Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Henrik » 180501 kl 00:31

Alldeles för tidigt, med hjärtat:
Växjö, Frölunda, Färjestad, DIF, Brynäs, HV, SAIK, Rögle, Luleå, MÖFF, LHC, Örebro, Mora, Timrå.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180501 kl 01:00

Flood

Inläggav Flood » 180501 kl 02:11

Vet någon hur situationen med R. Sandin är?
Senast redigerad av Flood 180501 kl 02:15, redigerad totalt 1 gång.
Flood

Inläggav Flood » 180501 kl 02:13

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180501 kl 02:25

Det börjar ta sig absurda former, minns att jag och damen satt på första derbyt mot asen i Malmö arena och med ett par pilsner visserligen inkluderade så gick det hela på typ 1700-1800:-
Det är ju vad en weekend i London kostar. Inte blev det bättre att vi blev nollade dessutom.

Rögle och alla andra klubbar måste skärpa sig, varför inte köra kampanjer exempelvis 2 biljetter för 50:- om du går på gymnasiet?
Inte många som pallar lägga halva studiebidraget på att se en match mot Timrå exempelvis.
Finns säkert en massa Rögleintresserat folk som hade lockats till Lindab om priserna var skäliga. Dom slantarna man tappar på biljetterna hade fått tillbaka i kiosken exempelvis & en tom stol kan aldrig vara mer lukruativ en en stol som kostade en hundralapp.
Elle-Lund

Inläggav Elle-Lund » 180501 kl 08:05

Jag förstår inte hur ni kan vara så många som tycker man bör låna ut Jonsson till en början, är det endast jag som ser en smart, ung, utvecklingsbar back? Måste man låna ut en sådan kille? Trodde ni att Martinsson som kom från HHC skulle bli så dominant i Rögle? Jag tror att Jonsson ihop med en stabil back kan växa oerhört!
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180501 kl 08:52

Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180501 kl 08:56

Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180501 kl 08:57

MRG

Inläggav MRG » 180501 kl 09:04

Är det bara jag som tycker vi behöver en gris där fram och en konstapel där bak?

Får vi in Lerg eller en annan sniper, tycker jag en forward bör vara av grissorten, som kan stå framför målis i PP och reta motståndarna.
Likadant en konstapel där bak av typen Rahimi, Jalasvaara.

Är säker på att Rahimi och Shinimin var en starkt bidragande orsak till att Växjö vann. Okej Shinimin var grym på annat också, men att ha en Ledin, Jämtin, Gath, Deveaux på isen gör att motståndarna tappar fokus.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180501 kl 09:14

Ang tippa tabell. Jag har aldrig förstått mig på dom som tippar sm-vinnarna eller seriesegrarna, att vinna srien kommande säsong? Hur ofta händer det? Ofta blir mästarna plundrade på spelare och får svårt att hitta samma kemi.

Beträffande Jonsson håller jag med. Han kan utvecklas till en stabil back i rögle. Inte alltid det blir bäst med utlåning.

En annan sak. Ser att många sätter sandin som extraforward. Jag tror mycket mer på honom. Enligt mig var han en av våra bästa anfallare över hela säsongen. Visst man ser brunkarkapacitet men han kan också vara ett perfekt komplement i högre kedjor.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180501 kl 09:25

Det är inte bara du MRG som saknar dessa karaktärer i truppen.

Deveaux var ju bra på att stå framför mål och böka, vill minnas att de flesta av hans mål kom till där. Stor som ett hus så han skymde bra och inte gick att knuffa undan och totalt orädd för skott utifrån - plus att han retade gallfeber på motståndare och domare.

Alen har väl potential men jag tror att han är för snäll, som konstapel/gris så måste du vara lite elak dela ut lite tjuvsmällar här och där och bli bättre på trashtalk än vad den genomsnälle Alen är.

Rahimi retade ju upp MIF och framförallt Händemark så att de totalt tappade fokus och vi såg ju själv hur mycket Moras storstjärna Jason Akeson lyckades uträtta mot oss sen Jalasvaara bjöd honom på en rejäl flygtur i början av matchen. Man ska inte underskatta vikten av sådana karaktärer i ett lag och framförallt behövs de i ett slutspel.
RBKfansedan82

Inläggav RBKfansedan82 » 180501 kl 09:32

Härligt att känna den positiva stämningen här på forumet nu! Härligt också att det helt plötsligt dykt upp ett par tre nya ansikten här! Undrar om inte det kan ha att göra med en viss GVMs frånvaro???
MRG

Inläggav MRG » 180501 kl 09:53

Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180501 kl 10:01

qp

Inläggav qp » 180501 kl 10:18

Tuborg

Inläggav Tuborg » 180501 kl 10:39

Har tjatat om de länge som vissa varit inne på. En riktig gris framför mål. Stor tuff och retfull. Håller även med om att det behövs en tuffing bakåt oxå då jag oxå tycker Bibic är för mesig.
Användarvisningsbild
Boxplay

Inläggav Boxplay » 180501 kl 11:27

Om vi nu säger att siktet ska ställas in mot plats 6-8 till nästa säsong så känner jag mig bekväm med målvakterna.
Även forwardsidan ser ut att kunna bli stark och välbalanserad. Det som verkligen skaver är backsidan, som den ser ut i nuläget.
Om man ska vara realist och titta tillbaka ett decennium så har det tyvärr varit för mycket övertro, ”hoppas på” och ”hålla tummarna”.

Ingen skulle bli gladare än mig om det visar sig att flera backar har ett sparat utveklingskapital som kommer fram nästa säsong. Däremot är jag orolig för att så inte blir fallet.
Man kan också räkna med att motståndarna direkt kommer bemöta oss med en annorlunda syn och taktik till nästa säsong, vilket inte kommer ge oss tid att vänta på vidare utveckling. Min hållning är fortsatt tre nya backar (alternativt två om Rasmus spelar hos oss) för att 18/19 ska bli ett rejält avstamp inför framtiden.
Hur som helst så känns det ändå tryggt att ha C&C bakom spakarna.
Ha en go’dag alla grönvita!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180501 kl 12:48

Prebens

Inläggav Prebens » 180501 kl 13:12

Inget ont om Jonsson men han får och har fått fler chanser än andra för vem hans pappa är, tyvärr. Han sätter ofta sin backkollega i klistret. Han är inte en Shl back idag. Låt han spela i allsvenska, få speltid. Kanske bra för honom att komma till en ny klubb och få spela på egna meriter.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180501 kl 13:50

Henrik

Inläggav Henrik » 180501 kl 15:14

Klart vi vill och behöver ha en tuffing framåt, inte mest liten, retlig, gammal och begränsad i övrigt som Ledin eller Jämtin. Lite elakare än Rensfeldt, lite lyckosammare med styrningarna än Tjärnkvist, större, tyngre och elakare som Deveaux framför mål!

Håller i övrigt med Boxplay!

Backsidan är det som oroar och det jag nu presenterar en bok om. Om man utgår från att Cam helst vill snurra runt på ett antal jämna formationer, få alla delaktiga, fördela speltid, spara kraft/slitage och gynna utveckling brett för laget fram till slutspelet då det inte längre finns något att be för och man toppar, så borde man kunna utgå från att även backparen bör se relativt lika ut. Alltså i princip 3x(Schira+Curran). Där tredje kanske ändå bör vara lite mer ämnade för boxplay. Någon av dessa backar bör rimligvis klara att vara en Janne/Rahimi. Framför allt i ett slutspel.

Jonsson. Då man som Abbotts tar sig an en kille som honom har man också ett ansvar att lotsa honom på bästa sätt. Allt är inte bara upp till Jonsson själv att bevisa. Han är knappast en framtida Rahimi. Inte heller någon Curran. Förhoppningsvis en framtida riktigt stabil tvåvägsback, duglig på allt och idealisk som parhäst antingen åt en mer offensivt skicklig i första eller andra par eller en mer defensivt skicklig i tredje par. Förra säsongen visade han sig möjligen vara ett ämne. Frågan är om han är redo att ta några ganska stora kliv ytterligare omgående? Var är han i sin utveckling nu och håller hans nuvarande nivå för det sammanhang som SHL, Rögle och Cam nu sätter honom i? Eller utvecklas han bäst i HA med adekvat roll och speltid under nästa säsong för att förhoppningsvis kunna vända hemmåt inför nästa med mer kött på benen, bokstavligen och i fler bemärkelser? Kort sagt spela honom konsekvent likt Kenny eller Daniel med Kari eller Kari eller låna ut honom. Sjunde är helt fel för Jonsson och Rögle. Åttonde vore hårresande fel för både honom och Rögle.

Alen. Har visserligen storlek och styrka för den defensiva rollspelaren i tredje. Men är lite snäll och duttig i sitt fysiska spel. Framförallt lite tafatt skulle jag säga. Lite för lite aktion och för mycket reaktion. Han är själv ganska lättretad. En riktigt bra polis måste kunna dela ut stryk, utan att tveka, med timing och känsla, visa vem som är självklart störts, starkast och bestämmer utan att själv tappa fattningen. I polishänseende har Alen låååång väg att vandra till Jannes eller Rahimis nivå. Samtidigt har Alen tvåvägsambitioner och även egenskaper för det. Inte helt långsam och hyfsat skott. Men blicken för spelet haltar ofta. Klumpigheter och klantigheter i alla tänkbara moment, som alla spelare gör, kommer i hans fall fortfarande alltför ofta. Om man nu väljer att behålla honom så hoppas jag man också tror på honom och hjälper honom att lyckas. Skulle Alen växa ut till en stabil tvåvägsback med mer vältimade fysiska aktioner nästa säsong så är oerhört mycket vunnet! Annars får han väl vara sjunde och hjälpa till i boxplay?

Jag är mer förhoppningsfull kring JW. Han kommer så klart också att göra sina grodor. Men han har en fart och intensitet som många gånger också kommer att rädda både honom och lagkamraterna. Dessutom ett hyfsat hårt skott som kan träffa mål. I värsta fall ser jag JW som en ganska perfekt sjunde back. I bästa fall en ypperlig tvåvägsback. Möjligen optimal partner till Youds och som tredje tycker jag de vore helt ok, men att på förhand räkna dem som andra backpar är bara naiv glädjekalkyl så det skriker!

Youds må ha offensiv skicklighet men måste bli bättre bakåt. Ok i tredje. Är den som rimligtvis inte kan paras ihop med Schira eftersom dessa båda är högerfattade. Att han och alla andra behöver någon som Schira bredvid sig är en annan sak.

Curran - må du motsvara alla förhoppningar!

Ny - Må du vara en "Schira"!

Rasmus - Snälla kom hem och få en given topp-4-plats tillsammans med den nye tvåvägsbacken! Men varför i hela friden skulle Abbotts och Rögle sitta och lägga sitt öde i NHL-draft 22-23 juni, efterförljande inställning hos NHL, Rasmus och hur de går för honom på diverse camper. Vi kan ju inte bara sitta och hoppas på honom, likt på Liljegren förra året, ända fram till seriestart. Det vore ju bara hårresande korkat! Om man tänker mer på klubben än på Rasmus så borde man så klart göra klart med en dylik spelare redan nu.

Schria - Var hel! Ska du lotsa Curran eller möjligen Rasmus mot nya höjder eller möjligen hålla Jonsson i handen. Han hade också behövt en sån som dig!

Vilket djävla pussel!
Prebens

Inläggav Prebens » 180501 kl 18:53

Bra analys Henrik, tror dock att Jonsson ska lånas ut. Tror och hoppas Chris tänker så. Det som oroar är att Chris verkar ganska nöjd.. det är svårt att hitta bra offensiva tvåvägsbackar backar. Fattar fortfarande inte varför Gagne inte fick vara kvar.

Youds behöver en Schira vid sin sida.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180501 kl 19:30

Henrik

Inläggav Henrik » 180501 kl 20:15

UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180501 kl 20:51

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180501 kl 21:26

I det här fallet är det inte en mediestrategi utan ledningens bestämda uppfattning är att backsidan är mer än bra. Det kan jag bekräfta och om du inte tror mig kan du stämma av med antingen Roth och Ahlin som har intervjuat Chris.

Det är också uppfattningen Bibic/Williamsson har - nämligen att dom i år får sin stora chans och kommer matchas mycket av Cam.

Jag önskade att det var som du säger men det är det i det här fallet inte.
Henrik

Inläggav Henrik » 180501 kl 21:37

Fan vet om jag inte kommit på hur Chris tänker! ;-)

Ponera att det bara kommer in EN riktigt bra, vänsterfattad tvåvägsback, ingen mer back, ingen Rasmus. Och att man ändå försöker vara lite optimistisk!

Då tycker jag det som utgångspunkt ser ut som: Schira-Curran, Youds-NY, (de två par som loggar mest, förväntas bidra mest framåt och är alternativen för PP), Jonsson-Alen (ett defensivt säkert par som avlastar i 5-mot-5, Alen spelar även BP, Jonsson endast 5-mot-5) + JW blir den perfekte sjuan, som kan avlasta i princip alla lite varstans och absolut spela BP även om alla är hela. Han kan om nödvändigt ersätta vemsom när denne blir skadad eller underpresterar. J20 blir åtta. Även om det då forfarande känns lite tunnt och ostadigt här och där så finns absolut möjligheten att det kan bli väldigt bra. Och givet det manskapet kan jag faktiskt tycka att alla har hamnat i helt rätt roll i utgångsläget. Jag tror det kan vara vad Chris säger sig vara "nöjd" med. Och det tangerar definitivt min kvalitativa "skamgräns" för backuppsättningen.

Sen kommer det så klart inte göra Chris eller någon annan ont ifall Rasmus verkligen kommer hem och öppnar upp för lite alternativ. :-) Chris kanske har god kontakt med Rasmus nu och kalkylerar kallt med honom och risken att eventuellt behöva komplettera under säsongen ifall han skulle utebli?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180501 kl 21:52

Rasmus gjorde en briljant match för sitt Sault Ste. Marie Greyhounds inatt. Detta till sina fars stora glädje som var där och tittade på.

Detta innebär att Rasmus lag spelar final nu, matchen igår slutade 4-3 efter sudden (det stod också 3-3 i matcher).
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180501 kl 22:10

Återgå till "Röglespelare"