Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
dogge

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav dogge » 180112 kl 12:36

GrönvitaMike skrev:
dogge skrev:Då blir d en del pengar till en ny spelare. Aaltonen drar in strax över 300' dock bara betalt 8-9 månader. Sett till den lönen är hans prestation tveksam men det är väll så stjärnor kostar nuförtiden.
Aaltonen tjänar 160 000€ net om året. Långt ifrån 300t i mån som Jocke, Möller och co har. Vet dock inte om han fick någon sign on bonus. Antagligen.

Ja då stämmer ju mina siffror. 325' i månaden under 8 månader, dra bort hälften i skatt så har du 1.6 miljoner netto. Jag pratar brutto vilket efter skatt blir dem uppgifterna du tydligen också har. Jocke och deras löner är också brutto så då förstår du varför CAM och chris vill ha något annat för dem pengarna aaltonen tjänar. För man får sånna toppspelare för dem pengarna, och aaltonen blixtrar väll till lite för sällan för det.
Senast redigerad av dogge 180112 kl 13:11, redigerad totalt 1 gång.
dogge

Inläggav dogge » 180112 kl 13:10

.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180112 kl 15:33

Månadslön = 160.000 euro net delat på nio månader = 17.700 euro net / månad (174 000 sek). Men utan dyra avgifter som du har på en svensk toppspelare, som Brithen, där man måste ösa på arbetsgivaravgifter och sånt. När JMA fått 160 000 i handen, så är det bara 15 % skatt som är borttaget. Så plussa på det. Inga andra avgifter som jag förstår det. Om han inte dealat till sig bil, bostad, jobb till frun eller annat.
dogge

Inläggav dogge » 180112 kl 16:52

GrönvitaMike skrev:Månadslön = 160.000 euro net delat på nio månader = 17.700 euro net / månad (174 000 sek). Men utan dyra avgifter som du har på en svensk toppspelare, som Brithen, där man måste ösa på arbetsgivaravgifter och sånt. När JMA fått 160 000 i handen, så är det bara 15 % skatt som är borttaget. Så plussa på det. Inga andra avgifter som jag förstår det. Om han inte dealat till sig bil, bostad, jobb till frun eller annat.

Har han 160000 net så är det nettolönen, den ska han inte skatta något på. Och 15 procent? Han har inget artisktkontrakt där dem reglerna gäller, är du i landet mer än 6 månader så är det svenska skatteregler som gäller och då får Rögle betala skatterna så att Aaltonen får sin 1.5 miljon i näven. Det blir en bruttolön på strax över 300k i månaden, det är därför han har fått bära hundhuvudet för han sitter på en lön där man inte kan se loj ut när man känner för det. Sett till vad man får för dem pengarna så tycker klubben det är för mkt jämfört med vad han visar. 1.5 miljon netto är en ruggigt bra lön, och det kostar Rögle ca 300-325k i månaden under 8 utbetalningar bara i bruttolön enligt väldigt troliga uppgifter, samtidigt stämmer det överens med din nettosiffra vilket styrker det ännu mer. Men med tanke på ryktet han hade innan säsongen började så är det marknadsmässigt antar jag. Hade han varit på kontrakt i 6 månader så hade Rögle kommit undan betydligt billigare och då hade nog dina siffror stämt.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180112 kl 17:43

GrönvitaMike skrev:Månadslön = 160.000 euro net delat på nio månader = 17.700 euro net / månad (174 000 sek). Men utan dyra avgifter som du har på en svensk toppspelare, som Brithen, där man måste ösa på arbetsgivaravgifter och sånt. När JMA fått 160 000 i handen, så är det bara 15 % skatt som är borttaget. Så plussa på det. Inga andra avgifter som jag förstår det. Om han inte dealat till sig bil, bostad, jobb till frun eller annat.

Arbetsgivaravgift ska betalas även om personen bara betalar artistskatt.

Utöver lönen så måste klubbarna även göra pensionsavsättningar för spelaren, vilket jag förstår är en ganska ansenlig summa inom professionell ishockey i Sverige. På något årsmöte för några år sedan förklarades det hur mycket som sätts av i pensioner till spelarna i Rögle och det vara en stor del av ersättningen. Dessa avsättningar syns inte alltid i lönen (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -pensionen)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180112 kl 21:59

Abbotts har värvat Ben Youds, Janne Jalasvaara och Stephen Perfetto sedan de tog över och alla har i min bok varit lyckade.

Ben Youds kände ju Cam till från Växjö, Janne Jalasvaara hade ju ett track record som var bra men de tog ändå en try-out för att se om han håller och Stephen Perfetto måste vara någon som de hade koll på genom sina kontakter over there - här värvas inga Matt Fraser längre!

Ben har vuxit till en mycket bra back, stabil pålitlig och viss offensiv kraft. Janne är en härförare som delar ut smällar - på rätt ställen - och står upp när det blåser. Perfetto har använts som hjälpgumma i diverse olika konstellationer som center och ytter och har vad jag sett inte gjort en dålig match hittills. Samt att han spelar för en halv Almen lön! Se detta inte som kritik mot Almen för jag älskar den killen men det här talar ju bara för hur jävla uselt Masken värvade och skrev kontrakt.

Det har varit klockrena värvningar hittills från Chris sida och det är därför jag känner mig lugn framöver, de vet vad som behövs och de seglar inte iväg med budgeten. De är båda två gröngölingar på sina poster, Chris har haft semester sedan han avslutade karriären och Cam har tränat ett J-20 lag i 18 månader innan han tog över så de är båda på en lärande resa - de kommer att göra missar under tiden men så länge de inte gör samma misstag fler gånger så är det okej.

Chris har kanske lärt sig att inet prata offentligt om vilka spelare som inte passar in (Aaltonen) eller så var det en plan för att reta upp och få igång honom?

Kort sagt, så länge Abbotts styr så är jag beredd att hävda att Rögles framtid är och kommer att bli ljus! Tack till Thuresson som insåg direkt efter debacklet med 1-6 hemma mot Mora att Ross/Hansson inte kunde lyfta Rögle och gick all in på bröderna!
Henrik

Inläggav Henrik » 180113 kl 16:45

Flying Farang skrev:Abbotts har värvat Ben Youds, Janne Jalasvaara och Stephen Perfetto sedan de tog över och alla har i min bok varit lyckade.

Ben Youds kände ju Cam till från Växjö, Janne Jalasvaara hade ju ett track record som var bra men de tog ändå en try-out för att se om han håller och Stephen Perfetto måste vara någon som de hade koll på genom sina kontakter over there - här värvas inga Matt Fraser längre!

Ben har vuxit till en mycket bra back, stabil pålitlig och viss offensiv kraft. Janne är en härförare som delar ut smällar - på rätt ställen - och står upp när det blåser. Perfetto har använts som hjälpgumma i diverse olika konstellationer som center och ytter och har vad jag sett inte gjort en dålig match hittills. Samt att han spelar för en halv Almen lön! Se detta inte som kritik mot Almen för jag älskar den killen men det här talar ju bara för hur jävla uselt Masken värvade och skrev kontrakt.

Det har varit klockrena värvningar hittills från Chris sida och det är därför jag känner mig lugn framöver, de vet vad som behövs och de seglar inte iväg med budgeten. De är båda två gröngölingar på sina poster, Chris har haft semester sedan han avslutade karriären och Cam har tränat ett J-20 lag i 18 månader innan han tog över så de är båda på en lärande resa - de kommer att göra missar under tiden men så länge de inte gör samma misstag fler gånger så är det okej.

Chris har kanske lärt sig att inet prata offentligt om vilka spelare som inte passar in (Aaltonen) eller så var det en plan för att reta upp och få igång honom?

Kort sagt, så länge Abbotts styr så är jag beredd att hävda att Rögles framtid är och kommer att bli ljus! Tack till Thuresson som insåg direkt efter debacklet med 1-6 hemma mot Mora att Ross/Hansson inte kunde lyfta Rögle och gick all in på bröderna!

Riktigt bra skrivet! :-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180113 kl 19:46

Emil Molin leder poängligan i Allsvenskan..
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180113 kl 20:33

Molin är allsvenskans bäste center. Skulle förvåna mig om inte typ Brynäs plockar in honom med tanke på hans bakgrund i klubben och farsans legendstatus.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180113 kl 20:42

En mesig spelare som jag har svårt att gilla. Saknar killerinstinkt annars kunde han bli riktigt bra.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180113 kl 21:19

Om du syftar på Rögle-Molin så ja. Men det är en helt annan spelare nu. 15 mål på 34 matcher av en center är väl ändå killer instinct? Han dominerar fullständigt både poängmässigt och spelmässigt. Säger bara grattis till klubben som lyckas signa honom. Tror att han kan bli en toppcenter i SHL på sikt.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180113 kl 21:22

Här har ni matchen Cam Abbott–Anders Eldebrink i siffror:
Inspelade poäng: 24–11 (av 54 möjliga vardera).
Gjorda mål: 47–37.
Insläppta mål: 51–73.
Antal matcher där Rögle gjort första målet: 11–3 (av 18).

Tagen från Rooths krönika, rätt så talande siffror och helt rätt att jämföra Abbott och Eldebrink nu då de har lett Rögle under 18 matcher var.

Nu är ju inga matcher förlorade på förhand - särskilt inte hemma i Lindab. Nu hoppas jag på 5050 åskådare på torsdag!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180113 kl 21:45

Kan du kopiera in hela artikeln Farang?

Gällande Molin, varför inte. Tror lätt han hade kunnat få plats i andra/tredje femman hos oss nästa år och han är säkerligen bättre än Sylle,Perfetto,Rensfelt,Collberg...

Vet inte vad han tycker om Rögle och om bröderna Abbot har koll på honom.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180113 kl 21:58

Titanus88 skrev:Kan du kopiera in hela artikeln Farang?

Gällande Molin, varför inte. Tror lätt han hade kunnat få plats i andra/tredje femman hos oss nästa år och han är säkerligen bättre än Sylle,Perfetto,Rensfelt,Collberg...

Vet inte vad han tycker om Rögle och om bröderna Abbot har koll på honom.
Abbott har säkerligen koll på allsvenskans bästa spelare som bara är 24 bast. Snackade om Molin med en med lite insyn och han tror att Molin hamnar i Brynäs nästa säsong. Med Abbottarna kommer vi hur som helst vara attraktivare bland spelare, inhemska som utländska.

Farang - Intressanta siffror. Visar bara vilken enorm skillnad det är, inte bara resultatmässigt utan spelmässigt också. Det är nog ingen slump att Rögle tagit ledningen i 11 av 18 matcher med Abbott och i 3 av 18 matcher med Eldebrink. Minns att jag störde mig som fan på att vi ständigt hamnade i underläge. Matcherna var ju oftast körda efter första perioden haha
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180113 kl 23:02

Flying Farang skrev:Här har ni matchen Cam Abbott–Anders Eldebrink i siffror:
Inspelade poäng: 24–11 (av 54 möjliga vardera).
Gjorda mål: 47–37.
Insläppta mål: 51–73.
Antal matcher där Rögle gjort första målet: 11–3 (av 18).

Tagen från Rooths krönika, rätt så talande siffror och helt rätt att jämföra Abbott och Eldebrink nu då de har lett Rögle under 18 matcher var.

Nu är ju inga matcher förlorade på förhand - särskilt inte hemma i Lindab. Nu hoppas jag på 5050 åskådare på torsdag!

Borde tilläggas att det borde varit enklare att ta poäng i början av serien. Det blir ännu mer överläge för cam.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180113 kl 23:27

Och att Abbott tog över ett stukat Rögle men kunde trots det vända den negativa trenden medan Eldebrink/Masken hade 2 års på nacken med majoriteten av spelarna + sommarträningen somras men ändå misslyckades. Om Abbott åstadkommer detta på knappt två mån, hur kommer det att se ut om 2 år när de själva fått bygga och sätta prägel? Reder man ut den här säsongen är jag övertygad om att vi har en ljus framtid i SHL.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180113 kl 23:55

Hade en kul diskussion med Sinner i höstas. Pga drygheten i hans svar så kände jag mig tvungen att dra upp det.

GrönvitaMike skrev:Gagné är en nyckelback som vi gärna vill ha tillbaka och veta status på.

sinner skrev:Tja, att kalla Gagne för nyckelback är att ta i. Visst är han tillgång framåt, men samtidigt inne på rätt många baklängesmål. Vi har ju vunnit över topplag utan honom.

GrönvitaMike skrev:Det är en tongivande back, snittar 20+ min, har varit inne på flest mål framåt av backarna trots att han varit borta i flera veckor. De flesta målen han varit inne på kan man inte beskylla honom för. Sen har han spelat med sopan Almen som har begränsat honom. Det är som att säga att Schira har varit sämre än Alen eftersom han har varit inne på fler mål bakåt.

sinner skrev:Nyckelback är han i alla fall inte, knappt tongivande som inte är samma sak.

GrönvitaMike skrev:Han är tongivande och i den här backuppsättningen är han definitivt en nyckelback. Du är för begränsad för att kunna förstå så jag tänker inte svara mer.

sinner skrev:Jepp, jag är nog för begränsad för att förstå att man kan kalla någon som har varit inne på flest baklängesmål för nyckelback. Då var nog Fairchild tongivande också. Bröderna Abbott verkar nog resonera mer som jag än som du...

GrönvitaMike skrev:Gagné är inne på flest mål framåt också, gjort flest mål av backarna. Att vara inne på många bakåt är ofta en missvisande statistik, speciellt med hönsgården i början av säsongen i åtanke. Gagné hade varit en Abbott-favorit och det kommer väl visa sig så småningom när de ger honom över 20 min i istid. Ganska säker på att frånvaron inte har med det sportsliga att göra, han var frånvarande redan innan Abbotts tog över. Gissar på huvudskada och kanske huvudvärk och yrsel. Nu spekulerar jag också men Rögle får skylla sig själva för att de inte går ut med det.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180114 kl 00:00

GrönvitaMike skrev:Och att Abbott tog över ett stukat Rögle men kunde trots det vända den negativa trenden medan Eldebrink/Masken hade 2 års på nacken med majoriteten av spelarna + sommarträningen somras men ändå misslyckades. Om Abbott åstadkommer detta på knappt två mån, hur kommer det att se ut om 2 år när de själva fått bygga och sätta prägel? Reder man ut den här säsongen är jag övertygad om att vi har en ljus framtid i SHL.

Håller helt med, det gäller att reda ut den här säsongen och undvika kvalet så kan Abbotts börja bygga deras Rögle på riktigt redan den 10 mars.

Abbotts tog ju över ett skepp som hållit på att sjunka i 1,5 säsonger så att vända den skutan tar ju sin tid och jag är själv förvånad över hur stora framsteg de gjort på 2 månader med laget.

Jag har varit inne på det i en annan tråd men ingen av Abbotts "panikvärvningar" har misslyckats. Både Youds, Jalasvaara och Perfetto levererar det som de ska göra så jag ser risken att vi värvar fler Matt Frasers som i princip obefintlig.

Gör vi sen ett starkt avslut på serien så kommer Rögle helt automatiskt att bli en av säsongens snackisar och det kommer att bli lättare att värva spelare och hemvändare då det faktiskt ser ut som om Rögle kommer att kunna ta det där nästa steget.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180114 kl 00:29

Spelarmarknaden har varit ganska tunn sen Abbotts tog över så det får man ta med i beräkningen. Youds-värvningen är klockren. Tror inte att det fanns bättre backar tillgängliga. Jalasvaara är en klar uppgradering jämfört med Almen. Perfetto var nog värvad som Karlssons ersättare och det är inget snack om att han är bättre. Vill också plussa för att de lyckades behålla Gagné trots snedsteget han gjorde i höstas. Att Kolppanen fick en rejäl chans som han har förvaltat. Att Ryfors har fått speltiden han förtjänar. Med tanke på hur de tidigare dårarna behandlade Liljegren, Rasmus och Ryfors så hade jag inte blivit förvånad om Lucas varit kvar i IKO säsongen ut. Skrämmande tanke. Abbotts kom som en skänk från ovan.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180114 kl 00:45

GrönvitaMike skrev:Hade en kul diskussion med Sinner i höstas. Pga drygheten i hans svar så kände jag mig tvungen att dra upp det.

GrönvitaMike skrev:Gagné är en nyckelback som vi gärna vill ha tillbaka och veta status på.

sinner skrev:Tja, att kalla Gagne för nyckelback är att ta i. Visst är han tillgång framåt, men samtidigt inne på rätt många baklängesmål. Vi har ju vunnit över topplag utan honom.

GrönvitaMike skrev:Det är en tongivande back, snittar 20+ min, har varit inne på flest mål framåt av backarna trots att han varit borta i flera veckor. De flesta målen han varit inne på kan man inte beskylla honom för. Sen har han spelat med sopan Almen som har begränsat honom. Det är som att säga att Schira har varit sämre än Alen eftersom han har varit inne på fler mål bakåt.

sinner skrev:Nyckelback är han i alla fall inte, knappt tongivande som inte är samma sak.

GrönvitaMike skrev:Han är tongivande och i den här backuppsättningen är han definitivt en nyckelback. Du är för begränsad för att kunna förstå så jag tänker inte svara mer.

sinner skrev:Jepp, jag är nog för begränsad för att förstå att man kan kalla någon som har varit inne på flest baklängesmål för nyckelback. Då var nog Fairchild tongivande också. Bröderna Abbott verkar nog resonera mer som jag än som du...

GrönvitaMike skrev:Gagné är inne på flest mål framåt också, gjort flest mål av backarna. Att vara inne på många bakåt är ofta en missvisande statistik, speciellt med hönsgården i början av säsongen i åtanke. Gagné hade varit en Abbott-favorit och det kommer väl visa sig så småningom när de ger honom över 20 min i istid. Ganska säker på att frånvaron inte har med det sportsliga att göra, han var frånvarande redan innan Abbotts tog över. Gissar på huvudskada och kanske huvudvärk och yrsel. Nu spekulerar jag också men Rögle får skylla sig själva för att de inte går ut med det.

Jepp och jag hävdar fortfarande att Schira är vår nyckelback, men visst är Gagne riktig tillgång offensivt och faktiskt bättre än jag trodde.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180114 kl 16:10

Någon som man skulle satsa på att värva är Färjestads Aleksander Johansson. Har varit i Rögle förr och hans spelstil passar in i Abbotts spelsystem. Bra ålder, massor av erfarenhet, dock så är frågan hur hans kontrakt ser ut och givetvis prislapp. Om man nu svävar iväg lite, tänk Sjöa som center i första kedjan och Alexander i andra och så bygga laget kring dom.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180114 kl 17:26

Hade gärna sett Alex hos oss igen men han har kontrakt med FBK över 20/21 så det är nog omöjligt.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180114 kl 20:31

Mora trycker på panikknappen och sparkar sina tränare. Rätt konstigt då de är kompetenta och har uträttat ganska mycket med en nykomling. De ersätts av två nonamers. Lite turbulens innan torsdagens möte skadar fan inte.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180114 kl 21:52

Den såg man inte riktigt komma och tajmingen är ju synnerligen usel, det är ju inte precis som att det är Sam Hallam eller Roger Rönnberg de har plockat fram som ersättare. Inte ens Eldebrink har de lyckats locka dit...

Tror det blir Anders Forsberg til slut som tar över, frågan är hur många matcher de nya tränarna får på sig?

Nåväl, matchen på torsdag ska vinnas oavsett vem som står i båset hos Mora.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180114 kl 22:43

Hmm.
Vad hade dom förväntat sig. En topp 5 placering första året?
Henrik

Inläggav Henrik » 180115 kl 00:19

Utifrån sett obegripligt agerande av Moras styrelse. Låter man eventuellt spelarmissnöje diktera är man fel på det. Man kan ju inte sparka dem pga sportsliga grunder iaf. Och Karlin verkar ju både besviken och förvånad samt ha långt kontrakt så mycket märkligt! Känns som att styrelsen slår undan benen för egna föreningen. Synd tycker jag. Hade ännu hellre kört över ett ostukat Mora.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180115 kl 00:43

Det både kostar och gör dem sämre. Inte mig emot. Man får lov o va lite skadeglad nu när saker och ting går vår väg. Konkurrenterna har säkert gottat sig i våra tidigare motgångar.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 180115 kl 23:16

Någon som tror vi kommer försöka förstärka laget innan fönstret stänger. Tänker då trots att det ser och har sätt allt bättre ut en tid om det finns tankar på det? Någon spelartyp för att i första hand undvika kval men också som kan vara viktig vid ett ev. kval. Back eller forward, en av varje. Finns det pengar? Någon nämnde att man passade på Zaar om nu Sylvegård shoppade honom seriöst. Låter märkligt om det i sådana fall hade med pengar att göra?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180116 kl 00:56

Rögle vill förstärka. Akeson och Zaar är ett bevis på det. Tycker också att det är helt rätt. Säsongen är för viktig för att man skulle spara och tänka längre fram i tiden. Det kan vara så att RBK inte har råd med att ta in Zaar innan man gör sig av med Aaltonen och det var kanske därför som de erbjöd ett byte. Idag fick jag reda på att Zaar stannar i MIF, men källan sa också att det kan se annorlunda ut om några veckor om Zaar presterat dåligt och man får ett bra bud. I Rögles fall handlar det nog om att skicka Aaltonen innan man kan göra något. Jag tror inte att det dröjer länge innan han är väck. Att man skulle ha råd med en back utöver forwarden tror jag inte, men har gärna fel.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180116 kl 10:14

är det möjligt att plocka 25 poäng av de som är kvar tror ni? 60 p i totalen borde ge en 11-12 plats.

Återgå till "Röglespelare"