171012 Luleå - Rögle

Försnack och eftersnack till Rögles matcher.
Tuborg

Re: 171012 Luleå - Rögle

Inläggav Tuborg » 171012 kl 21:43

Viktig seger! Starkt gjort!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 21:43

Henrik - De enda realistiska lagen vi skulle kunna ha bakom oss är Mora och KHK.

Det är så här man vill se Widing. Var orolig ett tag för att han gått och blivit en gnuggare, men det var tydligen enligt planen så att han skulle få tillbaka känslan och tajmingen.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171012 kl 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171012 kl 21:45

Hur kan man ställa upp med #12, #11 och en oduglig #28 i 3-3??

Man ber ju om förlust! Som tur va va Luleå på dekis i slutet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 21:47

Tuborg skrev:Hur kan man ställa upp med #12, #11 och en oduglig #28 i 3-3??

Man ber ju om förlust! Som tur va va Luleå på dekis i slutet.
Lerg och Connolly borde ha fått Gagné som back. Förstår inte heller hur man kan matcha Fairchild i den spelformen, han lyckas inte med nåt.
qp

Inläggav qp » 171012 kl 21:47

Gagné (21) stack verkligen ut idag liksom Widing samt Pogge som kom igen i 2:a och 3:e,Hoppas det fortsätter nu! :-)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171012 kl 21:53

Sant kupe. Hoppas verkligen att man faktiskt lyckats att vända det negativa. I så fall skönt att dom har lite färre matcher spelade nu under kräftgången.

Faktum kvarstår att vi måste förstärka på backsidan. Men gott med 2p. Kämparseger.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 21:54

FBK vann med 4-2. De ser ut att kunna bli ett topp-6-lag. Tror inte lite trubbiga DIF räcker riktigt så långt i längden men absolut till play-in efter en övertygande säsongsstart.
Med 5p och kontakt i botten sitter Eldebrink säkert några omgångar till. Hoppas verkligen RBK växer nu. Men tvivlar tyvärr fortfarande på det. Det ser forfarande inte ordnat ut för fem öre och blev 2p idag mycket pga av att Luleå är ett ganska beskedligt motstånd idag. Så risken är väl stor att det blir en fem matchers torskrad nu innan Eldebrink hänger sig fast nästa gång, mot just Luleå då de hälsar på i ett glest Lindab 28/10. Eller är jag för pessimistisk nu?
qp

Inläggav qp » 171012 kl 21:54

GrönvitaMike skrev:Henrik - De enda realistiska lagen vi skulle kunna ha bakom oss är Mora och KHK.

Det är så här man vill se Widing. Var orolig ett tag för att han gått och blivit en gnuggare, men det var tydligen enligt planen så att han skulle få tillbaka känslan och tajmingen.

Du har ju inget tålamod med skadade spelare. Så fort de kan gå på is efter skada ska de vara klara för samma spel som innan skadan. Ganska ologiskt. Widing betyder väldigt mycket för laget
oavsett.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:01

Känns som att Lerg och Connolly kan komma loss med Widing. Om bara Brithéns enhet också kan bli mer produktiv, med eller utan Aaltonen så räcker det en bra bit. Men helt klart bör man ta in typ Salmela också om man kan och gärna spela Rasmus Sandin med honom. Som det såg ut idag är det synd att man inte släppte Fairchild till SAIK. Fan att de kan vara så djävla ojämna individuellt från säsong till säsong. Det känns som rena lotteriet ibland.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:01

Det håller inte att släppa till 40 skott per match. Då hjälper inte ens Pogge och Lindbäck. Det krävs nog 2 backförstärkningar eller åtminstone en back och typ Lavoie/Ledin. Agera nu innan vi halkar efter igen.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171012 kl 22:05

Demon-Willaume skrev:Blir väl 8-1 och rögle tar med sig första minuterna till nästa match. 1-1 kom lite för snabbt

Och alla förstod att det var brynäs-saik jag menade va? :)
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:06

Sen måste jag tillägga att det känns tryggt med Pogge där bak. Och apropå klubbtekniken! Den blir säkert allt mer nyttig efterhand som utespelarna förstår den och litar på den, lite som med Lindbäck. Lite coolt när Hedberg passar bak till Pogge i 3 mot 3 t.ex...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:10

Men helt ärligt, försvarsspelet är under all kritik även om vi vänder matchen med två slumpmål. Olausson stod sopren i slottet med några min kvar. Cehlin bommade ett friläge och ett annat läge där han hade öppet mål men där Pogge gjorde en sylvass räddning. Kovacs 2 mot 1-läge också där det osade mål. Det går inte att vara nöjd med försvarsspelet när man förlitar sig på att motståndarna bommar.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:16

GrönvitaMike skrev:Det håller inte att släppa till 40 skott per match. Då hjälper inte ens Pogge och Lindbäck. Det krävs nog 2 backförstärkningar eller åtminstone en back och typ Lavoie/Ledin. Agera nu innan vi halkar efter igen.

Du har onekligen en poäng! Det ser alldeles för svajigt ut. 2p idag mest för att man på något mirakulöst sätt lyckades hålla tät i per 2 med 4 svaga BP och för att Luleå inte alls är märkvärdiga.
Skulle man värva som du är inne på så skulle man å andra sidan kunna få ordning på torpet ganska kvickt. Forwardsbesättningen saknar idag en karaktär som Ledin för att balansera våra glidande primadonnor (Lerg och Aaltonen). Widing är den som idag är tydligt karl nog att slita för dem.
Tyvärr, om jag förstått Masken rätt (men vem förstår honom fullt ut?), så blir det ingen backförstärkning i första taget och i så fall bara en bra mycket längre fram. Det grundar jag på att man vill slita säsongen ut på Fairchild, precis som man gjorde med Baranka och Granak, att man knappast ger upp med bröderna Bibic i första taget, att man redan är fullsketen med Marshall på lönelistan och dessutom "garderat sig" med Williamsson.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:22

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Det håller inte att släppa till 40 skott per match. Då hjälper inte ens Pogge och Lindbäck. Det krävs nog 2 backförstärkningar eller åtminstone en back och typ Lavoie/Ledin. Agera nu innan vi halkar efter igen.

Du har onekligen en poäng! Det ser alldeles för svajigt ut. 2p idag mest för att man på något mirakulöst sätt lyckades hålla tät i per 2 med 4 svaga BP och för att Luleå inte alls är märkvärdiga.
Skulle man värva som du är inne på så skulle man å andra sidan kunna få ordning på torpet ganska kvickt. Forwardsbesättningen saknar idag en karaktär som Ledin för att balansera våra glidande primadonnor (Lerg och Aaltonen). Widing är den som idag är tydligt karl nog att slita för dem.
Tyvärr, om jag förstått Masken rätt (men vem förstår honom fullt ut?), så blir det ingen backförstärkning i första taget och i så fall bara en bra mycket längre fram. Det grundar jag på att man vill slita säsongen ut på Fairchild, precis som man gjorde med Baranka och Granak, att man knappast ger upp med bröderna Bibic i första taget, att man redan är fullsketen med Marshall på lönelistan och dessutom "garderat sig" med Williamsson.
Matchbilden var snarlik mot KHK, utspelade och en j-a tur att vi ens är med i matchen inför tredje. Nu gör vi två slumpmål idag och det händer väl var 30e match.

Jag tror inte ens att Masken hade räknat med att Fairchild skulle se så tam ut. En back bör definitivt värvas snart. Risken finns annars att man halkar efter igen.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:23

GrönvitaMike skrev:Men helt ärligt, försvarsspelet är under all kritik även om vi vänder matchen med två slumpmål. Olausson stod sopren i slottet med några min kvar. Cehlin bommade ett friläge och ett annat läge där han hade öppet mål men där Pogge gjorde en sylvass räddning. Kovacs 2 mot 1-läge också där det osade mål. Det går inte att vara nöjd med försvarsspelet när man förlitar sig på att motståndarna bommar.

Nej absolut inte! Du har tyvärr helt rätt. Så den lilla "hallululja-light-stämning" som nu kommer från laget och kanske även från lokaltidningen förbytts med all säkerhet i en hemsk förlustsvit härnäst om de inte skärper till sig. Och jag har helt ärligt svårt att se försvarsdisciplinen komma. Det lilla hoppet består väl kanske i att forwards bitvis tycktes jobba hem lite bättre denna gång. Självmords-BP och hönsgård består. Men de senare blir säkert lite mindre stressade om de får bättre understöd av forwards. Det är ju faktiskt också forwards som är allra mest märkligt passiva i BP. Borde egentligen vara enkelt att styra upp för tränarna kan man tycka.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:26

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:

Matchbilden var snarlik mot KHK, utspelade och en j-a tur att vi ens är med i matchen inför tredje. Nu gör vi två slumpmål idag och det händer väl var 30e match.

Jag tror inte ens att Masken hade räknat med att Fairchild skulle se så tam ut. En back bör definitivt värvas snart. Risken finns annars att man halkar efter igen.

Håller helt med! Bara att hoppas att Masken verkligen är chockad av Farichilds underprestationer och inser att han måste lyckas ta in ett "säkert kort".
Spunk

Inläggav Spunk » 171012 kl 22:27

Blagh skrev:Tycker faktiskt younan spelar upp sig lite förvarar match. Killen har spelsinne, vänjer han sig bara vid tempot så. Bröderna Bibic är en total katastrof

Tycker också att L Sandin växer in i rollen. Vinner mycket kamper och ligger rätt i banan. Bra och smart som center.
Spunk

Inläggav Spunk » 171012 kl 22:30

Spunk skrev:
Blagh skrev:Tycker faktiskt younan spelar upp sig lite förvarar match. Killen har spelsinne, vänjer han sig bara vid tempot så. Bröderna Bibic är en total katastrof

Tycker också att L Sandin växer in i rollen. Vinner mycket kamper och ligger rätt i banan. Bra och smart som center.

Fantastiskt härligt att se Widing.
Bra insatser på många håll idag. Bästa matchen för i år. Kan dock bli ännu mycket bättre.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:35

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Men helt ärligt, försvarsspelet är under all kritik även om vi vänder matchen med två slumpmål. Olausson stod sopren i slottet med några min kvar. Cehlin bommade ett friläge och ett annat läge där han hade öppet mål men där Pogge gjorde en sylvass räddning. Kovacs 2 mot 1-läge också där det osade mål. Det går inte att vara nöjd med försvarsspelet när man förlitar sig på att motståndarna bommar.

Nej absolut inte! Du har tyvärr helt rätt. Så den lilla "hallululja-light-stämning" som nu kommer från laget och kanske även från lokaltidningen förbytts med all säkerhet i en hemsk förlustsvit härnäst om de inte skärper till sig. Och jag har helt ärligt svårt att se försvarsdisciplinen komma. Det lilla hoppet består väl kanske i att forwards bitvis tycktes jobba hem lite bättre denna gång. Självmords-BP och hönsgård består. Men de senare blir säkert lite mindre stressade om de får bättre understöd av forwards. Det är ju faktiskt också forwards som är allra mest märkligt passiva i BP. Borde egentligen vara enkelt att styra upp för tränarna kan man tycka.
Det finns inget ordnat spel som får en att hoppas. Jag har väldigt svårt att se det här försvarsspelet helt plötsligt börja spela stabilt och släppa till få målchanser.

Där har du ju faktiskt rätt. Det är ju forwards uppgift att stressa motståndarna. Sylle och Matson är tokpassiva i BP, står stilla och såsar med klubban fram och tillbaka, men i 5 mot 5 så tokcheckar de framåt och går bort sig mest hela tiden och vi får farliga kontringar på oss. L.Sandin har visat att han ska gå före en av dessa. De har tyvärr sabbat Ryfors helt känns det som. Han har gått från att vara tongivande till halvdålig pga mindre istid och sämre självförtroende. Han används fel, man skulle nästan prova honom på Froms plats. Men helst ska ju Aaltonen in där.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:40

En sak till som också känns lite inkonsekvent och famlande...när man nu ratat Marshall och båda bröderna Bibic uppträder väldigt tamt så besitter vi helt plötsligt kanske lite i underkant av tuffhet i de bakre leden, bortsett från fortsatt oskicklighet. Hoppas bröderna delvis hittar tillbaka och smäller på vid väl valda tillfällen men undviker att göra det förjämnan bara för att bli för vanliga i utvisningsbåset.

Vidare, hårt jobbande goda karaktärer bland forwards är väl Widing och Sandin närmast idag. Härligt med viss skicklighet i kombination med fighting-spirit! Om Hedberg, Brithén, Connolly, Rensfeldt och Collberg/Karlsson/Ryfors fullt ut kan haka på den attityden så tror jag vi kan leva hjälpligt med tre primadonnor (Lerg, Aaltonen och From) i varsin kedja samt brunkande Sylle och Matson i fjärde.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 22:49

Om Younan nu är på väg att lyfta, har ingen klar egen uppfattning, så kan det nog vara klokt att låta honom spela vidare med Schira. Eftersom Fairchild verkar av banan, Almen med, Gagné förtjäna en bättre partner. Rasmus likaså och att få gå in på 6, så kanske en idé att spela Gagné - R.Sandin och bröderna Bibic tillsammans i tredje, ha med Fairchild som sjunde, testa honom då och då på Almens bekostnad och försöka få liv i honom...Har vi då bara flyt med ungdomarnas trend så kanske det ändå kan funka hjälpligt tills en förstärkning kan vara på plats?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:53

Jag har försvarat Aaltonen hela tiden. Men en sak som jag har noterat är att han inte är lika snabb och explosiv som förra vändan. Då var han riktigt snabb och explosiv och spelade lte som Hedberg gör idag, nu känns han nästan som en Rensfeldt light på rören. När såg vi Aaltonen komma i en snabb spelvändning vilket var hans signum förra vändan? En genial passning då och då och han är jävligt stark på att skydda pucken, men jag hade förväntat mig en mer explosiv Aaltonen som utmanar och gör sin gubbe. Den enda sekvensen jag kan minnas är inbrytningen mot Malmö borta när det stod 0-0.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 22:57

Henrik skrev:Om Younan nu är på väg att lyfta, har ingen klar egen uppfattning, så kan det nog vara klokt att låta honom spela vidare med Schira. Eftersom Fairchild verkar av banan, Almen med, Gagné förtjäna en bättre partner. Rasmus likaså och att få gå in på 6, så kanske en idé att spela Gagné - R.Sandin och bröderna Bibic tillsammans i tredje, ha med Fairchild som sjunde, testa honom då och då på Almens bekostnad och försöka få liv i honom...Har vi då bara flyt med ungdomarnas trend så kanske det ändå kan funka hjälpligt tills en förstärkning kan vara på plats?
Almen är helt under isen. Jag står fast vid att man bör matcha följande backpar: Gagné - Fairchild, Rasmus - Schira, Alen - Younan. Tyvärr tror jag inte att någon kommer höja sig nämnvärt med tanke på hönsgården som råder. Gagné och Schira gör det stabilt, resten är upp och ner, och vissa är bara ner. Jag har ett bättre förslag, värva en bra back som petar en av hönsen. Bara det skulle göra en stor skillnad.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171012 kl 23:05

GrönvitaMike skrev:Jag har försvarat Aaltonen hela tiden. Men en sak som jag har noterat är att han inte är lika snabb och explosiv som förra vändan. Då var han riktigt snabb och explosiv och spelade lte som Hedberg gör idag, nu känns han nästan som en Rensfeldt light på rören. När såg vi Aaltonen komma i en snabb spelvändning vilket var hans signum förra vändan? En genial passning då och då och han är jävligt stark på att skydda pucken, men jag hade förväntat mig en mer explosiv Aaltonen som utmanar och gör sin gubbe. Den enda sekvensen jag kan minnas är inbrytningen mot Malmö borta när det stod 0-0.

Precis vad jag satt och tänkte, förra sejouren va han lika snabb som Hedberg med en enorm puckkontroll. Nu ser det rätt lojt ut tyvärr :-( .
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 23:07

Tror inte Aaltonen är någon frälsare, men borde med sin skicklighet kunna göra en del poäng oavsett om i första eller tredje. Kanske bra att unge From tar chansen och lär sig jobba åt båda hållen i sällskap av Brithén? Då får Aaltonen stå ut med att sätta färg på tredje och lira PP. Det kan ju faktiskt bli rätt bra om man accepterar Aaltonen som han är, inte minst hans kedjekompisar som då måste jobba hemmåt i alla lägen. Checkar de tag i pucken så får de iaf en assist bara de skickar upp den på finnen som glider klar för spelvändning i mittzon. Man visste som sagt vad man fick i Aaltonen. Bara att fördela rollerna därefter! Man lär inte en 32-åring att jobba hem. Basta! Annars skulle man ju inte tagit hit honom överhuvudtaget. När han nu är här, sluta bråka med honom, få honom att trivas och slit som ett djur för honom. Ha i stället förväntningar på att han faktiskt är effektiv offensivt. Då tror jag faktiskt chansen är större att han också gör lite hemjobb emellanåt.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 23:13

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Om Younan nu är på väg att lyfta, har ingen klar egen uppfattning, så kan det nog vara klokt att låta honom spela vidare med Schira. Eftersom Fairchild verkar av banan, Almen med, Gagné förtjäna en bättre partner. Rasmus likaså och att få gå in på 6, så kanske en idé att spela Gagné - R.Sandin och bröderna Bibic tillsammans i tredje, ha med Fairchild som sjunde, testa honom då och då på Almens bekostnad och försöka få liv i honom...Har vi då bara flyt med ungdomarnas trend så kanske det ändå kan funka hjälpligt tills en förstärkning kan vara på plats?
Almen är helt under isen. Jag står fast vid att man bör matcha följande backpar: Gagné - Fairchild, Rasmus - Schira, Alen - Younan. Tyvärr tror jag inte att någon kommer höja sig nämnvärt med tanke på hönsgården som råder. Gagné och Schira gör det stabilt, resten är upp och ner, och vissa är bara ner. Jag har ett bättre förslag, värva en bra back som petar en av hönsen. Bara det skulle göra en stor skillnad.

Kan inte säga emot. Bara Fairchild kommer i ordning så kan nog de paren vara ganska bra! Speciellt om Younan också fortsätter att ta sig. Men helt klart borde man värva en back. Tror dock tyvärr, som jag var inne på tidigare, att vi inte ska hysa några större förhoppningar om att det sker, i alla fall inte i brådrasket. Herrar Masken och Eldebrink verkar ha tålamod, stort förtroende från ovan och kritik rinner av dem som vatten på en gås...Men de får gärna överraska mig! ;-)
Senast redigerad av Henrik 171012 kl 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 171012 kl 23:18

Rasmus är det ju bara givet att satsa på tillsammans med en av de stabila herrarna bland de sex. Man har som sagt inget att förlora på det med tanke på hönsen. Vela inte med honom som med Liljegren (viss förlåtelse där dock med tanke på hans körtelfeber i kombo med formsvackor före och efter).
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 23:23

Henrik skrev:Tror inte Aaltonen är någon frälsare, men borde med sin skicklighet kunna göra en del poäng oavsett om i första eller tredje. Kanske bra att unge From tar chansen och lär sig jobba åt båda hållen i sällskap av Brithén? Då får Aaltonen stå ut med att sätta färg på tredje och lira PP. Det kan ju faktiskt bli rätt bra om man accepterar Aaltonen som han är, inte minst hans kedjekompisar som då måste jobba hemmåt i alla lägen. Checkar de tag i pucken så får de iaf en assist bara de skickar upp den på finnen som glider klar för spelvändning i mittzon. Man visste som sagt vad man fick i Aaltonen. Bara att fördela rollerna därefter! Man lär inte en 32-åring att jobba hem. Basta! Annars skulle man ju inte tagit hit honom överhuvudtaget. När han nu är här, sluta bråka med honom, få honom att trivas och slit som ett djur för honom. Ha i stället förväntningar på att han faktiskt är effektiv offensivt. Då tror jag faktiskt chansen är större att han också gör lite hemjobb emellanåt.
Fast nu fick man ju inte den Aaltonen man ville ha som jag var inne på i mitt förra inlägg. Han känns inte lika snabb och explosiv som säs 12/13. Det bristande hemjobbet kunde man leva med förra rundan eftersom han var en jävel på rören och kreativ som satan, nu känns han bara loj och halvseg, blixtrar till ibland men på tok för sällan. Eller överdriver jag? Vad tycker ni andra? Det ska sägas att jag fortfarande gillar Aaltonen, men jag förväntar mig mer fart och kreativitet i offensiven. Jag vill att han ska spela som Hedberg minus hemjobbet, det är så jag minns honom.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171012 kl 23:35

Jag har sällan sett en klubb med sämre sportchefer än vad vi har haft i modern tid. Hansson, Elvenes, Pelle, Masken. Har vi helt enkelt bara haft otur?

Återgå till "Matchtrådar"