171012 Luleå - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

171012 Luleå - Rögle

Inläggav GrönvitaMike » 171010 kl 14:37

Det ser ut att bli nya formationer till den här matchen. Aaltonen - Rensfeldt - Collberg blir en. Spontant känns den fel men jag tror samtidigt att Rensfeldt kan bli mer delaktig som center.
Skönt att Aaltonen är med igen och att det inte var något mer än en markering!

Mest sannolikt blir det:

From - Brithen - Hedberg
Lerg - Connolly - Widing
Aaltonen - Rensfeldt - Collberg
Sylwander - Karlsson - Matson

Jag tror tyvärr att Ryfors återigen hamnar utanför laget.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Re: 171012 Luleå - Rögle

Inläggav ogilthorpe » 171010 kl 15:29

Tycker förstakedjan skulle byggas om till den förstakedja som det var tänkt på pappret.

Ted är inköpt förstacenter. JMA är inköpt som största stjärnan som ska göra poäng. Dags att testa dessa två tillsammans och så behålla Hedberg, som ändå är den forward som visat mest förstakedje-takter. Det är ju inte så att det har slagit gnistor om From/Ted/Hedberg på sistone. From tycker jag har återgått till one-man-show-valpighet, även om han fortsatt har sjukt fin fart. Att sätta Aaltonen med Rensfeldt/Collberg känns som en fortsatt märklig matchning av finnen, om det nu skulle bli så.

Ryfors tror jag lämnar klubben så fort han får möjlighet. Ströbyten och destruktivt mög är inte vad en sådan spelare behöver. Men det är bara min personliga reflektion.

Rensfeldt, med tanke på hur seg han har sett ut på rören så känns det mindre bra att ha honom som center. Tycker inte han har visat någonting av värde den här säsongen och jag hade lätt spelat Ryfors före honom alla dagar i veckan. Inte minst med tanke på utvecklingspotentialen. Men hoppas innerligt att han tar några kliv framåt.

Widing i andra känns bra. Hans fart och uppoffrande spelstil kan funka fint där.
Berra

Inläggav Berra » 171010 kl 15:57

GrönvitaMike skrev:Det ser ut att bli nya formationer till den här matchen. Aaltonen - Rensfeldt - Collberg blir en. Spontant känns den fel men jag tror samtidigt att Rensfeldt kan bli mer delaktig som center.
Skönt att Aaltonen är med igen och att det inte var något mer än en markering!

Mest sannolikt blir det:

From - Brithen - Hedberg
Lerg - Connolly - Widing
Aaltonen - Rensfeldt - Collberg
Sylwander - Karlsson - Matson

Jag tror tyvärr att Ryfors återigen hamnar utanför laget.

Förstår inte hur någon i fjärde formationen kan gå före Ryfors
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 171010 kl 16:22

Kommer vara på plats i Luleå och kika. Ska bli kul att se hur laget fortsätter att agera, känns som defensiven kommer bli fokus och en målsnål tillställning. Hoppas man kan spela bra och aggressivt defensivt och få med sig farten och skapa framåt samtidigt. Lite mer aktivitet och brinnande från många händer och fötter än mot KHK i första perioden. Sandin ska helt klart spela istället för williamsson, allt annat är tjänstefel. Younan kommer in i det lite mer hela tiden känns det som.

Kommer vi upp och är aktiva och bjuder på kamp från första till sista sekund så kan vi komma iväg med poäng i Luleå.

Lite smått spännande att se Cehlin - Olausson - Kovacs i deras förstakedja. Kan bli att åka av.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171010 kl 21:41

ogilthorpe skrev:Rensfeldt, med tanke på hur seg han har sett ut på rören så känns det mindre bra att ha honom som center. Tycker inte han har visat någonting av värde den här säsongen och jag hade lätt spelat Ryfors före honom alla dagar i veckan. Inte minst med tanke på utvecklingspotentialen. Men hoppas innerligt att han tar några kliv framåt.
Jag tycker nästan tvärtom att hans seghet lämpar sig bättre i mitten där han behöver ligga rätt istället för att tokchecka. Lite som Liljewall, som jag tyckte var bättre på centerpositionen. Olausson i Luleå är ingen speedkula heller, fast det kompenserar han med sin skicklighet och spelsinne, Rensfeldt har varken eller. Det är hursomhelst spännande att testa, han var ju center i MIF och gjorde det bra. Tycker bara att han har fel omgivning.
Rätt sjukt att man inte testat Aaltonen med Brithen, eftersom det var tanken från första början.

Så här hade jag nog ställt upp.

Hedberg - Brithen - Aaltonen
Lerg - Connolly - Widing
Ryfors - Rensfeldt - Collberg
From - Karlsson - Matson

Gagné - Fairchild
R.Sandin - Schira
Alen - Younan
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171010 kl 21:54

Konstigt med Rensfeldt. Jag tycker han har varit en stabil pålitligt spelare de senaste två säsongerna.
Ingen blixt från klar himmel, men man kan lita på honom och en hög lägstanivå.
Hoppas han kommer igång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171010 kl 22:03

Jag är inte jätteförvånad. Han brukar försvinna under långa perioder men ändå göra sina poäng, som i många fall är alibi. Han är trubbig och seg och känns malplacerad i alla kedjekombinationer. För att få ut det man vill av honom så måste han matchas med de absolut bästa och inte i en tredjefemma med typ Collberg och Ryfors. Han är inte riktigt typen som lyfter sina medspelare.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171010 kl 22:46

GrönvitaMike skrev:
ogilthorpe skrev:Rensfeldt, med tanke på hur seg han har sett ut på rören så känns det mindre bra att ha honom som center. Tycker inte han har visat någonting av värde den här säsongen och jag hade lätt spelat Ryfors före honom alla dagar i veckan. Inte minst med tanke på utvecklingspotentialen. Men hoppas innerligt att han tar några kliv framåt.
Jag tycker nästan tvärtom att hans seghet lämpar sig bättre i mitten där han behöver ligga rätt istället för att tokchecka. Lite som Liljewall, som jag tyckte var bättre på centerpositionen. Olausson i Luleå är ingen speedkula heller, fast det kompenserar han med sin skicklighet och spelsinne, Rensfeldt har varken eller. Det är hursomhelst spännande att testa, han var ju center i MIF och gjorde det bra. Tycker bara att han har fel omgivning.
Rätt sjukt att man inte testat Aaltonen med Brithen, eftersom det var tanken från första början.

Så här hade jag nog ställt upp.

Hedberg - Brithen - Aaltonen
Lerg - Connolly - Widing
Ryfors - Rensfeldt - Collberg
From - Karlsson - Matson

Gagné - Fairchild
R.Sandin - Schira
Alen - Younan

" From i fjärde känns rätt meningslöst", skrev du till mig i khk-tråden. :)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171010 kl 23:12

Jag skulle byta plats på From och Ryfors i de formationerna. Ryfors har varit väldigt sval i upptakten. Helst hade jag plockat bort Karlsson helt och satt Ryfors som center i fjärde med Sandin och Matson på kanterna.

Jag tycker att Collberg har skills, men har får inte ihop dem. Det måste finnas ett sätt att få ut mer av det han faktiskt besitter. Kanske en snabbare och mer kreativ kille på andra sidan kan se till att han får nyttja sitt skott mer?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171011 kl 00:53

Demon-Willaume skrev:" From i fjärde känns rätt meningslöst", skrev du till mig i khk-tråden. :)
Hade på känn att du skulle ta upp det ;-) Det är fortfarande meningslöst hehe men i brist på annat... Man skulle kunna, precis som Mygel är inne på, byta plats på From och Ryfors eftersom den sistnämnde gnuggar mer.

Varför gör man det inte enkelt för sig och flyttar upp Aaltonen i första med Brithen och Hedberg. Det var väl tanken från början? Finns det någon som tror att Aaltonen inte hade kunnat göra Froms jobb och ännu lite bättre?
Aaltonen - Brithen - Hedberg hade (på papperet iaf) varit den bästa offensiva formationen vi haft i modern tid. Testa för guds skull!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171011 kl 08:32

GrönvitaMike skrev:
Demon-Willaume skrev:" From i fjärde känns rätt meningslöst", skrev du till mig i khk-tråden. :)
Hade på känn att du skulle ta upp det ;-) Det är fortfarande meningslöst hehe men i brist på annat... Man skulle kunna, precis som Mygel är inne på, byta plats på From och Ryfors eftersom den sistnämnde gnuggar mer.

Varför gör man det inte enkelt för sig och flyttar upp Aaltonen i första med Brithen och Hedberg. Det var väl tanken från början? Finns det någon som tror att Aaltonen inte hade kunnat göra Froms jobb och ännu lite bättre?
Aaltonen - Brithen - Hedberg hade (på papperet iaf) varit den bästa offensiva formationen vi haft i modern tid. Testa för guds skull!

Håller med. Aaltonen ska spela i första och hedberg känns rätt. Samma med 2a linan. Tror widing är perfekt med lerg o connolly.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171011 kl 08:38

Demon-Willaume skrev:Håller med. Aaltonen ska spela i första och hedberg känns rätt. Samma med 2a linan. Tror widing är perfekt med lerg o connolly.

Skriver också under på det med stadig hand. Klart Aaltonen ska vara i första, sjukt att man inte provat ännu.
11+12 behöver någon av storlek som tar för sig och kan hålla i puck och visar vilja.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171011 kl 14:32

Rasmus bänkas återigen och jag förstår det inte alls. När han väl spelar är han alltid en av de bättre backarna. Prova att bänka Almen istället.
Komiskt att de rör om som fan i fw-formationerna hela tiden men håller backparen relativt intakta, det är ju för fan på backsidan hönsgården är som värst.
qp

Inläggav qp » 171011 kl 17:06

GrönvitaMike skrev:Rasmus bänkas återigen och jag förstår det inte alls. När han väl spelar är han alltid en av de bättre backarna. Prova att bänka Almen istället.
Komiskt att de rör om som fan i fw-formationerna hela tiden men håller backparen relativt intakta, det är ju för fan på backsidan hönsgården är som värst.

Helt överens där!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171011 kl 17:28

Men det finns ju ingen logik i matchningen. Känns som en ny Timothy-matchning och jag fattar inte vad problemet är? Det är ju inte så att backlinjen har dominerat, är ju bara en back som känns given i Schira. Men jag har gett upp i hoppet om förnuft och logik. Vidhåller att han borde matchas in med bästa backen och på så sätt vinna en maxutveckling av en stortalang.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171011 kl 18:48

ogilthorpe skrev:Men det finns ju ingen logik i matchningen. Känns som en ny Timothy-matchning och jag fattar inte vad problemet är? Det är ju inte så att backlinjen har dominerat, är ju bara en back som känns given i Schira. Men jag har gett upp i hoppet om förnuft och logik. Vidhåller att han borde matchas in med bästa backen och på så sätt vinna en maxutveckling av en stortalang.
Nu är jag kanske lite petig men Gagné är lika given som Schira. Tycker själv att Gagné är snäppet vassare tom. Så som backsidan ser ut idag tycker jag även att Fairchild och Rasmus bör gå in på topp 6 och att man ska sluta lalla runt med dem. Bakom de här 4 spelar det mindre roll vilka man matchar för det är samma skit oavsett.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171011 kl 20:29

Jo, gillar också Gagne men tycker Schira är klar etta hittills. Fairchild tycker jag underpresterar, men visst ändå klar fjärdeback. Vilket säger SÅ mkt. Övriga kan vara skit samma.

Som nämns i veckans rögle-podd så är kommande matcher den riktiga värdemätaren. Upp till bevis om allt man snackar om och allt man tränat hårt på sitter. Luleå startskottet. Snälla visa något som gör att man kan börja tro på det igen!
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171011 kl 21:01

GrönvitaMike skrev:

Har inte heller fattat varför di håller på och flytta runt finnen så som man gör. Tror man att han ska lyfta en andra eller tredje lina med sin hockeyintelligens? I dagens läge borde vi se till att hitta en producerande förstakedja som är sylvass i alla lägen.
Som många här så tycker även jag att han ska spela i förstakedjan.
Henrik

Inläggav Henrik » 171011 kl 22:53

Stämmer in! Det märkligaste är att RBK-ledningen är ganska obegriplig. Enkelt uttryckt, man säger en sak och gör en annan.

Masken gör visserligen vissa tveksamma förlängningar, men ger i inledningen av Silly tydliga signaler, städar ganska väl och uttalar till synes goda ambitioner vilket inger goda förhoppningar. Därefter är han ganska seg men får ändå in några ok pjäser innan han sedan konsekvent alltid avslutar Silly med ett hejdundrande antiklimax som gör att man totalt sett känner sig ganska lurad i slutändan. Tidigare har t.ex Växjö och nu Malmö etablerat sig med etablerade spelare för att parallellt jobba ifatt på juniorsidan och efterhand försöka späda ut med fler "lovande" spelare, föryngra och tänka långsiktigt (och inte fan avslutar de Silly som RBK). RBK verkar försöka göra tvärtom, etablera sig med lovande och tro att man ska kunna spetsa mer framöver. Eller så går man händelserna i förväg i sin egen värld på något sätt, tar ut etableringen i förskott och drömmer sig iväg? När chansningarna inte går hem så får man i slutändan väldigt få poäng per investerad krona.

Eldebrink sade direkt efter kvalet i våras att man behövde en förstafemma. Då är det rimligt att förvänta sig att tränarnas högsta prioritet är att få ihop bästa möjliga förstaformation av den spets Masken fått in. Likförbannat flyttas Aaltonen rundor och petas. Kanske har man här också gått händelserna i förväg (för man har ännu inte spelarmaterial för det) och lyssnat lite för mycket på kapten Brithén (som själv varit blek) och försökt göra en HV med fyra producerande kedjor, istället för att ta det säkra före det osäkra och först få ihop en riktigt spetsig förstakedja? Mao har tränarna i så fall gått bort sig i en slags naiv övertro på sitt spelarmaterial under försäsongen och frångått vad Eldebrink sjävl sade direkt efter kvalet.

Lite paradoxalt får man också ibland intrycket av att kompisarnas bygge och matchning inte är synkade. Truppen Masken tillhandahåller disponeras ibland tvivelaktigt av Eldebrink. En tydlig signal under Silly var att man ville satsa på Liljegren och From. Att den ene försvann var väl inget att säga om (men varför skulle han vilja välja att försöka utvecklas i ett lag som inleder med kris och som han ända knappt fick spela i förra året? Mao, varför skulle han egentligen hysa någon tillit till Rögleledningen?). From har nu verkligen släppts fram. Men även där har man kanske gått händelserna i förväg (för Froms lägstanivå verkar fortfarande inte vara vad den borde hos en kille i förstaformationen) och på Aaltonens bekostnad hissat honom från bänken direkt in i förstakedjan i stället för att t.ex. spela honom i en "lovande och förhoppningsvis producerende tredjekedja", mer konsekvent och med mindre risk för att han ska fara som en jojo hit och dit i och utanför laget. Om det nu går trögt för From i förstaenheten i någon match och man därefter gör som man brukar, petar ner honom i hierarkin, så sänker man inte bara den individens självförtroende, man har samtidigt hattat rundor och petat Juhamatti rätt så mycket i onödan. I värsta fall blir konsekvensen att båda i slutändan är missnöjda eller känner sig misshandlade och därav presterar sämre. I sådana fall har man redan där förvaltat sitt pund såpass dåligt att man inte kan förvänta sig något "nästa steg". Och överlag är inslussningen av unga ganska obegriplig. Man är inte konsekvent och logisk med t.ex Ryfors. Det är i dagläget sanslöst att Rasmus Sandin inte går in på sex backar. Abris visste vad han gjorde då han konsekvent matchade två 17-åringar (Kenny o Daniel) med Kari x 2. Nu verkar backparslogiken gå ut på: "en klumpig och en spelande".

På något sätt känns det som att RBK alltid lyckas börja i fel ända eller gå händelserna i förväg (i linje med de lite naiva allsvenska takter som Roger Hansson pekat på att man behöver sanera sina väggar ifrån - ännu verkar man ha en bit kvar, milt sagt). Kanske måste Rögle som klubb på många plan helt enkelt lära sig att snacka mindre i förväg om sin potential och i stället prestera först och därefter bygga sin identitet på vad man faktiskt åstadkommit och inte vad man tänkt göra. Det riskerar liksom att eka tomt om det inte infrias och slå tillbaka väldigt hårt på en själv om man inte lyckas. Att idka mentala bilder utan grund riskerar bara, för att travestera Rooth en aning, att utmynna i lite av ett slags luftslott med pyspunka. Mot Luleå hoppas vi på mindre snack och mer verkstad!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171011 kl 23:59

Bra Henrik.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 00:19

Mycket bra.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 171012 kl 05:55

Mkt bra Henrik - spot on!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171012 kl 08:41

Helt rätt Henrik

Även en träffsäker krönika av Roothen i dag. Nedkokat: this is it, visa att det finns en struktur att bygga på, annars tack och hej för AE och AC.

Podden från Hockeystudion också tänkvärd, ja exkluderat Roos som är en tomte. Men Abrahamsson/Tellqvist sunda. Inte purfärsk pod, men likväl aktuell. Kortfattat: vad är det som är fel i klubben och är felet större än tränarfrågan? "Att man kan komma SÅ oförberedd till en SHL-start är obegripligt".

Spännande drabbning mot Luleå i kväll med andra ord, på flera sätt.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 14:50

Tack alla grön-vita fränder!

Måste säga att jag tycker väldigt många av oss har pekat massor av relevanta svagheter. Har inte kännt att jag haft nåt att tillägga på sistone. På sätt och vis hoppas jag att vi alla, fans och varje enskild individ på alla plan i RBK, verkligen lider just nu. Då finns det iaf folk som bryr sig och en tight gemenskap i klubben. Men kanske är det där skon klämmer?

I dagsläget tycker jag som Rooth att det kokar ner till att Masken & Eldebrink tillsammans är ansvariga, hur man än vänder och vrider på det. Nu måste man uppvisa struktur och spelidé i rappet. Det fungerar inte att bara lida vidare som Roos är inne på.
Men tror samtidigt likt Tellqvist i aftonpostens podd, Wikegård har dryftat liknande farhågor, att problemet är större än så och att, även om det snart är oundvikligt om det fortsätter så här, det är olyckligt och för enkelt att bara byta tränare så fort det går emot. RBK har en sjuka på området. Vill inte försvara Masken och Eldebrink, men problemet är att ett byte av dem (för dessa två herrar hör absolut ihop och ska den ene gå så bör den andre nog också gå) nödvändigtvis gör det lättare att etablera klubben i SHL på sikt. Jag menar bara, att hur mycket det än kokar ner till att det är deras ansvar, hur dåligt förtroende man än månde hava för dem och hur gärna man än vill sparka dem så är det tyvärr kanske inte så enkelt att man löser problemen bara för att man byter ut just dessa två?

Som Tellqvist är inne på, upp med allt till ytan i ett spelarråd. Kapten Brithén måste ta sin roll och visa värsta staken nu. Hela klubben måste i längden troligen steppa upp på en rad områden för att skapa den rätta miljön. RBK måste inse att man strävar mot ännu okänd mark, etablering i SHL och att det över tid kräver något av dem som man inte konsekvent lyckats prestera tidigare. Däri ligger knuten. Att bestämma sig för att vilja nå dit, sätta upp målbilder och se sig själv lyckas innebär dock inte att man ska ta ut segern i förskott, bara att man envetet fortsätter att slipa på allt mellan himmel och jord tills man nått målet. Då firar man utav helvete! På något sätt brister det just där. RBK vill och snackar, men är inte beredda på att göra vad som krävs, ännu i alla fall. Som en liten jämförelse tycker jag nog Örebro hittills varit ungefär lika vilsna och ineffektiva i sin strävan efter etablering. Fjolåret slutade i att det sportsliga luftslottet pös ihop och att ekonomin havererade fullständigt. Efter haveriet verkar man nu inse vilka man är, vilka man vill bli, var man är i processen och vara beredda att göra jobbet för att nå vidare. RBK har bättre ekonomistyrning, men mindre publik bas och sportsligt är man ungefär lika villrådiga i uppbyggnaden av erforderlig kultur som Örebro varit fram till årets säsongsupptakt. Andra lag har bevisligen valt rimligare och smartare, men framförallt mer ödmjuka och väl genomtänkta vägar till etablering, t.ex Möff och Lökers. RBK måste uppfinna något som liknar deras hjul en gång till, på sitt eget sätt för att kunna äga och hantera processen. Ännu kan det återstå mycket trail and error. Och det är inte ens säkert att man någonsin lyckas bara för att man sagt att man vill det.

Gissar också att den stora målbilden om etablering måste brytas ner till fler, bättre, mindre och mer konkreta målbilder, prestationsorienterade och mätbara som man envetet fokuserar på. Först när man uppnått vissa adderar man andra. Och då gäller det att bibehålla vad man redan lärt sig, att man bygger på! Kanske ett dumt eller krångligt exempel, men varför t.ex efter 8 snygga spelvändningar och mål i den ena matchen släppa det enda som var bra i nästa match bara för att man vill bli bättre defensivt, i stället bli passiva och ta emot 20 skott på en period? Fokusera på en sak i taget, behåll det som är bra och lägg till ett arbete med något mindre bra! Bygg struktur! Sluta famla hit och dit!

Utöver de vanliga videoanalyserna (där gäller det att se mönster i beteenden och först rätta till de enklaste och mest generella, inte fastna i mer unika klantigheter som bara sänker en), hur gestikulerar vi efter baklängesmål och samlar ihop oss för nya tag? (I badminton försöker vi fokusera på en boll i taget. Gör man en groda, skaka av dig och ta nya tag! Man peppar sin dubbelpartner och snackar kring nästa boll efter att denne gjort en miss). Hur mycket delar äldre dagligen med sig av tekniktips och erfarenheter till yngre? Hur hängivna är de yngre på att ta till sig? Hur pushar man varandra på träning, umgås på fritiden, bryr sig om och känner för varandra? Är det grupperingar med kompisar/syskon eller ett lag som drar mot samma mål? Miljön för spelarna och alla små goda vanor och rutiner är sannolikt sammantaget relativt eftersatt ur ett modernt elitperspektiv i RBK. Jag tycker Wikegårds misstanke verkar rimlig.

Om nu Eldebrink skulle vara så djävla gammaldags och fyrkantig, är då Ross uppmuntrande och inspirerande nog och Hansson lyssnande och peppande nog för att kompensera och komplettera tränartrojkan? Kanske ska den stränge huvudansvarige (men det är inte min bild att Eldebrink är butter på träningspassen) hålla sig mer i bakgrunden, lyssna, betrakta och låta de glada lakejerna göra mer av hantverket? Kanske ska man göra så framförallt under match? Är man verkligen överens mellan sportchef och tränartrojka (eller varför inte quadruppel, för varför kommer Wännström alltid undan?) om lagbygget? De fem måste rimligtvis ställa sig själva och varandra frågan hur de lyckats förbereda sitt lag så in i helvete illa för fight? Pratar man med varandra? Hjälper man varandra eller ligger den ene i vassen och lurar och tänker "den enes död den andres bröd"? Eller räcker man helt enkelt inte till kunskapsmässigt? Verkar ju otroligt. Men om man inte gör det, borde då inte Thuresson eller övriga kollegor som GP, Liljewall, Glimmenvall m.fl kunna hjälp dem att hitta rätt? Vore inte det bättre, att alla klubbens tränare på något sätt känner sig kollektivt ansvariga för ALLA klubbens lag, i stället för att man kanske ser en inbördes konkurrens och klättrar på varandra internt så fort det går åt helvete för någon? Snart är ju för fan hela danska ligan full i gamla Rögle-tränare. Om alla spelare, för att markera under en kris som denna i stället, under en vecka, fick vars en personlig tränare (engagera alla ungdomstränarna!) så kanske det blir tydligt för spelarna att ALLA måste hjälpas åt och att ALLAS PRESTATION ANGÅR ALLA! (Kanske bara ännu en töntig, desperat idé), men kanske väl så abrupt och effektiv väckarklocka som att sparka en tränare. Tänk er spelarnas fejs om Thuresson går ner på träningen och säger att: "denna vecka har alla vars ett par ögon som kollar varje skär ni personligen tar och vi kommer att stötta er som personliga tränare. Det första vi alla kopplar på är värsta blåslampan. Faller den individuella hjälpen väl ut så är det inte omöjligt att vi fortsätter på liknande sätt i mindre omfattning säsongen ut, som en form av mentorskap eller personligt bollplank. Men denna vecka följer vi er som sagt var och en i varje liten detalj, för vi vill ha en djävla rivstart! Kom igen nu grabbar, så kör vi så det ryker!" Jämförelsevis långt mer uppmuntrande och modern. På något sätt är det DET som måste åstadkommas. Låt GP, Liljewall och Glimmenvall hjälpa till! Ring in Kenny! Gör allt för att mobilisera maximal individuell stöttning och engagemang. Se till att laget kommer samman, hittar tråden. Att de förstår att vi gör detta och måste komma på lösningarna tillsammans! Kavla upp och ansträng er gemensamt för dig själv, dina kamrater och klubben! Lojalitet och tillit måste upp på 100%! Tyvärr misstänker jag att man vacklar där nu.

Är man realistiska i sina målsättningar med spelarutvecklingen? Eller bara dålig på att utveckla spelare?...Det går ju att fortsätta i all oändlighet. På något sätt måste RBK som helhet bena ut en rimlig tågordning, hitta det viktigaste och fokusera på det. Ytterst är styrelsen ansvariga. Deras närmaste är VD. Därunder Sportchef och tränare. Antingen håller man ihop och jobbar tillsammans 24/7 nu tills man kommer upp på banan. Och det måste ske snabbt! Eller så kommer någon, sannolikt Masken och Eldebrink, snart att vilja smyga ut bakvägen om de inte redan fått kniven i ryggen. Och hur man än vrider och vänder på det. Så vore just DET det ultimata, långsiktiga misslyckandet för RBK. Petningen och hattandet med Aaltonen skulle i sammanhanget te sig som en fjuttig liten detalj.

Någonstans, även om starten varit oacceptabelt urusel och oförberedd, tror jag också att vi fans ska försöka hålla oss lite lugna i vår besvikelse. Idrott är inte en enkel resa från A till B. Och vi måste försöka behålla lite ödmjukhet och inse att det RBK försöker göra inte är helt enkelt samt att de aldrig tidigare lyckats, även om ingen i ärlighetens namn kunde föreställa sig att säsongen kunde starta så här djävla dåligt.

Jag tror nästan jag måste skippa min egen träning idag för att se dem mot Luleå. Givet kontexten skulle jag idag vilja se att man fokuserar på de stora och enkla sakerna, attityd med aggressivt försvarspel i egen zon och checkande forwards i mittzon, inte att man nödvändigtvis jagar Luleå överallt i banan, men i rätt läge bromsar Luleå och aggressivt som fan försöker vinna pucken och sedan ta den rakt på mål i vassa spelvändningar. Sålla bland lägena, dumpa och byt, gå i stället samlat och obönhörligt på de bättre lägena, som mot Malmö hemma. Ni kan ju grabbar! Nu kör vi! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 18:55

Laguttagningen börjar väl se rätt så rimligt ut bland forwards, iaf om man skulle byta plats på From och Aaltonen?
Rimligt att Ryfors och Karlsson får väl kriga om platserna i fjärde framöver om de inte lyfter sig.
Tycker fortfarande det är märkligt att Rasmus Sandin är sjundeback, men det innebär förhoppningsvis att han får spela en del...

Kom igen nu Rögle! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 19:08

Vad hände? En lyckosam start!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171012 kl 19:11

Kanonfint skott av Lerg!

17/23/8 känns som man går bort sig för högt för ofta. Synd på fin start.

Bibic får gärna öva på att få igenom skott från blå.

Widing ser fortsatt pigg ut
Senast redigerad av ogilthorpe 171012 kl 19:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171012 kl 19:13

Blir väl 8-1 och rögle tar med sig första minuterna till nästa match. 1-1 kom lite för snabbt
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 19:16

Våra uppspel är ett stort jävla skämt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 19:18

ogilthorpe skrev:Kanonfint skott av Lerg!

Men alltså, backcheckingen from hell och en backuo på hälarna. 17/23/8 känns som man går bort sig för högt för ofta. Synd på fin start.
Sylwander och Matson går bort sig hela tiden i forecheckingen vilket leder till farliga omställningar.

Återgå till "Matchtrådar"