Allsvenskan 2017-2018

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Allsvenskan 2017-2018

Inläggav GrönvitaMike » 180208 kl 00:08

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:
Titanus88 skrev:Leksand kommer inte bli topp 2 i Allsvenskan, jag sätter min njure på det.
Leksand fixar topp 2.

6-1 idag...Mot Troja.
Sätter andra njuren med på det jag skrev ovan :-)

Leksand är i år ett helt värdelöst lag.
De håller ungefär samma klass som bottenlagen i SHL. På fredag debuterar tyskarna och sedan kommer de sakteligen börja avancera uppåt. Det är nog bra för oss också för vi vill fortfarande inte gå in i ett kval mot Ritola, Muller, Pietta, Friesen, Lang, Lindgren, Alsing, Norén osv. Hade de varit värdelösa hade knappast Djurgården, Skellefteå mfl signat några av deras spelare. Ett kval mot LIF hade varit 50/50 för Rögles del och dit vill vi inte komma.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180208 kl 00:14

Jag tror faktiskt inte något av bottenlagen hade torskat med 6-1 mot Troja Ljungby GVM...

Senaste 10 matcherna GVM så ligger leksand nästsist (!) i tabellen, bara Almtuna har tagit mindre poäng senaste tio matcherna. Så före Leksand i den formtabellen har du lag som Tingsryd och Västervik.

Nu såg jag visserligen inte matchen dom hade idag mot Troja (torsk 6-1 som sagt) men såg matcherna innan det (torsk båda två mot Skellefteå och Björklöven).

Leksand spelar alltså horribelt, dom kan värva 10 NHL-stjärnor men det kommer inte hjälpa, dom spelar som Rögle i början på säsongen. Inget stabilt försvar, ingen spelidé överhuvudtaget. Spelarna fuskar med sina byten, spelare skäller på varandra, man dumpar puckar bara. USELT.

Jag sa det för någon vecka sedan och jag säger det igen, Leksand kommer definitivt inte bli topp 2 och om inte en sensation händer så kommer dom att missa kvalet helt och hållet.

Imponerad av Timrå, det står väl mer eller mindre klart att Timrå möter Karlskrona i bäst av sju, det känns verkligen som en öppen historia.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180208 kl 00:40

Vi får se. Timrå är mediokra av det jag har sett och är en drömmotståndare för samtliga SHL-lag. De klarar inte av AIK/LIF i bäst av 5 till att börja med. LIFs högstanivå är inte sämre än bottenlagen i SHL och med tyskarna blir de livsfarliga. Lagen att undvika är 1. LIF. 2. AIK. Resten är rena drömmen.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180209 kl 11:57

GrönvitaMike skrev:Vi får se. Timrå är mediokra av det jag har sett och är en drömmotståndare för samtliga SHL-lag. De klarar inte av AIK/LIF i bäst av 5 till att börja med. LIFs högstanivå är inte sämre än bottenlagen i SHL och med tyskarna blir de livsfarliga. Lagen att undvika är 1. LIF. 2. AIK. Resten är rena drömmen.

Tja. jag är tveksam til LIF, höga berg och djupa dalar. Förlust senast mot Troja 6-1 och innan dess var det väl förlust hemma mot Löven...känns inte direkt livsfarliga ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180209 kl 13:01

Alla lag går på minor. Ni minns väl året vi gick upp när vi fick råpisk av Sundsvall hemma. Troja har fått till hemmaspelet senaste 2-3 mån och har tagit poäng i 9 av de 10 senaste matcherna i Ljungby. De har slagit Leksand, AIK och Timrå hemma de senaste två veckorna.
Henrik

Inläggav Henrik » 180209 kl 13:19

Leksand, hm...Sannys senaste blogginlägg pekar på oroande diktatorstrukturer i den uppenbarligen omoget desperata klubben. Kanske extra synd när man samtidigt har sådana anor! Tråkigt att allt ligger i händerna på Leif C när han faktiskt ger signalen att egna laget ej duger genom att signa tyskarna. Klarar Leif att få igång sitt manskap igen inför slutspurt och avgörande?
Ursäkta Pelle Svensson m.fl, men Troja känns inte lika intressant från vår horisont längre. De sammarbetar ju numera tätt med Lökers, så den där Immo kan ni nog glömma. ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180209 kl 16:31

Den sågnngen heter duga som Sanny levererade.
Jag tror Leksand torskar ikväll mot Modo.
2-3
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180209 kl 17:22

Får leksand ihop gruppen så tror jag inga shl lag vill möta dem. När väl vändningen kommer om den väl kommer blir de djuriskt giftiga.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180209 kl 17:38

Tuborg skrev:Får leksand ihop gruppen så tror jag inga shl lag vill möta dem. När väl vändningen kommer om den väl kommer blir de djuriskt giftiga.
Det är precis det här jag menar. Det räcker med att de får en formtopp i rätt läge så blir de livsfarliga. Folk räknade bort AIK förra säsongen tills de trampade igång på slutet och vann typ 20 av de 23 sista matcherna och var ett suddenmål från att ställas mot oss. Hade inte varit roligt med tanke på utvecklingen på deras nyckelspelare: Bratt (NHL), Linkan (poängkung i Färjestad), Jonte (Örebros bästa back), Olsson-Trkulja och Karlström (ordinarie i Linköping), Sandberg, Fröden mfl. Vi hade omänskligt flyt förra säsongen. Med 9 matcher kvar av grundserien låg vi sist och hade 6p upp till Leksand och det var fan inte långt ifrån att vi fick Mora i kvalet där vi hade varit chanslösa. AIK fick Lindqvist skadad inför avgörande matchen mot BIK, Bratt och Fröden utgick under matchen men trots det var AIK överlägsna och spelade ut dem men föll på ett snöpligt mål i sudden vilket gjorde att vi slapp ställas mot dem. Har sagt det förr men jag är helt säker på att vi hade åkt på pumpen mot både Mora och AIK.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180209 kl 18:57

GVM.
Spelarmässigt absolut.
Men Leksand anno 2018 påminner otroligt mycket om Malmö anno tidigt 2010tal. Man har profilspelare, man har en fet arena, man har otroligt namnkunniga spelare, man har folk inom klubben som PUMPAR in pengar på bekostnad av till exempel skolor i bygden. Man vet vad det innebär, ta steget upp nu eller vänta kanske 5 säsonger till. Leksand kör all in uppenbarligen med tanke på värvningen av tyskarna. MEN precis som fallet med Malmö för några år sedan så är det inget hjärta i truppen, man spelar så håglöst och viljelöst att man inte kan låta bli och undra om detta verkligen är avlönade spelare. Deras tränare har otroligt svårt att motivera spelarna och dom matcherna jag har sett med Leksand i år påminner om hur Rögle spelade under Eldebrink. Det spelar ingen roll hur bra lag du har på pappret om du inte kan få dom att jobba ihop.

Av det jag har sett Leksand senaste par matcherna så är det större risk att helvetet fryser till is än att dom blir topp 2 än mindre att dom når Elitserien.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180209 kl 20:49

Tittar någon på AIK-SSK? Kikar lite på Bengtsson. Intressant spelare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180209 kl 21:11

Hatar AIK en miljon gånger mer än MIF. De avgör alltid matcherna sent, om inte på eget grepp så får de hjälp av domarna. Äckliga jävla klubb.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180209 kl 21:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180209 kl 21:13

GrönvitaMike skrev:Hatar AIK en miljon gånger mer än MIF. De avgör alltid matcherna sent, om inte på eget grepp så får de hjälp av domarna. Äckliga jävla klubb.

Där har vi något gemensamt. ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180210 kl 03:32

GrönvitaMike skrev:Det hade inte varit roligt att ställas mot AIK med tanke på utvecklingen på deras nyckelspelare: Bratt (NHL), Linkan (poängkung i Färjestad), Jonte (Örebros bäste back), Olsson-Trkulja och Karlström (ordinarie i Linköping), Sandberg, Fröden mfl.
Skrev detta 17:38 i den här tråden.

Några timmar senare skriver Norberg en krönika på Sportbladet:

Jag har tidigare varit skeptisk till AIK:s chanser att ta steget upp. Förra säsongen räckte det inte ens till direktkvalet och då hade AIK trots allt spelare som Michael Lindqvist (nu skyttekung i SHL), Jonathan Andersson (Örebros bäste back), Jesper Bratt (NHL-stjärna) och duon Jesper Karlström och Daniel Olsson-Trkulja som också flyttade till SHL och Linköping.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tt-shl-lag

Slump? ;-)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180210 kl 04:48

Att Trkulja och Karlström är ordinarie i LHC säger ju inte så mycket, för det är ju Almen Bibic också...

Tror det blir en rejäl kamp om de två första platserna där jag ändå tror att Timrå säkrat en plats. Sen är det AIK och Lyxfällan som slåss om den sista och det behöver inte vara negativt och hamna trea och få gå den "långa" vägen jämfört med att förlora HA finalen i ett par raka matcher och sedan få typ tio dagars uppehåll innan man ska möta ett lag som spelat match varannan dag de senaste 14 dagarna och är i full matchform.

Sen ska man nog inte räkna bort Timrå, de leder serien ganska bekvämt, har varit ett topplag i princip hela säsongen och har klart mindre yttre tryck på sig än AIK och Lyxfällan.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180210 kl 11:30

GrönvitaMike skrev:
GrönvitaMike skrev:Det hade inte varit roligt att ställas mot AIK med tanke på utvecklingen på deras nyckelspelare: Bratt (NHL), Linkan (poängkung i Färjestad), Jonte (Örebros bäste back), Olsson-Trkulja och Karlström (ordinarie i Linköping), Sandberg, Fröden mfl.
Skrev detta 17:38 i den här tråden.

Några timmar senare skriver Norberg en krönika på Sportbladet:

Jag har tidigare varit skeptisk till AIK:s chanser att ta steget upp. Förra säsongen räckte det inte ens till direktkvalet och då hade AIK trots allt spelare som Michael Lindqvist (nu skyttekung i SHL), Jonathan Andersson (Örebros bäste back), Jesper Bratt (NHL-stjärna) och duon Jesper Karlström och Daniel Olsson-Trkulja som också flyttade till SHL och Linköping.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tt-shl-lag

Slump? ;-)

Förhoppningsvis är det slump, för Norberg är inte precis en respekterad bloggare/journalist/whatever, så han vill du inte bli jämförd med. https://www.dagensmedia.se/medier/dagsp ... er-6090317
I stora hela, så har aftonblaskan inte så många vettiga hockey skribenter och den här killen är bottenskrap.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180210 kl 14:27

Han hör nog av sig snart och vill ta det face to face med dig.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180212 kl 05:05

Det verkar som om Pantern fimpar samarbetet med MIF, skickade tillbaka 4 spelare på studs och spelade kort om folk istället.

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... nner-anda/

Det känns ju spontant negativt för Malmö då de ju har nyttjat Panterna till max som en farmarklubb och plockat spelare fram och tillbaka och ganska ofta är det Pantern som drabbats negativt av det tycker jag. Ska bli intressant att följa detta.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180212 kl 15:18

Lindgren lämnar Leksand av privata skäl. En av Leksands bättre backar och en chef bland deras unga backar. Signar väl med Skellefteå inom kort.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 180212 kl 19:01

Flying Farang skrev:Det verkar som om Pantern fimpar samarbetet med MIF, skickade tillbaka 4 spelare på studs och spelade kort om folk istället.

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... nner-anda/

Det känns ju spontant negativt för Malmö då de ju har nyttjat Panterna till max som en farmarklubb och plockat spelare fram och tillbaka och ganska ofta är det Pantern som drabbats negativt av det tycker jag. Ska bli intressant att följa detta.

Som jag fått det till mig
så kallade malmö till sig sina spelare för att sen meddela att dom inte kommer tillbaka mer. Detta skedde efter liss övergången,
Pantern känner sig rätt så överkörda och jag tror rövgökarna är rädda att pantern ska skrälla och gå upp...eller så är dom bittra över att Rögle klapp Liss..
Och ett litet rykte ang Liss och Malmö vilket jag tror är mest snack,
Malmö har kontaktat Liss med ett avtal att han skulle kunna gå mellan pantern och malmö när malmö hade behov av det...men inte omöjligt knappast troligt, så nu har jag kört med lite skvaller.. :-)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180212 kl 19:26

Sylvegård har väl fan så mycket enklare att scouta Liss i Isstadion än vad Chris hade... Men bra om Rödhakarna blev purkna och säger upp samarbetet.

Med den nya organisationen runt Pantern så tror jag inte MIF har så stort inflytande längre, Tillgren och Åhlund var väl deras folk där? Nu med Stenbeck deg och andra tränare, sportchefer så har det ju förändrats. Tror inte Stenbeck går in med en satning i Pantern föra att de ska fortsätta vara ett farmarlag i HA till MIF.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180212 kl 19:49

Detta blir intressant å följa..Tänk om Stenbäck bygger ett lag som ska till KHL? :-) :-) :-)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180212 kl 20:08

sinner skrev:Detta blir intressant å följa..Tänk om Stenbäck bygger ett lag som ska till KHL? :-) :-) :-)

Vore ju inte otänkbart, Pantern är ju ett lag utan publik och några större traditioner så att göra om det till ett KHL lag lär ju inte väcka något ramaskri hos supportrar och hockeysverige.

Frågan är hur Percy ställer sig till KHL laget Pantern när det gäller att hyra i arenan, han begriper ju att ett KHL lag i Malmö kommer att kannabilisera på Redhawks publik och sponsorer. Kanske spelar KHL Pantern i den nya arenan i Köpenhamn?

Helt klart är ju att Stenbeck inte går in i ett lag som Pantern för att de ska fortsätta spela andrafiol och vara farmarlag till MIF. Ska bli sjukt intressant att se vad som kommer ut av detta...
qp

Inläggav qp » 180212 kl 22:25

Flying Farang skrev:
sinner skrev:Detta blir intressant å följa..Tänk om Stenbäck bygger ett lag som ska till KHL? :-) :-) :-)

Frågan är hur Percy ställer sig till KHL laget Pantern när det gäller att hyra i arenan, han begriper ju att ett KHL lag i Malmö kommer att kannabilisera på Redhawks publik och sponsorer. Kanske spelar KHL Pantern i den nya arenan i Köpenhamn?...

Dom kan lugnt spela kvar i sin nuvarande hall, för KHL lockar inte mer än max 1000 - 2000 åskådare. Blir samma sak med sponsorerna, inget större tapp för Mif på någon av punkterna. KHL idén är inte
någon kioskvältare i Sverige och kommer aldrig att bli det heller.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180212 kl 22:45

Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180213 kl 08:50

Så vitt jag vet så är Stenbeck fortfarande involverad i MÖFF. Han kanske siktar på en sammanslagning?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180213 kl 10:44

qp skrev:
Flying Farang skrev:

Frågan är hur Percy ställer sig till KHL laget Pantern när det gäller att hyra i arenan, han begriper ju att ett KHL lag i Malmö kommer att kannabilisera på Redhawks publik och sponsorer. Kanske spelar KHL Pantern i den nya arenan i Köpenhamn?...

Dom kan lugnt spela kvar i sin nuvarande hall, för KHL lockar inte mer än max 1000 - 2000 åskådare. Blir samma sak med sponsorerna, inget större tapp för Mif på någon av punkterna. KHL idén är inte

Är inte så säker på det, Malmö är en eventstad där folket går på underhållning och det finns ingen hockey kultur att tala om. MIF har ju svårt att fylla ostkupan idag som det är och skulle KHL Pantern värva hem några "stjärnor" med Malmö anknytning typ Pääijärvi och Söderberg och några halvstjärnor till till plus en halvkänd goon samt med hjälp av KHL pengarna hålla lägre biljettpriser än MIF så ser vi snart Rödhakorna i Kirsebergs ishall...

Stenbeck sålde väl av det mesta ägandet i MIF när han gick in i pantern vill jag minnas?
qp

Inläggav qp » 180213 kl 13:16

Flying Farang skrev:
qp skrev:
Flying Farang skrev:

Är inte så säker på det, Malmö är en eventstad där folket går på underhållning och det finns ingen hockey kultur att tala om. MIF har ju svårt att fylla ostkupan idag som det är och skulle KHL Pantern värva hem några "stjärnor" med Malmö anknytning typ Pääijärvi och Söderberg och några halvstjärnor till till plus en halvkänd goon samt med hjälp av KHL pengarna hålla lägre biljettpriser än MIF så ser vi snart Rödhakorna i Kirsebergs ishall...

Stenbeck sålde väl av det mesta ägandet i MIF när han gick in i pantern vill jag minnas?

Du minns rätt. Kanske har någon del i en av kioskerna, så han kan få en gratis korv om han mot förmodan är på besök. :-)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180213 kl 14:52

Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180213 kl 20:21

https://www.sydsvenskan.se/2018-02-14/t ... or-pantern

Jag ser det som en lose-lose för klubbarna. Värre för Pantern kan jag tycka. De har kunnat locka bra spelare genom samarbetet med MIF men nu är det slut på det och de kommer ta några kliv ner i tabellen är mitt tips.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"