/30/ ... e-traning/
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170607 kl 15:19

Jag tror på Mygels teori.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 15:24

captain skrev:Jag tror på Mygels teori.
Klart du gör. Han är såpass svår att Rögle är intresserade av hans tjänster igen.
Sky

Inläggav Sky » 170607 kl 15:36

Om de är något "Masken" alltid har varit noga med, är de just att "de måste vara rätt spelare för gruppen".
Så om nu Aaltonen är ett alternativ så tror jag verkligen dem har koll på hur han beter sig i ett omklädningsrum.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170607 kl 16:23

ogilthorpe skrev:
Peterson - yes, för bra för att vara sant kanske, men samtidigt brukar HD har klart för sig när man ger sig in i silly. Helt klart ett namn som jag verkligen hoppas på åtminstone. Känns helrätt på alla sätt.

Petersson-ryktet kom väl från att han siktats i byn, vilket var rätt naturligt då killen har sommarhus i Båstad. Tror inte det är ett realistiskt namn vi ska hoppas på.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170607 kl 16:38

GrönvitaMike skrev:Ni börjar bli lite väl trångsynta gällande Aaltonen tycker jag. Det är väl för fan sunt att han var missnöjd när laget presterade som skit?

Nu missförstår du nog mig. Jag hade gärna sett Aaltonen igen. Men jag är inte säker på att en spelare som Brithen är så hypad över att han dyker upp i laguppställningen igen (utan att veta Brithens relation till honom). Att han ogillades för att han var bitter över att förlora så mycket stämmer inte med vad jag har hört från folk runt laget på den tiden. Som jag förstod det så brydde han inte sig nämnvärt om hur laget presterade. Detta var en mellansäsong för honom efter hans ögonskada och han skulle mest hämta ut så mycket han kunde få vid den tiden. Vad jag fått till mig är att han inte var så rolig att ha i gruppen som person. Har man sysslat med lagidrott så vet man hur mycket en person kan påverka gruppens prestation i en både positiv och negativ riktning. I Aaltonens fall var det mer det senare. Om jag förstått det rätt så är detta en av anledningarna att ingen NHL klubb försökt plocka upp honom.

Dock tycker jag att på denna nivå bör man kunna bortse från en spelares anpassning till gruppen för en spelare såsom Aaltonen. Hur man än ser det så kommer han att vara en oerhört viktig pjäs i ett lag som Rögle, oavsett vad lagkamraterna tycker.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 16:48

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Ni börjar bli lite väl trångsynta gällande Aaltonen tycker jag. Det är väl för fan sunt att han var missnöjd när laget presterade som skit?

Nu missförstår du nog mig. Jag hade gärna sett Aaltonen igen. Men jag är inte säker på att en spelare som Brithen är så hypad över att han dyker upp i laguppställningen igen (utan att veta Brithens relation till honom). Att han ogillades för att han var bitter över att förlora så mycket stämmer inte med vad jag har hört från folk runt laget på den tiden. Som jag förstod det så brydde han inte sig nämnvärt om hur laget presterade. Detta var en mellansäsong för honom efter hans ögonskada och han skulle mest hämta ut så mycket han kunde få vid den tiden. Vad jag fått till mig är att han inte var så rolig att ha i gruppen som person. Har man sysslat med lagidrott så vet man hur mycket en person kan påverka gruppens prestation i en både positiv och negativ riktning. I Aaltonens fall var det mer det senare. Om jag förstått det rätt så är detta en av anledningarna att ingen NHL klubb försökt plocka upp honom.

Dock tycker jag att på denna nivå bör man kunna bortse från en spelares anpassning till gruppen för en spelare såsom Aaltonen. Hur man än ser det så kommer han att vara en oerhört viktig pjäs i ett lag som Rögle, oavsett vad lagkamraterna tycker.
Bra skrivet. Det kan mycket väl stämma. Men jag tycker samtidigt att det sista du skriver är viktigt. En spelare av Aaltonens kaliber kan man inte bara avfärda pga att han är lite speciell som person. Med bättre bättre förutsättningar än förra gången så lär både han och laget tycka att det är roligare. Han har ju trots allt haft en plats i finska landslaget så han lär ju inte vara extremt annorlunda. Brithen var ju så ung och oerfaren på den tiden så jag tror inte att han påverkades nämnvärt. Brithen tänker på sin karriär och då tror jag att han hellre väljer en rightare och klasspelare som Aaltonen framför en medioker Schutz som är tillmötesgående på alla sätt. Bra spelare har ofta starka viljor.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170607 kl 17:31

GrönvitaMike skrev:
Mygel skrev:

Bra skrivet. Det kan mycket väl stämma. Men jag tycker samtidigt att det sista du skriver är viktigt. En spelare av Aaltonens kaliber kan man inte bara avfärda pga att han är lite speciell som person. Med bättre bättre förutsättningar än förra gången så lär både han och laget tycka att det är roligare. Han har ju trots allt haft en plats i finska landslaget så han lär ju inte vara extremt annorlunda. Brithen var ju så ung och oerfaren på den tiden så jag tror inte att han påverkades nämnvärt. Brithen tänker på sin karriär och då tror jag att han hellre väljer en rightare och klasspelare som Aaltonen framför en medioker Schutz som är tillmötesgående på alla sätt. Bra spelare har ofta starka viljor.

Håller med, Situationen då och nu är olika. Aaltonen och Kukkonen kunde hålla ihop förra gången. En som den stora backen och den andra som anfallsstjärnan. lägg till lite ego och en förlorande trend och möjligtvis en svag ledarinsats. Minns att det talades friskt inom organisationen att ledarna "inte kunde hantera" en spelare som Aaltonen. Nu finns även erfarenhet från Ahl:s ledare (Lerg) och även Brithèn samt Widing, så jag tror inte att en "diva" skulle ha den effekten på gruppen som han kanske fick förra gången. Många gånger handlar det om de små sakerna som gör den stora skillnaden. Och genom Brithèn-värvningen så visar Rögle, förhoppningsvis, att dessa små sakerna är något man jobbar med. Dessutom så har jag en gammal Aaltonen tröja som jag skulle älska att ha på mig igen med honom på isen. ;-) HEJA RBK
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 17:59

HV-fansen fullkomligt öste in beröm över honom under säsongen på HV-forumet. Har inte handplockat inläggen utan det är alla som rör det spelmässiga och jag ser bara positiva kommentarer.

1 oktober 2016, 20:10
Ted är tillbaka! ...bättre än någonsin.

1 oktober 2016, 23:15
Ja, ser onekligen bättre ut nu. Synd styrningen att han inte fick sätta dit den då hade han landat på 2+1 idag. Riktigt snygg styrning som inte alls var långt borta i första perren som kunde varit 5-0.

2 oktober 2016, 09:04
Och inte minst hur han vid flera tillfällen bar upp pucken i mycket hög fart, t.ex. i förarbetet till Thörnbergs slagskottmål, och detsamma i andra riktningen där han åker ifatt motståndarna och neutraliserar dem.

3 oktober 2016, 12:43
Jävla stark på puck igen, känns som en Dahlén light längs med sargerna nästan, verkar grymt stark i kroppen. Helt klart på rätt väg, ska bli spännande att se vad som händer med kedjorna när Christensen kommer in i laget med.

11 oktober 2016, 18:48
Har sett en helt ny Ted under säsongsinledningen. Han kämpar kopiöst samtidigt som han kombinerar det med fin spelförståelse och teknik! Hatten av för Ted!

15 november 2016, 23:18
Förläng med grabben nu.

16 november 2016, 08:32
Har ifrågasatt Brithén som förstacenter. Men att döma av de senaste matcherna kan jag inte ha mer fel. Överlägsen assistkung och igår var han en av matchens absolut bästa. Kul!

16 november 2016, 09:45
Helt ny spelare detta år. Jag tror han led som fan under AJ och att det körde ner honom i botten för et bra tag. Spelar som en gud längs sargerna.

3 mars 2017, 00:49
Lite upp och ner under säsongen, mest uppdock. Ser honom väldigt gärna fortsätta i laget. Blir han lite jämnare är han riktigt riktigt bra.

3 mars 2017, 13:28
Lite upp och ner under säsongen, mest upp dock. Ser honom väldigt gärna fortsätta i laget. Blir han lite jämnare är han riktigt riktigt bra.

3 mars 2017, 13:28
Jämfört med övriga centrar som vi har så är han väl den som presterat bäst denna säsong...

27 mars 2017, 00:44
Så jävla bra just nu! Så stark, bra överallt i banan.

17 april 2017, 12:31
Snälla förläng med Ted snarast. Riktigt viktig spelare i bra ålder som kan vara en del av stommen i flera år.

18 april 2017, 10:32
Förläng för bövelen! Mycket viktig för HV och just nu spelar han sin bästa hockey någonsin!

18 april 2017, 12:07
Håller helt med! Ted verkar även vara en kille som betyder mycket för gruppen.

18 april 2017, 16:47
Det jag gillar mest med Ted är hans förmåga att skydda pucken. Fy fan vilken perfekt tvåvägsspelare han är. Hoppas på förlängning som alla andra

30 april 2017, 11:09
Hoppas verkligen Ted får och vill förlänga! Så sjukt viktig i BP och i PP levererar han poäng och har sina bästa år framför sig!

6 juni 2017, 21:42
Sjukt tråkigt och en sjukt viktig pjäs lämnar Hv71! Tack för allt du gjort för Hv71 och lycka till i kommande klubb!
Hade gärna sett Ted ytterligare några säsonger i Hv.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 18:18

Anders "Masken" Carlsson har fixat den första av tre spetsar: Ted Brithén. Målvakt och ytterforward återstår. – Det är ganska långt fram där också. Intensiva samtal förs, säger Rögles sportchef.

Fler spelare ska in i Rögletruppen innan lagbygget är komplett. HD-Sporten har bland annat skrivit om André Petersson och Juhamatti Aaltonen.

Vem är ni närmast med att presentera – målvakten eller ytterforwarden?
– Jag tror nog att det blir ytterforwarden, den ligger vi lite närmare.

https://www.hd.se/2017-06-07/rogles-spo ... mpaign=bfr
henkus78

Inläggav henkus78 » 170607 kl 18:38

Då kan vi avskriva LINDBÄCK från Maskens lista, men hans lista är lång så det blir nog bra ändå :-)

http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... rdamerika/
Henrik

Inläggav Henrik » 170607 kl 18:54

Sköna citat Mike! Understryker att vår hemvändare är en riktig prestigevärvning i sina bästa år! :-)

Håller med i tankarna kring Aaltonen. Kanske lite "Lerg-varning" i hemjobbet på isen, kanske lite trist finne i omklädningsrummet? Men vore knasigt att vilja ha tillbaka någon man tycker har dålig karaktär och inflytande på laget. Snacka om självmål i så fall i lagbygget. Så hemsk kan han inte vara. I så fall får väl någon läxa upp divan! Eller kanske än hellre välja en stjärna som kan underordna sig laget. Det behöver inte vara en mes för det. Även om jag känner lite orosvibbar från föregående säsong så börjar kanske omgivning och ledarstab bli tillräckligt tuffa nu och annorlunda jämfört med när Aaltonen var här senast för att kunna inlemma "stjärnor". Tror man ofta varit för impade av stjärnor som anlänt tidigare. Hoppas kärnan i gruppen är så stark nu att man får med sig stjärnorna och låter dem vara kryddan på det gemensamma tåget, men inte lata divor. Alla, oavsett stjärnstatus eller ej, måste jobba som svin om det ska bli bra! Där har t.ex. MÖFF och Lökers redan lyckats väl. Hoppas även RBK:s stomme nu är mogen att få fräs på sin spets i båda riktningarna!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 20:29

Henrik skrev:Sköna citat Mike! Understryker att vår hemvändare är en riktig prestigevärvning i sina bästa år! :-)

Håller med i tankarna kring Aaltonen. Kanske lite "Lerg-varning" i hemjobbet på isen, kanske lite trist finne i omklädningsrummet? Men vore knasigt att vilja ha tillbaka någon man tycker har dålig karaktär och inflytande på laget. Snacka om självmål i så fall i lagbygget. Så hemsk kan han inte vara. I så fall får väl någon läxa upp divan! Eller kanske än hellre välja en stjärna som kan underordna sig laget. Det behöver inte vara en mes för det. Även om jag känner lite orosvibbar från föregående säsong så börjar kanske omgivning och ledarstab bli tillräckligt tuffa nu och annorlunda jämfört med när Aaltonen var här senast för att kunna inlemma "stjärnor". Tror man ofta varit för impade av stjärnor som anlänt tidigare. Hoppas kärnan i gruppen är så stark nu att man får med sig stjärnorna och låter dem vara kryddan på det gemensamma tåget, men inte lata divor. Alla, oavsett stjärnstatus eller ej, måste jobba som svin om det ska bli bra! Där har t.ex. MÖFF och Lökers redan lyckats väl. Hoppas även RBK:s stomme nu är mogen att få fräs på sin spets i båda riktningarna!
Jag tycker nog att Aaltonen hade bättre inställning och åkte mer skridskor än Lerg även i hemjobbet. Och han var klart bättre i man mot man-spelet och mer kreativ. Jag blev väldigt förvånad när jag såg hur nonchalant Lerg var i egen zon med tanke på att han var kapten i AHL. Jag hade förväntat mig en ettrig energispelare men det visade sig vara en lirare och diva. Jag har nog aldrig sett någon uppträda så nonchalant som Lerg gjorde i kvalet.

Precis som du säger är det andra tider nu med en starkare ledning och tredje SHL-säsongen i rad. Finnen skulle inte heller vara den enda lysande stjärnan med tanke på att vi har Brithen och Lerg bland annat. Tror det blir bra. Annars hade jag gärna sett Sweatt eller Carpenter och i andra hand Zaborsky.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170607 kl 20:47

Nja, jag tycker inte alls att Aaltonen var divig på något sätt. Det var snarare att han hade väldigt svårt at acceptera att resten av laget inte håller typ KHL klass. Till exempel han grundlurar en forecheckande spelare, passar till sin kamrat och sen när denne ska passa tillbaka passar han en meter bakåt, han måste bromsa in och motståndarna hinner samla sig. Man har sett honom gå av isen mer än en gång med att vråla nåt på finska och några gånger även skälla på den stackaren som passade fel. Jag finner inget fel i att man ställer krav på sina lagkamrater. Dessutom så har han säkert mognat lite.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170607 kl 21:14

sinner skrev:Nja, jag tycker inte alls att Aaltonen var divig på något sätt. Det var snarare att han hade väldigt svårt at acceptera att resten av laget inte håller typ KHL klass. Till exempel han grundlurar en forecheckande spelare, passar till sin kamrat och sen när denne ska passa tillbaka passar han en meter bakåt, han måste bromsa in och motståndarna hinner samla sig. Man har sett honom gå av isen mer än en gång med att vråla nåt på finska och några gånger även skälla på den stackaren som passade fel. Jag finner inget fel i att man ställer krav på sina lagkamrater. Dessutom så har han säkert mognat lite.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Henrik

Inläggav Henrik » 170607 kl 21:55

sinner skrev:Nja, jag tycker inte alls att Aaltonen var divig på något sätt. Det var snarare att han hade väldigt svårt at acceptera att resten av laget inte håller typ KHL klass. Till exempel han grundlurar en forecheckande spelare, passar till sin kamrat och sen när denne ska passa tillbaka passar han en meter bakåt, han måste bromsa in och motståndarna hinner samla sig. Man har sett honom gå av isen mer än en gång med att vråla nåt på finska och några gånger även skälla på den stackaren som passade fel. Jag finner inget fel i att man ställer krav på sina lagkamrater. Dessutom så har han säkert mognat lite.

Låter bra! Kanske inte så konstruktivt att vråla på finska, men bekräftar bilden av att det snarare är Rögle/omgivningen som behöver lära sig ta hand om Aaltonen och inte tvärtom. Blir det av så hoppas vi och tror att det passar ihop bättre nu! En bra grupp tror på sig själva och tar sig an nya, stöttar och lyfter de unga, underlättar för och använder sig av stjärnorna. Besitter Aaltonen lite mycket finsk sisu så väger säkert t.ex. Widing upp med sitt leende. ;-) Bara det finns ömsesidig respekt så bör de ju kunna acceptera varandras olikheter. Är det mest frågan om att killen har höga krav på sig själv och sin omgivning gillas det skarpt! Då kanske det äntligen kan bli lite av etablering!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170608 kl 08:47

Viktigt för RBK att få hem Ted.

Men jag har varit helt säker på detta ända sedan Liljewall fick silkessnöret. Ingen i RBK hade vågat göra så utan täckning.

Hoppas nu på en vass ytter (utöver Sandin) och en 1:e back på de. Sedan är laget redo för en bra säsong.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170608 kl 09:51

...och en målvakt ;)
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170608 kl 10:19

Hehe, ja en sån oxå :-)
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170608 kl 12:14

Mygel skrev:...och en målvakt ;)

har mest ågren för målvaktsvalet, kan knappt sova om nätterna. Visst glädjer det mig att Ted är tillbaga och att det spekuleras vilt om annan spets på vej men jag hoppas att vi får in en stadig pjäs som kommer vakta kassen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170608 kl 16:14

Å andra sidan har vi ett bättre försvar i år och är inte lika beroende av en toppmålvakt. Vi behöver såklart en bra målvakt ändå.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170608 kl 18:02

Gillar att tänka laguppställningar (som ni kanske märkt) här är dagsläget:

Fairchild - Schira

Alen - Liljegren

Younan - Gagné

Almen - Marshall

(Bra balans höger/vänsterspelare och offensiv och defensiv)

Hedberg - Brithén - NY (Tror Hedbergs fart kan komplettera Brithéns smartness och kompletta spelstil bra. En rightare av spets där blir mycket bra)

Lerg - Connolly - Collberg (Tycker en Collberg behövs här, From blir för lik Lerg och för mycket dragningar och dylikt, tror Collberg kan leverera med dessa herrar. Speciellt om han går ner 6-7kg fett och blir rappare och får förtroende. Passningsgeniet Connolly tillsammans med två riktigt bra skyttar borde skapa oreda)

Rensfeldt - Ryfors - Widing (Roligaste kedjan på pappret, fart, poäng, finess, tyngd, tror den kan bli en riktigt vass tredje kedja som kan producera och skapa oreda minst lika mycket som andra kedjan)

Matson - Karlsson - From - Sylle (Kan alternera lite, vill man ha en checkande lina så sätter man inte Sylle, annars blir From mer användbar. Har svårt att se var From ska ta plats i en högre kedja i dagsläget, möjligt han klättrar sig uppåt och kanske nosar på collbergs plats)

Överlag tycker jag laget ser bra ut! Ett par steg upp, framförallt på backsidan. Tycker även forwardssidan har blivit spetsigare. Byta Schutz och Fraser mot Brithén och t ex Aaltonen kommer göra mycket. Samtidigt som kedjorna bakom är jämnare och spetsigare iom "nyförvärven" av Widing och Hedberg. Gillar vad jag ser, och får vi hålla oss hela och friska samtidigt som vi får in i målvakt av toppklass blir detta bra.

Tror även tränarstaben är bättre balanserad och framförallt högre kompetens med Ross och Hansson nu. Samtidigt som man inte kommer vara lika naiv som förra året och spela en bättre hockey från start. Vi fick kvala tack vare den tunna starten och den lilla övertro på spelsystemet. Kan tränarna gjuta självförtroende i grabbarna och ett system som känns stabilt och samtidigt rolig kommer detta bli kanon. Vi pratar väldigt lite om betydelsen av tränarna här. Personligen tror jag som sagt att intåget av Ross och Hansson får en helt annan tyngd, och kommer vara minst lika mycket tunga på vågen som en första femma i längden. Få ihop en grupp att trivas och ha självförtroende är A-O. Det kan vi bara titta tillbaka på säsongen 12-13 och konstatera.

Ytterst positiv och taggad för säsong!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170608 kl 19:31

Här är mina formationer.

Svedberg/Taylor (Kruse)

Gagne - Schira
Fairchild - Liljegren
Alen - Younan
(Almen, Lindström)

Hedberg - Brithen - Aaltonen
Rensfeldt - Connolly - Lerg
Widing - Ryfors - Collberg
Matson - Karlsson - Sandin
(From, Sylwander)

Hade nog lånat ut Sylwander eller From. Kan inte ha båda som extra. Visar bara hur överflödig Sylle är och att man borde ha brutit med honom. Samtidigt skulle det inte förvåna mig ett dugg om han tar plats bredvid Karlsson och Matson och petar Sandin/Collberg. Rögle har ju lite förkärlek för brunkare.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170608 kl 19:45

Ser mkt spännande ut när nu Brithen landat. Aaltonen och Hedberg sidan om honom är en toppkedja i SHL!!!! Att Sylle fick stanna och förhoppningsvis utvecklas beror väl bl a på att man höll på att få klart med Brithen eftersom de är bra kompisar och lite Röglehjärta måste vi ha kvar. Räkna inte ut honom, tror verkligen att han vill lyfta sig nu till varje pris. Ser mkt spännande ut. När det gäller målvakter finns ju också Pogge och Ben Scrivens tillgängliga. Tycker att Pogge gjorde det väldigt bra i FBK innan han stack till KHL.
Henrik

Inläggav Henrik » 170609 kl 12:42

Självklart är det skoj att redan nu spekulera i en ordinarie laguppställning! :-)

För tränarna kommer det så klart att inrymma en rad situationsberoende ställningstagande. Det finns en mängd tänkbara alternativ och laguppställningen ”lever” hela säsongen. De kan prioritera, balansera och kombinera på olika sätt. Givna dimensioner är individuell kompetens/egenskaper/karaktär, form, ålder/erfarenhet/rutin som ska utmynna i gemensam kemi i enheterna, balans i laget osv. Givet att vi får vad vi tror på forwardssidan skulle jag väga möjligheter och resonera på följande vis kring de kanske mest uppenbara alternativen för ett premiärlag. Jag inleder med kedjeformationerna, lite med uteslutningsmetoden, genom att först placera in de mer givna som förväntas ”leda laget”. Slutligen upprepar jag mig kort kring backarna. Håll till godo och kommentera gärna!

Först några antaganden till. I de två första formationerna är Brithén och Connolly givna centrar. Lerg är given vänstervinge och Aaltonen är given högervinge i någon av dem. Utöver det verkar Widing vilja ha en högerkant och är rimligtvis närmast given på kedja 1-3. Jag uppfattar att Sandin och Collberg föredrar höger- framför vänsterkanten, att Ryfors och Karlsson föredrar centerpositionen men också kan spela på vänsterkanten, att Rensfeldt, Hedberg och From föredrar vänster- framför högerkant, att man främst vill använda Sylle som vänstervinge, bara i nödfall som center och att Matson själv föredrar en centerpostion, men också gärna tar en högerytterpostion.

Det går alltså att tänka sig en ”superkedja” med Lerg-Brithén-Aaltonen, men kanske blir laget då totalt sett för känsligt, sårbart eller förutsägbart? Tränarna kan också vilja sprida ut spetskompetensen i de två förstaformationerna och hoppas hitta passande tredjelänkar bland de övriga för respektive formation. För laget är mycket vunnet om någon av de yngre kan överraska, förmå komplettera spetsen och lyfta lagets lägstanivå. Kanske får de lättare sitt stora genombrott i gott sällskap?

Med ett liknande resonemang kan man också vilja spara viss erfarenhet till en tredje- och kanske till och med en fjärdeformation för att bättre balansera och stödja ungdomlig talang? En fråga är också om man vill ha en fjärde ”brunkarformation” eller om man strävar efter fyra spelande och producerande enheter? Topplagen verkar i alla fall sträva efter det senare. Kanske är RBK ännu inte moget en sådan disposition av laget?

Vi får se hur utveckling, form, skador, kemi och tränarfilosofi ger laget form. Men jag skulle vilja göra ett försök att sprida kompetenser och balansera ålder och erfarenhet lite över kedjorna i syfte att försöka få fyra producerande enheter, så långt det är möjligt utan att för den skull göra hierarkin eller visst fokus på olika roller helt otydlig. Då skulle det kunna se ut så här:

Rensfeldt-Brithén-Aaltonen,
Lerg-Connolly-Collberg/Sandin
Hedberg-Ryfors-Widing
From/Sylle-Karlsson-Matson/Sandin

Men under inga omständighet får det vara ett självändamål att ”smeta ut” spetsen om man riskerar att få en för svag förstaenhet. Fråga 1 blir därför: Ska ”superkedjan” testas och i så fall Rensfeldt och Lerg byta plats? Lerg är hursomhelst given i kedja 1 eller 2. Rensfeldt går i min värld före Hedberg i utgångsläget, men båda bör vara nästan givna på förhand i kedja 1-3. Fråga 2 blir då vilken enhet som mår bäst av att kompletteras med Rensfeldts tyngd respektive Hedbergs fart på sin vänsterkant? Man får naturligtvis prova sig fram, men bör alltså till en början prioritera att hitta rätt sällskap för Brithén och Aaltonen, att få en riktigt bra förstaformation att fungera. Någon av övriga kedjor får i värsta fall hellre halta eller brista i kemi än att allt blir ”mellanmjölk”, likt i Örebro eller Luleå ifjol. I slutändan spelar det ingen roll för laget om det är Rensfeldt eller Hedberg som flankerar i 1 eller 3. Frågan om vem som är bäst är också närmast irrelevant. Frågan är vem som bidrar bäst i vilken enhet, i första hand med Brithén och Aaltonen, för att vi ska få mest ut av laget som helhet?

From är på förhand fortfarande en joker, extraspelare och ersättare. En sådan spelare ska helst gå in i kedja 1-3, men kanske kan även fjärde fungera om man släpper lite på fjärdekedjans renodlade karaktär av brunkarkedja och i stället strävar lite mer mot fyra producerande enheter som alla är mer allsidiga? Oavsett var i laget så gör From klokt i att ta chansen när han får den. Kan han få sitt stora genombrott i år vore det fantastiskt mycket värt för laget. Sylle är förmodligen bara aktuell för just brunkarvarianten av fjärdeformationen, i annat fall en nödlösning någonstans eller reserv. Hoppas man inte låter honom eller någon annat sitta på läktaren. Skicka dem tom hellre på gratis tjänstgöring för speltid i Oskarshamn. Då får man en ”win-win-win-situation”!

På högerkanten känns det kanske ännu klurigare och mer byggt på förhoppningar. Min förhoppning är att Collberg eller möjligen Sandin är mogna för ett stort genombrott i andrakedjan, i sällskap av Lerg och Connolly. Jag tror att Collberg ligger närmast, med bra fart och fint skott. Bara han vågar, släpper loss och inte tvekar, skjuter snabbt och direkt. Mod och relativt tidig framgång på säsongen som föder självförtroende blir en nyckel. Matson är kanske ett tänkbart men i mitt tycke tråkigt och fegt alternativ som bör vara avhängigt de yngre talangernas misslyckande eller skador. Widing är egentligen given tvåa till höger rent hierarkiskt eller individuellt. Men samtidigt tror jag att det är smart att reservera hans rutin och förmodligen assisterande kaptensroll för tredjekedjan. Där kan man säkert köra antingen Ryfors eller Karlsson, kanske tom Matson som center? Men speedkulan Hedberg bredvid Ryfors och Widing är alltså det utgångstips jag fastnat för. En spännande mix! Men det kan som sagt säkert också fungera fint att växla Hedberg och Rensfeldt. Frågan är alltså mest hur man bäst disponerar deras fart respektive tyngd i kedja 1-3 (även Lerg och möjligen From är inblandade är alltså inblandade där). Vikten av en lyckad tredjekedja kan inte föringas. Man bör absolut sträva efter att finna minst tre potentiellt producerande enheter.

Kedja fyra blir kanske klurigast i år? Tidigare har jag sett Sylle och Matson som givna i denna ”brunkarformation” att matcha mot förstaformationer, för att vinna tekningar, döda utvisningar, kontra in mål, vara sjukt jobbiga att möta och föra upp pucken till tekningar i anfallszon. Får man inte användning för Matson på annan plats så bör han väl vara given här? För man lär inte sätta sin ”allt-i-allo” som reserv eller på läktaren. Och när nu Sylle ändå är kvar i gänget bör han rimligtvis också få chansen här. Men någon korkad avstängning eller matchsviter med underprestation har han sannolikt inte råd med om han vill spela denna säsong. Både Matson och Sylle kan bland lagets spelare i ”rätt ålder” personifiera lagets lägstanivå som oavsett hur fin spets vi får in också måste lyfta i år för att laget ska lyckas bättre. Karlsson eller Ryfors blir förmodligen center i denna formation även om Matson är ett tänkbart alternativ också här. Kanske kan man blanda upp fjärdekedjan med From och/eller Sandin? Kanske får vi tom se From-Matson-Sandin tillsammans någon gång när någon underpresterat, är sjuk eller skadad?

Vi får verkligen hoppas att vi slipper ett fasansfullt skadehelvete i år och att tränarna får chansen att matcha mer av vad man tycker är ett ordinarie lag. Vi vet dock på förhand att det nästan varje omgång med största sannolikhet alltid är någon som är indisponibel. Därför är det nog bra att de är 14 som slåss om 12+1 forwardsplatser till match och att många spelare går att använda på flera positioner, att det dessutom finns ett par bröder Elvenes på utlån och ett lovande J20 i reserv.

Om alla till en början är friska och presterar väl så skulle jag åtminstone en bit in på hösten försöka undvika att snedfördela istid och slita snett på spelarmaterialet i onödan, kanske låta åtminstone vissa, kanske främst From, Sylle, Sandin, Matson och Karlsson alternera på sina poster för att få alla delaktiga, hålla alla varma, bibehålla konkurrensen och samtidigt spara på spelarna i den mån det går. Självklart är en bra start på säsongen viktig. Så absolut inget jämlikhetstänk bara för sakens skull. Det är prestationer och resultat som räknas. Däremot skulle jag vilja få med hela truppen på båten, likt ”Bulan” i Brynäs, och inte tycka att en mer given förstauppställning är något som nödvändigtvis måste utkristallisera sig förrän kring jul. Den verkligt brutala matchningen av de som presterar allra bäst skulle maximeras först i ett avgörande skede för positionering inför och under slutspelet. Det gäller att alla är så fräscha som möjligt, med ända in i mål och presterar bäst när det verkligen gäller, likt i Malmö ifjol, att där finns några uns till att krama ut.

Backsidan är på pappret komplett, men vi vet att Marshall är oönskad samtidigt som vi önskar oss mer av Almen. Därav är de sex ordinarie backarna i dagsläget givna. Schira är den hörnsten som får spela mest och i alla situationer. Troligen hoppas man att Gagné ska vara hans partner, redo för en fin rookiesäsong och tillika spel i samtliga situationer. Om nu Liljegren stannar tycker jag det vore närmast tjänstefel att inte satsa på honom, i alla fall länge och väl, i något av de två första backparen samt i en av pp-formationerna. Tvivlar på att han någonsin kommer att spela så mycket i boxplay. Talangen ska användas och frodas, men behöver för att det ska lyckas sannolikt stöd och assistans av bästa möjliga fadersgestalt. I dagsläget måste det vara Fairchild. För man vill inte placera tillika högerfattade Schira i samma backpar som Liljegren, knappast heller SHL-debutanten Gagné. Inte heller relativt orutinerade Alen känns tryggt nog. Och varför lägga ett ”farsa-ansvar” på SHL-debutanten Younan, född 96? Nä, i dagsläget måste nästan Liljegren och Fairchild visa sig förstå och kunna komplettera varandra väl. Lika barn leka bäst heter det ju. De får rimligtvis turas om att följa med i offensiven och säkra bakåt. Förhoppningsvis kan Younan och Alen, båda kanske så där lagom stabila och relativt lika, fungera väl tillsammans och utvecklas vidare till fina tvåvägsbackar.

De två första backparen är alltså Schira-Gagné och Liljegren-Fairchild. Vilket par som är första och andra lämnar jag öppet. Tredje är Younan-Alen. Almen är sjunde back, kanske en junior som Rasmus Sandin (om man nu vill ha honom i J20 och inte låna ut direkt för seniorspel i HA) åttonde? För budgetmedlen antas vara slut och Marshall sitta på läktaren eller mucka utvisningar i ett annat lag. T.ex Svedberg (Kruse) bör vara en alldeles utmärkt sista utpost.

Trevlig helg alla! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170609 kl 12:42

Självklart är det skoj att redan nu spekulera i en ordinarie laguppställning! :-)

För tränarna kommer det så klart att inrymma en rad situationsberoende ställningstagande. Det finns en mängd tänkbara alternativ och laguppställningen ”lever” hela säsongen. De kan prioritera, balansera och kombinera på olika sätt. Givna dimensioner är individuell kompetens/egenskaper/karaktär, form, ålder/erfarenhet/rutin som ska utmynna i gemensam kemi i enheterna, balans i laget osv. Givet att vi får vad vi tror på forwardssidan skulle jag väga möjligheter och resonera på följande vis kring de kanske mest uppenbara alternativen för ett premiärlag. Jag inleder med kedjeformationerna, lite med uteslutningsmetoden, genom att först placera in de mer givna som förväntas ”leda laget”. Slutligen upprepar jag mig kort kring backarna. Håll till godo och kommentera gärna!

Först några antaganden till. I de två första formationerna är Brithén och Connolly givna centrar. Lerg är given vänstervinge och Aaltonen är given högervinge i någon av dem. Utöver det verkar Widing vilja ha en högerkant och är rimligtvis närmast given på kedja 1-3. Jag uppfattar att Sandin och Collberg föredrar höger- framför vänsterkanten, att Ryfors och Karlsson föredrar centerpositionen men också kan spela på vänsterkanten, att Rensfeldt, Hedberg och From föredrar vänster- framför högerkant, att man främst vill använda Sylle som vänstervinge, bara i nödfall som center och att Matson själv föredrar en centerpostion, men också gärna tar en högerytterpostion.

Det går alltså att tänka sig en ”superkedja” med Lerg-Brithén-Aaltonen, men kanske blir laget då totalt sett för känsligt, sårbart eller förutsägbart? Tränarna kan också vilja sprida ut spetskompetensen i de två förstaformationerna och hoppas hitta passande tredjelänkar bland de övriga för respektive formation. För laget är mycket vunnet om någon av de yngre kan överraska, förmå komplettera spetsen och lyfta lagets lägstanivå. Kanske får de lättare sitt stora genombrott i gott sällskap?

Med ett liknande resonemang kan man också vilja spara viss erfarenhet till en tredje- och kanske till och med en fjärdeformation för att bättre balansera och stödja ungdomlig talang? En fråga är också om man vill ha en fjärde ”brunkarformation” eller om man strävar efter fyra spelande och producerande enheter? Topplagen verkar i alla fall sträva efter det senare. Kanske är RBK ännu inte moget en sådan disposition av laget?

Vi får se hur utveckling, form, skador, kemi och tränarfilosofi ger laget form. Men jag skulle vilja göra ett försök att sprida kompetenser och balansera ålder och erfarenhet lite över kedjorna i syfte att försöka få fyra producerande enheter, så långt det är möjligt utan att för den skull göra hierarkin eller visst fokus på olika roller helt otydlig. Då skulle det kunna se ut så här:

Rensfeldt-Brithén-Aaltonen,
Lerg-Connolly-Collberg/Sandin
Hedberg-Ryfors-Widing
From/Sylle-Karlsson-Matson/Sandin

Men under inga omständighet får det vara ett självändamål att ”smeta ut” spetsen om man riskerar att få en för svag förstaenhet. Fråga 1 blir därför: Ska ”superkedjan” testas och i så fall Rensfeldt och Lerg byta plats? Lerg är hursomhelst given i kedja 1 eller 2. Rensfeldt går i min värld före Hedberg i utgångsläget, men båda bör vara nästan givna på förhand i kedja 1-3. Fråga 2 blir då vilken enhet som mår bäst av att kompletteras med Rensfeldts tyngd respektive Hedbergs fart på sin vänsterkant? Man får naturligtvis prova sig fram, men bör alltså till en början prioritera att hitta rätt sällskap för Brithén och Aaltonen, att få en riktigt bra förstaformation att fungera. Någon av övriga kedjor får i värsta fall hellre halta eller brista i kemi än att allt blir ”mellanmjölk”, likt i Örebro eller Luleå ifjol. I slutändan spelar det ingen roll för laget om det är Rensfeldt eller Hedberg som flankerar i 1 eller 3. Frågan om vem som är bäst är också närmast irrelevant. Frågan är vem som bidrar bäst i vilken enhet, i första hand med Brithén och Aaltonen, för att vi ska få mest ut av laget som helhet?

From är på förhand fortfarande en joker, extraspelare och ersättare. En sådan spelare ska helst gå in i kedja 1-3, men kanske kan även fjärde fungera om man släpper lite på fjärdekedjans renodlade karaktär av brunkarkedja och i stället strävar lite mer mot fyra producerande enheter som alla är mer allsidiga? Oavsett var i laget så gör From klokt i att ta chansen när han får den. Kan han få sitt stora genombrott i år vore det fantastiskt mycket värt för laget. Sylle är förmodligen bara aktuell för just brunkarvarianten av fjärdeformationen, i annat fall en nödlösning någonstans eller reserv. Hoppas man inte låter honom eller någon annat sitta på läktaren. Skicka dem tom hellre på gratis tjänstgöring för speltid i Oskarshamn. Då får man en ”win-win-win-situation”!

På högerkanten känns det kanske ännu klurigare och mer byggt på förhoppningar. Min förhoppning är att Collberg eller möjligen Sandin är mogna för ett stort genombrott i andrakedjan, i sällskap av Lerg och Connolly. Jag tror att Collberg ligger närmast, med bra fart och fint skott. Bara han vågar, släpper loss och inte tvekar, skjuter snabbt och direkt. Mod och relativt tidig framgång på säsongen som föder självförtroende blir en nyckel. Matson är kanske ett tänkbart men i mitt tycke tråkigt och fegt alternativ som bör vara avhängigt de yngre talangernas misslyckande eller skador. Widing är egentligen given tvåa till höger rent hierarkiskt eller individuellt. Men samtidigt tror jag att det är smart att reservera hans rutin och förmodligen assisterande kaptensroll för tredjekedjan. Där kan man säkert köra antingen Ryfors eller Karlsson, kanske tom Matson som center? Men speedkulan Hedberg bredvid Ryfors och Widing är alltså det utgångstips jag fastnat för. En spännande mix! Men det kan som sagt säkert också fungera fint att växla Hedberg och Rensfeldt. Frågan är alltså mest hur man bäst disponerar deras fart respektive tyngd i kedja 1-3 (även Lerg och möjligen From är inblandade är alltså inblandade där). Vikten av en lyckad tredjekedja kan inte föringas. Man bör absolut sträva efter att finna minst tre potentiellt producerande enheter.

Kedja fyra blir kanske klurigast i år? Tidigare har jag sett Sylle och Matson som givna i denna ”brunkarformation” att matcha mot förstaformationer, för att vinna tekningar, döda utvisningar, kontra in mål, vara sjukt jobbiga att möta och föra upp pucken till tekningar i anfallszon. Får man inte användning för Matson på annan plats så bör han väl vara given här? För man lär inte sätta sin ”allt-i-allo” som reserv eller på läktaren. Och när nu Sylle ändå är kvar i gänget bör han rimligtvis också få chansen här. Men någon korkad avstängning eller matchsviter med underprestation har han sannolikt inte råd med om han vill spela denna säsong. Både Matson och Sylle kan bland lagets spelare i ”rätt ålder” personifiera lagets lägstanivå som oavsett hur fin spets vi får in också måste lyfta i år för att laget ska lyckas bättre. Karlsson eller Ryfors blir förmodligen center i denna formation även om Matson är ett tänkbart alternativ också här. Kanske kan man blanda upp fjärdekedjan med From och/eller Sandin? Kanske får vi tom se From-Matson-Sandin tillsammans någon gång när någon underpresterat, är sjuk eller skadad?

Vi får verkligen hoppas att vi slipper ett fasansfullt skadehelvete i år och att tränarna får chansen att matcha mer av vad man tycker är ett ordinarie lag. Vi vet dock på förhand att det nästan varje omgång med största sannolikhet alltid är någon som är indisponibel. Därför är det nog bra att de är 14 som slåss om 12+1 forwardsplatser till match och att många spelare går att använda på flera positioner, att det dessutom finns ett par bröder Elvenes på utlån och ett lovande J20 i reserv.

Om alla till en början är friska och presterar väl så skulle jag åtminstone en bit in på hösten försöka undvika att snedfördela istid och slita snett på spelarmaterialet i onödan, kanske låta åtminstone vissa, kanske främst From, Sylle, Sandin, Matson och Karlsson alternera på sina poster för att få alla delaktiga, hålla alla varma, bibehålla konkurrensen och samtidigt spara på spelarna i den mån det går. Självklart är en bra start på säsongen viktig. Så absolut inget jämlikhetstänk bara för sakens skull. Det är prestationer och resultat som räknas. Däremot skulle jag vilja få med hela truppen på båten, likt ”Bulan” i Brynäs, och inte tycka att en mer given förstauppställning är något som nödvändigtvis måste utkristallisera sig förrän kring jul. Den verkligt brutala matchningen av de som presterar allra bäst skulle maximeras först i ett avgörande skede för positionering inför och under slutspelet. Det gäller att alla är så fräscha som möjligt, med ända in i mål och presterar bäst när det verkligen gäller, likt i Malmö ifjol, att där finns några uns till att krama ut.

Backsidan är på pappret komplett, men vi vet att Marshall är oönskad samtidigt som vi önskar oss mer av Almen. Därav är de sex ordinarie backarna i dagsläget givna. Schira är den hörnsten som får spela mest och i alla situationer. Troligen hoppas man att Gagné ska vara hans partner, redo för en fin rookiesäsong och tillika spel i samtliga situationer. Om nu Liljegren stannar tycker jag det vore närmast tjänstefel att inte satsa på honom, i alla fall länge och väl, i något av de två första backparen samt i en av pp-formationerna. Tvivlar på att han någonsin kommer att spela så mycket i boxplay. Talangen ska användas och frodas, men behöver för att det ska lyckas sannolikt stöd och assistans av bästa möjliga fadersgestalt. I dagsläget måste det vara Fairchild. För man vill inte placera tillika högerfattade Schira i samma backpar som Liljegren, knappast heller SHL-debutanten Gagné. Inte heller relativt orutinerade Alen känns tryggt nog. Och varför lägga ett ”farsa-ansvar” på SHL-debutanten Younan, född 96? Nä, i dagsläget måste nästan Liljegren och Fairchild visa sig förstå och kunna komplettera varandra väl. Lika barn leka bäst heter det ju. De får rimligtvis turas om att följa med i offensiven och säkra bakåt. Förhoppningsvis kan Younan och Alen, båda kanske så där lagom stabila och relativt lika, fungera väl tillsammans och utvecklas vidare till fina tvåvägsbackar.

De två första backparen är alltså Schira-Gagné och Liljegren-Fairchild. Vilket par som är första och andra lämnar jag öppet. Tredje är Younan-Alen. Almen är sjunde back, kanske en junior som Rasmus Sandin (om man nu vill ha honom i J20 och inte låna ut direkt för seniorspel i HA) åttonde? För budgetmedlen antas vara slut och Marshall sitta på läktaren eller mucka utvisningar i ett annat lag. T.ex Svedberg (Kruse) bör vara en alldeles utmärkt sista utpost.

Trevlig helg alla! :-)
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170609 kl 12:45

Hur underbart hade det inte varit med sandin x2 :-)

https://www.hd.se/2017-06-10/rogle-varv ... ran-brynas
Henrik

Inläggav Henrik » 170609 kl 12:48

Morkullan skrev:Hur underbart hade det inte varit med sandin x2 :-)

Skitbra! Såklart inga som i dagsläget kan ersätta den spets vi behöver nu, men kanske i framöver? Onekligen spännande och lovande bröder! :-)
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170609 kl 12:53

Henrik skrev:

Skitbra! Såklart inga som i dagsläget kan ersätta den spets vi behöver nu, men kanske i framöver? Onekligen spännande och lovande bröder! :-)

Nej, det är självfallet ingen spetsvärvning, men onekligen en av de största backtalangerna i Sverige i sin åldersgrupp. En extremt bra backup bakom 6-7 startande backar ifall det skulle komma skador. I värsta fall blir det som en Alexander Nylander, ingen påverkan på A-laget mer än det trillar in pengar när han skriver NHL-kontrakt. I bästa fall hårdnar konkurrensen och alla höjer sig.
Henrik

Inläggav Henrik » 170609 kl 13:16

Morkullan skrev:
Henrik skrev:

Nej, det är självfallet ingen spetsvärvning, men onekligen en av de största backtalangerna i Sverige i sin åldersgrupp. En extremt bra backup bakom 6-7 startande backar ifall det skulle komma skador. I värsta fall blir det som en Alexander Nylander, ingen påverkan på A-laget mer än det trillar in pengar när han skriver NHL-kontrakt. I bästa fall hårdnar konkurrensen och alla höjer sig.

Exakt!

Återgå till "Röglespelare"